پیام سپاهان
اصفهان و عبور از گردنه های سخت سیلاب
شنبه 17 فروردين 1398 - 20:26:58
پیام سپاهان - اصفهان- دیار نصف جهان همچون سایر استان های سیل زده کشور روزهای پر تلاطمی را جهت عبور از گردنه های سخت سیلاب پشت سر گذاشته و متحمل خسارتهای فراوانی شده است.
به گزارش ایرنا، در سال جاری، کشور و از جمله استان اصفهان به دنبال شدت بارندگی ها شاهد وقوع سیل در قسمت هایی از پهنه خود بود که همچنان برخی از استانها با سیلاب درگیر هستند و این قصه تلخ نیز به پیش بینی هواشناسی ادامه دارد.
** پیش بینی های هواشناسی به وقوع پیوست
سامانه بارشی که از اواخر اسفند ماه سال گذشته از جنوب، جنوب غرب و غرب وارد کشور شده بود بر اساس پیش بینی کارشناسان هواشناسی استمرار یافت تا آنکه بیشتر نقاط کشور با بارش باران و برف همراه با رگبار و رعد و برق درگیر شد.
بر این اساس با توجه به شدت و مدت بارش در جنوب غرب و جنوب کشور مسوولان مستقر در اصفهان هشدار دادند که احتمال انتظار طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب در اصفهان وجود دارد.
جلسه مدیریت بحران استان اصفهان نیز در روز یکشنبه چهارم فروردین 98 با حضور نهادهای مرتبط برای سنجش میزان آمادگی مدیران و دستگاه های اجرایی برای برنامه ریزی مناسب در مواقع بحران ها به ویژه برای بارش های روزهای آینده و احتمال آبگرفتگی و وقوع سیلاب در منطقه در استانداری برگزار شد.
با پیش بینی احتمال بارندگی در کلانشهر اصفهان، مدیریت بحران در مناطق 15 گانه این شهر تشکیل و به حالت آماده باش درآمد.
حسین امیری در گفت و گو با ایرنا افزود: تمامی کارکنان معاونت های خدمات شهر و امور شهری در مناطق 15 گانه شهر اصفهان به دنبال احتمال بارش شدید و وقوع آبگرفتگی در شهر به حالت آماده باش درآمدند.
وی تصریح کرد: در تمامی نقاط شهر برای جلوگیری از آبگرفتگی رفع موانع شد و دستگاه های خدماتی از جمله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و سازمان خدمات موتوری به صورت آماده باش هستند.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: چاه های دفع آب سطحی سطح شهر بازگشایی شدند تا درصورت بارش در شهر، آب های سطحی از طریق این چاه ها دفع و از آبگرفتگی معابر پیشگیری شود.
امیری خاطرنشان کرد: در مناطقی که سابقه احتمال آبگرفتگی وجود دارد نیز در ساعت های بارش، کارگران خدمات شهری حضور لحظه به لحظه خواهند داشت تا برای به رفع آبگرفتگی در معابر و زیرگذرها اقدام کنند.
بارش های رگباری به جاری شدن سیل و آبگرفتگی معابر در شهرستان های کاشان، آران و بیدگل، نطنز و اردستان منجر شد، این شرایط جوی ناپایدار منجر به قطع برخی راه های ارتباطی روستایی، تعطیلی برخی واحدهای صنفی، تعطیلی مدرسه ها و کندی تردد در برخی نقاط شهری در شمال استان اصفهان شد.
در روز ششم فروردین مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان گفت : با توجه به ورود سیلاب ‌های فصلی به رودخانه زاینده رود و پیش‌ بینی عبور جریان لحظه‌ای با بیش از 100 متر مکعب آب در ثانیه از داخل شهر اصفهان اهالی و گردشگران از عصر روز سه شنبه تا اطلاع ثانوی از استقرار و تردد در حاشیه این رود و پل ‌ها خودداری کنند.
منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر اوضاع در سراسر استان تحت کنترل است و با وجود شدت بارش ها هنوز وارد مرحله بحران نشدیم.
** مواجه شدن مناطق غرب و جنوب اصفهان با سیلاب
در نخستین ساعات فعالیت سامانه بارشی بر روی استان به گفته مدیریت ستاد بحران استانداری اصفهان برخی منازل روستایی با پدیده آبگرفتگی رو به رو شدند همچنین به برخی جاده های استان نیز خسارت اندکی وارد شد.
به گفته وی تا آن زمان 6 روستا در فریدونشهر واقع در 180 کیلومتری غرب اصفهان بدلیل شدت بارش ها دچار قطعی برق شد و راه ارتباطی آنها نیز مسدود شد.
همه نیروهای امدادی در تمام شهرستان های استان در حال آماده باش کامل بودند و دستورات لازم بطور مرتب به فرمانداران و بخشداران اعلام شد.
بارندگی شدید و به دنبال آن جاری شدن سیلاب موجب آبگرفتگی واحدهای مسکونی و بروز خساراتی برای ساکنان تعدادی از شهرهای این استان شد.
به گفته مدیرکل ستاد بحران استانداری بر اثر بارندگی بخشی از واحد مسکونی در شهرهای تیران و کرون، سمیرم و روستاهای فریدونشهر دچار آبگرفتگی شد.
وی اضافه کرد: همچنین بخشی از واحدهای مسکونی این شهرستان ها دچار خسارت آبگرفتگی شدند.
برق هفت روستای پشت کوه فریدونشهر همچنین بدلیل بارش سنگین برف قطع و دست کم دیوار 15 واحد مسکونی در این روستاها تخریب شده است.
دهستان پشتکوه موگویی با هشت روستا و جمعیتی بالغ بر سه هزار و 200 نفر در غرب فریدونشهر قرار دارد.
شهرستان فریدونشهر با 60 هزار نفر جمعیت در 180کیلومتری غرب اصفهان است.
30مسافر که در سیلاب منطقه انارک نایین گرفتار شدند از سوی نیروی های این جمعیت نجات یافتند.
ادامه بارندگی همچنین موجب آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب در شهر فریدن شد.
بخشدار مرکزی شهرستان فریدن در گفت و گو با ایرنا از پایش آخرین وضعیت روستاهای این منطقه برای مقابله با خطر سیلاب خبر داد و افزود: به دلیل استمرار بارش ها و افزایش ذخیره آب در محل بند خاکی روستای غرغن، خروجی این بند که مسدود شده بود با کمک اهالی و دهیار بازگشایی و آب اضافی خارج شد.
غرغن نام روستایی از توابع بخش مرکزی فریدن در استان اصفهان است که در فاصله 16 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد، این روستا به دلیل برخورداری از کلیسای تاریخی و طبیعت بکر مقصد بسیاری از گردشگران است.
ایزد ابوالحسنی افزود: هشدارهای لازم به ساکنان روستا و راهنمایان مسافر مبنی بر خودداری از تردد در نزدیک بندخاکی روستا داده شد.
کیفیت آب آشامیدنی 33 روستای سمیرم واقع در 160 کیلومتری جنوب اصفهان نیز به دلیل جاری شدن سیل کاهش پیدا کرد.
پس از اتمام مرحله نخست بارش ها، هواشناسی اصفهان نسبت به وقوع بارشهای رگباری در نواحی غرب، جنوب غرب و جنوب استان هشدار داد و اعلام کرد بارش ها گاهی بصورت رگبار و رعد و برق، تگرگ، آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در تردد و احتمال سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی است.
طولی نکشید که به فاصله کمی از آغاز این فعالیت این سامانه، موجی از بارش های مستمر و شدید مناطق غرب و جنوب استان را فرا گرفت. در این زمان مدیر کل ستاد مدیریت بحران هشدار دارد با توجه به اشباع شدن زمین به دنبال استمرار بارش ها، خطر ایجاد رانش زمین و حرکت رواناب به ویژه در غرب و جنوب استان وجود دارد، بنابراین ممنوعیت تردد و اسکان در حاشیه رودخانه ها و نهرهای استان جدی گرفته شود.
سمیرم، فریدونشهر،گلپایگان، فریدن، بویین میاندشت و چادگان بخش هایی بودند که در مرحله دوم بارش های سیل آسا درگیر بحران بودند.
رانش زمین، سقوط بهمن و مسدود شدن راه ارتباطی پنج روستای فریدونشهر، وقوع سیل در روستای دنگزلو سمیرم، سرریز سد مخزنی گلپایگان، بازشدن دریچه های خروج آب اضطراری بویین میاندشت برای حذف خطر سیلاب، وقوع طوفان در نایین، وزش طوفان شدید در مناطق غرب، جنوب و شرق استان اصفهان که موجب وارد آمدن خسارت به واحدهای مسکونی، خودروها، پل ها، تاسیسات زیربنایی، درختان، زمین های کشاورزی خسارتی شد، ریزش حاشیه برخی جاده های غرب استان، تخریب منازل در غرب استان و شکستن تابلوها و درختان همچنین سرریز بسیاری از رودخانه های فصلی و دائمی شهرستان های غرب استان از مهم ترین مناطق درگیر سیل و قایع مرتبط با آن در استان بود.
**از تماس رییس جمهوری تا سفر مسوولان نهادهای بنیاد مسکن و کمیته امداد
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه در تماس با عباس رضایی استاندار اصفهان بعد از پیگیری آخرین وضعیت مناطق سیلزده بر ادامه آماده باش تا حصول اطمینان از آرامش وضعیت جوی استان تاکید کرد.
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در همین زمان در بازدید از بافت های فرسوده و آسیب دیده از سیل سمیرم در محله های قلعه و کوشک این شهر اظهار داشت : ساختمان ها و واحدهای آپارتمانی مسکن مهر سمیرم برای اسکان موقت سیلزدگان و مردم محروم سمیرم، مناسب است.
عزیز الله مهدیان با بیان اینکه بیشترین آمار خرابی و آسیب های سیل و آبگرفتگی در استان اصفهان مربوط به سمیرم است، افزود: چهار شهر سمیرم، حنا، ونک و کُمه و تعدادی از روستاها و ابنیه راه و راهداری نیز آسیب جدی دیده یا بطور کامل از بین رفته است.
معاون بنیاد مسکن همچنین در بازدید از دو مدرسه ای که بعنوان محل اسکان اضطراری سیلزدگان در محله قلعه سمیرم در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: عمده خانوارهای سیلزده زیر پوشش کمیته امداد امام(ره) هستند که می توانند تا سقف 35 میلیون تومان از بیمه، خسارت دریافت کنند.
رییس سابق مرکز توسعه و مدیریت منابع سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران اصفهان در استانداریبا تقدیر از اقدامات صورت گرفته در حوادث اخیر ناشی از بارش های جوی در اصفهان گفت: مدیریت خوب بحران در این استان، آسیب های سیل را به حداقل رساند.
معاون عمرانی، توسعه شهری و روستایی وزارت کشور همچنین سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان، رئیس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در روزهایی که فریدونشهر با بحران رو به رو بود به این منطقه سفر کردند.
مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی، توسعه شهری و روستایی وزارت کشور در سفری از پیش برنامه ریزی نشده پس از بازگشت از لرستان به فریدونشهر آمد و با حضور مسئولان چهار شهرستان غرب استان جلسه مدیریت بحران این شهرستان ها را برگزار کرد.
به گفته وی با تصویب هیات وزیران 40 هزار میلیارد ریال برای جبران خسارت و بازسازی واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی خسارت دیده ناشی از سیل در بیش از 20 استان کشور اختصاص یافت.
وی در بازدید از شهرها و روستاهای خسارت دیده اصفهان افزود: بارندگی های اخیر به برخی از استان ها از جمله گلستان، مازندران، خوزستان و لرستان خسارت های بیشتری وارد کرده است.
وی اظهارداشت: این مقدار اعتبار با توجه به میزان خسارت های وارد شده به هر استان تخصیص پیدا خواهد کرد.
همچنین تیمی با حضور معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور بررسی خسارت های سیل به شهرستان سمیرم اعزام شد تا از نزدیک به بررسی و کارشناسی مشکلات و خسارت های ناشی از سیل در آن منطقه پرداخته و به دولت گزارش کند.
استاندار اصفهان نیز روز دواردهم فروردین در سمیرم حضور یافت و از دو محله قلعه و کوشک در بافت فرسوده سمیرم و مدارسی که برای اسکان اضطراری آسیب دیدگان از سیل اختصاص یافته است دیدن کرد.
وی از مسیر جاده یاسوج و روستاهای سیور، رودآباد، بی بی سیدان و علی آباد در دامنه زاگرس و پل ها و جاده های تخریب شده از سیل این مناطق بازدید کرد.
استاندار ضمن حضور در حاشیه رودخانه ماربر در جنوب سمیرم از سد حنا و همچنین تعدادی از خانه های تخریبی شهر حنا در بافت فرسوده این شهر دیدن کرد.
تعدادی از مدیران کل استانی هم که وی را در این سفر یک روزه همراهی می کردند برای سرکشی و بازدیدهای میدانی از مسایل کاری مرتبط با اداره کل خود عازم روستاها، جاده ها، بافت های فرسوده و مناطق آسیب دیده از سیل و آبگرفتگی در هر چهار بخش سمیرم شدند.
**امید مردم به وعده های مسوولان
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از تأمین مبلغ ودیعه مسکن مددجویان زیر پوشش این نهاد که در سیل و بارش های اخیر خسارت دیدند، خبر داد.
مرضیه فرشاد روز پنجشنبه در حاشیه سفر و بازدید معاون پیشگیری بهزیستی کشور به همراه دبیر ستاد مسکن مددجویان این سازمان از خانه های آسیب دیده خانوارهای زیر پوشش بهزیستی سمیرم، به خبرنگار ایرنا گفت: این مبلغ ودیعه(رهن) در هر منطقه متفاوت است و پس از اعلام مبلغ از سوی فرمانداری با عقد قرارداد، به حساب صاحب خانه ای که مددجو در آن ساکن شده واریز خواهد شد.وی با تاکید بر این که هر مصوبه ای که هیأت دولت برای سیل زدگان و خسارت دیدگان در نظر بگیرد در همه استان ها اجرا می شود، اظهارداشت: 10 خانوار زیر پوشش بهزیستی سمیرم طبق شرایطی که فرمانداری اعلام خواهد کرد می توانند از شرایط مسکن مهر و واحدهای خالی بنیاد مسکن این منطقه استفاده کنند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه دولت و همچنین تصمیم مدیران ارشد شهرستان هر محل و فضایی برای آسیب دیدگان در نظر گرفته شود کمک 100 میلیون ریالی ما بصورت بلاعوض و آورده مددجو در اختیار آنها قرار می گیرد.
فرشاد تصریح کرد: علاوه بر این 100 میلیون ریال اعتبار بلاعوض دیگر در قالب تسهیلات 300 تا 500 میلیون ریالی کم بهره تسهیل گری بافت های فرسوده از طرف بنیاد مسکن و معرفی بهزیستی، در اختیار واجدان شرایط قرار خواهد گرفت.
مدیرکل بهزیستی اصفهان با یادآوری اینکه شرایط خانه های تخریبی مددجویان در فریدونشهر به مراتب از سمیرم بهتر است ابراز امیدواری کرد به سرعت مسایل مددجویان این نهاد حل و فصل و برنامه ها نهایی شود.به گفته مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، آبگرفتگی و سیلاب شرایط ساختمان کمپ ترک اعتیار سمیرم را بدتر کرده که در همین رابطه مقرر شد در مکاتبه ای با استاندار اصفهان این مورد خاص پیگیری و کمپ به ساختمانی دیگر منتقل شود.
استاندار اصفهان با یادآوری بازدیدهای خود از دو بافت فرسوده شمال و مرکز شهر سمیرم گفت: دولت با اولویت خانوارهای ساکن در مدارس، مبلغ ودیعه ای(رهن) در اختیار ساکنان بافت های فرسوده قرار می دهد تا وضعیت اسکان موقت و دائم این خانوارها مشخص شود و مدارس برای بازگشایی در سال نو تخلیه و آماده شوند.
وی از مدیران کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و راه و شهرسازی هم خواست هر هفته در شهرستان حضور یابند و از نزدیک روند پیشرفت کار برای اسکان موقت و دائم محرومان و آسیب دیدگان از سیل را رصد و گزارش کنند.
استاندار خاطر نشان کرد: 100 تا 120 میلیون ریال مبلغ بلاعوض و 350 تا 500 میلیون ریال تسهیلات با سود چهار درصد بانکی در اختیار خانوارهای ساکن در بافت فرسوده قرار خواهد گرفت تا این عزیزان بتوانند به سرعت اسکان یابند یا از خانه فرسوده خود جابجا شوند.
به گفته رضایی برای مزارع و باغ هایی هم که از سیلاب متضرر شده اند نیز هر هکتار 20 تا 50 میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.وی همچنین به وضعیت نامناسب آب آشامیدنی حدود 33 روستا اشاره کرد و از مدیران مربوطه خواست تا رفع کامل این مشکل برای توزیع آب سالم اقدام و موضوع مدیریت کنند.
استاندار اصفهان سپس به بازدید میدانی خود از رودخانه ماربر و حجم زیاد آب خروجی این رودخانه از دسترس استان اشاره کرد و گفت: امور آب منطقه ای به سرعت موضوع مدیریت و استفاده از این منبع بزرگ آبی را در دستور کار قرار داده و موضوع را به استانداری گزارش دهد.
معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه این نهاد متولی بخش مسکن در کشور است برای اسکان موقت خانواده های سیل زدگان تصمیمات و برنامه ریزی هایی صورت گرفته شده است.
**سیل در سمیرم اصفهان یک قربانی گرفت
به گفته مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان تنها یک فوتی در سمیرم به علت ریزش آوار گزارش شده است. 6 نفر در منطقه طوفان شن دچار مصدومیت شدند که با توجه به حاد بودن وضعیت تنفسی به بیمارستان حشمتیه نایین منتقل شدند.
تا اکنون خبری مبنی بر اعلام مفقودین سیلاب مخابره نشده است.
** جاری شدن سیل در دو مرحله میلیاردها ریال به اصفهان خسارت زد
موج دوم بارش نزولات آسمانی در کنار وزش طوفان شدید در مناطق غرب، جنوب و شرق استان اصفهان به واحدهای مسکونی، خودروها، پل ها، تاسیسات زیربنایی، درختان، زمین های کشاورزی خسارتی وارد کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بارندگی های شدید و سیلاب به 200 بنا تاریخی مثل خانه های قدیمی، آب انبارها و مساجد این استان خسارت جزیی وارد کرد.
فریدون الهیاری در گفت و گو با ایرنا افزود : این خسارت جزئی به دلیل نفوذ رطوبت و فرو ریختگی سقف بیشتر بوده که با ایجاد آرامش جوی مرمت خواهند شد.
وی با بیان این که بناهای تاریخی شاخص اصفهان از بارندگی های شدید خسارت ندیدند ، یادآور شد: پل های تاریخی بیشتر در پیش روی تخریب و خسارت بودند به دلیل پیش بینی های سال های گذشته و مرمت پایه های آن ها خسارتی به این سازه ها وارد نشد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اصفهان گفت: بر اساس ارزیابی های اولیه صورت گرفته تا پایان 10 فروردین ماه سیل 15 میلیارد ریال به مدارس شهرستان های جنوب و غرب استان خسارت وارد کرده است.
بیشترین میزان خسارت به مدارس شهرستان های سمیرم، فریدونشهر، فریدن و چادگان وارد شده است.
سید مهدی میربد این خسارت ها را شامل آسیب دیدگی در حد نم زدگی سقف، ریزش نازک کاری، انحراف، ریزش و یا نشست دیوار محوطه 30 باب مدرسه ذکر و اضافه کرد : خوشبختانه به هیچ یک از مدارس خسارت کلی وارد نشده است.ناگفته نماند که میزان خسارت در دور دوم ارزیابی ها با توجه به موج دوم بارش ها در غرب و جنوب و وقوع طوفان در شرق استان افزایش خواهد یافت زیرا در دور دوم بارش ها تنها در سمیرم به 30 مدرسه خسارت وارد شدکه رقم ریالی آن در هفته آینده اعلام می شود.
مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: بارش های سنگین و سیل حدود 400 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی در برخی از مناطق عشایری این استان خسارت وارد کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان میزان خسارت سیل و طوفان به تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی و بخش کشاورزی این استان را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
منصور شیشه فروش افزود: در مرحله اول جاری شدن سیل در این استان 2 هزار و 750 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، راهها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و بخش کشاورزی 13 شهرستان اصفهان وارد شد.
وی اضافه کرد: در مرحله نخست به چهار هزار و 900 واحد مسکونی، 290 کیلومتر راههای ارتباطی ، 173 دهانه پل آبرو، سه دهانه پل بزرگ، 35 دستگاه ماشین آلات راهسازی، تعدادی پست برق و بخش کشاورزی استان اصفهان خسارات وارد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در مرحله دوم که روز گذشته اتفاق افتاد سیل به تاسیسات زیربنایی، راهها و بخش کشاورزی شهرستان های سمیرم، فریدونشهر، چادگان ، فریدن و بوئین میاندشت و طوفان در نایین به ماشین ها و تاسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی خساراتی وارد کرد.
وی اظهارداشت: در این حادثه غیر مترقبه به حدود 80 کیلومتر راههای استان، هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، بخش کشاورزی و تاسیسات برق و مخابرات 2 هزار و 225 میلیارد ریال خسارت وارد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق اصفهان برآورد اولیه خسارت سیل به تاسیسات و زیرساخت های برق هشت شهرستان استان را 30 میلیارد ریال اعلام کرد.
حمید علاقمندان افزود: عمده خسارت ها به شبکه های برق، پست ها و تاسیسات زیر ساختی این شرکت وارده و بیشترین میزان خسارت در بخش توزیع در شهرستان فریدونشهر و روستاهای پشت کوه دوم این خطه گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: به غیر از دو روستای پشت کوه دوم فریدونشهر همه مناطق و موارد خسارتی گزارش شده در کمتر از شش ساعت برقدار شدند و مشکل آنها حل شد.
فرماندار سمیرم گفت: خسارت سیل و آبگرفتگی این شهرستان در بخش های مختلف حدود یکهزار میلیارد ریال برآورد شده است.
محمدرضا عسگریان اظهارداشت: عمده خسارت ها در بافت های فرسوده شهری و روستایی، مزارع و باغ ها و زیرساخت های راه و راهداری است.
وی تصریح کرد: بارش اخیر در مرکز سمیرم حدود 160 میلی متر و در بخش هایی از پادنا و دناکوه و حتی روستای خفر به حدود 250 تا 300 میلی متر هم رسید و خسارت هایی به بار آورد.
وی با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت خرابی های سیلاب خاطرنشان کرد: 384 واحد در بافت شهری نیازمند بازسازی کامل و یکهزار و 150 واحد مسکونی هم نیازمند تعمیرات اساسی است.
به گفته عسگریان در بخش مسکن روستایی هم 104 ساختمان مسکونی باید به شکل کامل بازسازی شوند و 350 واحد هم نیاز به تعمیر اساسی دارند.
فرماندار سمیرم خسارت وارده سیلاب در بخش های کشاورزی، دام، طیور، شیلات و زنبورستان های سمیرم را 50 میلیارد و 800 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: 100 میلیارد ریال خسارت نیز در موضوع تخریب قنات ها، پمپاژها و تاسیسات کشاورزی برآورد شده است.وی با بیان اینکه خسارت های وارد شده در بخش راه و راهداری سمیرم 130 میلیارد ریال ارزیابی شده است افزود: با وجود فعالیت شبانه روزی مجموعه راهداری برای احداث مجدد پل های جایگزین، صبح امروز یکی از همین پل های تازه احداث شده نیز بر اثر بارش شدید باران امروز و شب گذشته از بین رفت و تخریب شد.
فرماندار همچنین میزان خسارت سیلاب در دو بخش زیرساختی برق وآب شهری سمیرم را 3 میلیارد ریال اعلام کرد.
عسگریان در ادامه اشاره ای کوتاه به وضعیت دو بافت قدیمی شهر سمیرم داشت و افزود: محله قلعه در شمال شهر سمیرم با 45 هکتار مساحت دارای حدود 350 خانوار جمعیت و 550 واحد مسکونی است که 60 درصد خانه های این محله تخریب کلی و جزیی شده اند.
فرماندار اردستان با اشاره به وقوع توفان لحظه ای با سرعت 101 کیلومتر بر ساعت گفت: این پدیده جوی در شهرستان خسارت های چندانی برجا نگذاشته است.
دبیر ستاد مدیریت بحران فریدونشهر گفت: میزان خسارت بارش های اخیر در فریدونشهر 700 میلیارد ریال برآورد شد.
خسارت به زیرساخت های مخابراتی چند روستا، اختلال در شبکه برق آب شرب، تخریب اساسی 32 کیلومتر از جاده روستاهای خوشمیوه، دهنو، کمران، کلوسه، کاهگان و دورک، رانش زمین در روستاهای کولاب و همّه، تلف شدن بیش از 30 رأس دام، خسارت به 300 واحد دامی و انبار علوفه، خسارت به اراضی کشاورزی و جوی های آب و از بین رفتن چندین تن علوفه دامی ، تخریب جاده‌های دسترسی اراضی کشاورزی فریدونشهر، رانش زمین و مسدود شدن برخی محورهای ارتباطی، آب گرفتگی برخی منازل و قطع درختان نیز از دیگر خسارت های بارندگی در این منطقه گزارش شده است.
**اصفهان همچنان پیشتاز در کمکهای مردمی
در استان اصفهان سیل زدگان زیادی نداشتیم اما اندک سیل زده مربوط به چند روستا شهرستان سمیرم
بود که با برنامه های انجام شده مسوولان امر برای آنان اسکان و لوازم موردنیاز زندگی تامین شده است.
اصفهانی ها در عین حال برای کمک به سیل زدگان دیگر استانهای کشور نیز اقداماتی انجام دادند که بخشی از این کمکها تاکنون به مناطق سیل زده ارسال شد و این حمایتها همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: 50 نفر نجات گر با بیش از 19 هزار پتو و موکت و چهار هزار بسته غذایی به مناطق سیل زده کشور اعزام شده اند.
محسن مومنی در گفت و گو با ایرنا افزود : این کمک های مردمی شامل 13 هزار تخته پتو، 6 هزار تخته موکت، چهار هزار بسته غذایی و بیش از هزار تخته چادر به استان های سیل زده کشور ارسال شده است.
وی بیان کرد: کمک های مردمی هم اکنون در تمامی شعب های هلال احمر استان اصفهان، تشکل های مردم نهاد و سایر نهادهای حمایتی در حال جمع آوری است که برای مدیریت ارسال و توزیع امکانات، این کار بر عهده هلال احمر قرار داده شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به اعزام نیروهای تخصصی برای کمک به مردم یادآورشد: 50 نفر نجاتگر و پرسنل عملیاتی در قالب 9 تیم نجات در سیلاب از جمعیت هلال احمر استان اصفهان به لرستان اعزام شدند که با هماهنگی سازمان های امداد رسان مستقر در آن منطقه خدمات رسانی می کنند.
وی اضافه کرد: 50 نفر نیروی عملیاتی و پشتیبانی برای ارائه خدمات در آن منطقه و اسکان اضطراری در حال آماده باش هستند که در مواقع درخواست اعزام شوند.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان نیز گفت: محموله هفت تنی مواد غذایی از محل موقوفات این شهرستان به مناطق سیل زده استان لرستان فرستاده شد.
حجت الاسلام اصغر توسلی بیان کرد: محموله با ارزش بیش از چهار میلیارد ریال و شامل برنج، ماکارونی و سایر اقلام ضروری است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ارسال 6 هزار دستگاه چادر امدادی به همراه سه هزار تخته پتو از انبارهای جمعیت هلال احمر استان به استان سیل زده لرستان خبر داد.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان گفت: هم اکنون همه کادر پرواز و نیروهای فنی و عملیاتی پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان برای کمک به هموطنان سیل زده در آماده باش کامل قرار دارند تا درصورت نیاز به مناطق سیل زده کشور اعزام شوند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: پنج هزار و150 قلم انواع موکت و سبد غذایی از اصفهان به شهرهای سیلزده شمال کشور و دیگر استان های درگیر با سرما و سیلاب شامل لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری ارسال شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر اصفهان از مردم استان که قصد کمک به سیلزدگان شمال کشور را دارند خواست از کد دستوری تلفن همراه #112*780* استفاده کنند.
**مردم سیل زده اصفهان نیازمند کمک هستند
ابتدایی ترین نیاز مردم استان در بحران اخیر دسترسی آسان و به موقع به اخبار ، هشدارها و اطلاعیه های مرتبط با مدیریت بحران بود. از این رو از آغاز ناپایداری های جوی تا پایان کامل وضعیت بحرانی در قالب خبرهای جداگانه از مسوولان امر این رسالت انجام شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان این که 200 پایگاه خدمات رسانی در مواقع بحرانی در استان فعال شد، گفت: مردم از پارک وسایل نقلیه کنار کانال های، تجمع در محل های سیلاب ها، تردد در جاده ها و مسیرهای پر بارش خودداری کنند.
آگاهی از وضعیت هوشناسی بخصوص آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی از نیازهای دیگر مخاطبان بود که طی گزارش های منظم به اطلاع مردم رسید.
بسیاری از مردم غرب و جنوب استان به ویژه در روستاهای محروم درخواست کمک ها و اقدامات پیشگیرانه داشتند که در مصاحبه های جداگانه با فرمانداران و بخشداران آخرین اقدامات انجام شده در این محل ها دریافت و منتشر می شد.
نیاز مسافران و گردشگران به اسکان در مکان های مسقف و دریافت خدمات حمایتی و درمانی از دیگر موضوعات مهمی بود که مورد اهتمام مسوولان مربوطه قرار گرفت، نیروهای جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی به مسافران گرفتار در طوفان شدید شن در شهرستان نایین اعزام شدند.
هلال احمر اصفهان نیز به دلیل شرایط جوی و وقوع سیل به چهار هزار نفر از مردم استان و مسافران خدمات ارائه داده است.
در زمان حاضر ساکنان شهرهای غرب و جنوب و برخی نقاط شرقی استان که به دلیل طوفان متحمل خسارت هایی شدند از مسوولان تقاضا کردند که به مشکلات آنان رسیدگی شود،آنان همچنین سرعت در اختصاص تسهیلات به آسیب دیدگان سیل اخیر را خواستار شدند.
در میان همه این رخدادهای بحرانی ریز و درشت در فریدونشهر، بیشترین انتقادات مردمی به نحوه انعکاس اخبار این منطقه در خصوص بارش ها و خسارت های آن از رسانه ملی بود.
**شایعات غیر واقعی در منطقه
همچنین انتقاد برخی از شهروندان مبنی بر کم کاری میراث فرهنگی شهرستان فریدن واقع در غرب اصفهان برای اطلاع رسانی تخریب بناهای باستانی از جمله شایعاتی بود که با انتشار پاسخ این نهاد به آن پایان داده شد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی فریدن در این خصوص گفت: تاکنون هیچکدام از بناهای تاریخی و باستانی این منطقه به دنبال بارش های اخیر آسیب ندیده است.
محمود سلیمی افزود: علت این امر مرمت و بازسازی این بناها در پاییز سال گذشته بوده است.
** اصفهان از مزایای بارندگی های اخیر بهره مند شد
ذخیره آب در دریاچه سد زاینده رود تا 15 فروردین امسال به 347 میلیون متر مکعب رسید که معادل 25 درصد ( یک چهارم) ظرفیت این سد است.
این رقم بعد از بارندگی های اخیر افزایش یافته است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: میزان ذخیره آب در سد زاینده رود در ابتدای فروردین امسال حدود 170 میلیون متر مکعب بود که اکنون به بیش از 2 برابر افزایش یافته است.
حسن ساسانی افزود: ذخیره سد زاینده رود در مدت مشابه سال گذشته 140 میلیون متر مکعب بود.
وی با بیان اینکه میزان ورودی سد زاینده رود در مدت مشابه سال گذشته 35 متر مکعب بر ثانیه بود، خاطرنشان کرد: این میزان در فروردین امسال تا 400 متر مکعب نیز افزایش یافت و در زمان حاضر حدود 208 متر مکعب بر ثانیه است.
وی با اشاره به افزایش خروجی سد زاینده رود از 13 فروردین امسال، خاطرنشان کرد: خروجی سد تا قبل از سیزدهم فروردین حدود 10 متر مکعب بر ثانیه بود اما از این تاریخ به بعد این میزان برای تحویل حقابه کشاورزان همانند بهمن سال گذشته، افزایش یافت.
ساسانی اضافه کرد: افزایش خروجی سد زاینده رود از 13 فروردین با هدف تخصیص نوبت دوم حقابه کشاورزان شرق و غرب اصفهان صورت گرفت و مقرر است تا 20 خرداد امسال ادامه یابد.وی در پاسخ به اینکه پس از 20 خرداد میزان خروجی سد زاینده رود به چه صورت خواهد بود، گفت: این موضوع باید توسط شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود، بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود.وی میزان بارش های سال زراعی جاری ( از مهر پارسال تا کنون) در سرشاخه های زاینده رود را 1932 میلی متر اعلام و تصریح کرد: سهم زاینده رود از بارش های سرچشمه های زاگرس بر اساس توپوگرافی (پستی و بلندی) منطقه و بطور طبیعی حدود 10 درصد است بهمین دلیل در مقایسه با برخی سدهای دیگر نباید انتظار داشت که به سرعت ذخیره آن افزایش یابد.
ساسانی ادامه داد: هنوز حجم بسیاری از ذخیره برفی در ارتفاعات کوهرنگ بدلیل شدت سرمای هوا، آب نشده و با آب شدن آنها ذخیره سد افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد، در فلات مرکزی کشور پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست بویژه در فصل های گرم سال با خشکی مواجه شد.
فرماندار فریدونشهر گفت: میزان آبدهی چشمه لنگان در این شهرستان به 24 متر مکعب بر ثانیه یعنی به بیشترین میزان خود رسید.
چشمه لنگان یکی از سرشاخه های زاینده رود در غرب اصفهان است.
ناصر اسدی در گفت و گو با ایرنا افزود : میزان آبدهی و خروجی چشمه لنگان در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 500 لیتر در ثانیه بود.
وی با بیان اینکه سال گذشته در همین ایام، 70 درصد چشمه های فریدونشهر خشک بود، تصریح کرد: در زمان حاضر همه چشمه ها و رودهای این شهرستان آب و جریان دارد.
فرماندار فریدونشهر با اشاره به اینکه چشمه لنگان در اوج آبدهی خود قرار دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر این چشمه، آب تعداد دیگری از رودخانه های این شهرستان در پایین دست به زاینده رود می ریزد که میزان خروجی آنها نیز فروردین امسال افزایش یافت.
اسدی اضافه کرد: میزان بارندگی ها در سال زراعی جاری در این شهرستان 670 میلی متر است درحالی که این عدد در مدت مشابه سال گذشته 140 میلی متر بود.
وی میزان بارش برف در شهر فریدونشهر از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون را 330 سانتی متر و در ارتفاعات را 500 سانتی متر اعلام و خاطرنشان کرد: پیست اسکی فریدونشهر روزهای 11 و 12 فروردین بدلیل نامساعد بودن شرایط جوی تعطیل بود اما از 13 فروردین بازگشایی شد و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده برف مناسبی در آن موجود باشد.
به دنبال بارش شدید برف و باران در شرق و غرب استان بسیاری از رودخانه های فصلی این مناطق جاری و برخی رودخانه های دائمی که به دلیل خشکسالی کم آب شده بودند دوباره لبریز شدند.
بسیاری از رودخانه های غرب استان پس از افزون بر بیست سال خشکی در زمان حاضر مملو از آب باران شده است.
آبشار هرز روستای قُرقُر چادگان بعد از بیست سال دوباره فعال شد.
سیلاب باران همچنین در روستای سفتجان و قسمت های جنوبی شهر داران جاری شد، سیلاب رودخانه دهستان نهرخلج به روستای نماگرد فریدن رسید.
رودخانه خشکیده دهستان نهرخلج فریدن پس از سال ها لبریز از آب باران شد، آبی که از روستای نهر خلج جاری شده به آب های رودخانه بزرگ 'بیوگ چای' می پیوندد و با عبور از روستای نماگرد در پشت بند خاکی روستای غرغن جمع می شود.
در رودخانه کرچ 'انار بار' شهرستان بویین میاندشت نیز به شدت جریان پیدا کرده و آب رودخانه در برخی از قسمت ها بالا آمده است.
دریچه های خروج سد افوس بویین میاندشت با هدف تخلیه آب و ایجاد ظرفیت برای جذب سیلاب احتمالی باز شد، دریچه خروج آب اضطراری سد خاکی نوغان بویین میاندشت با دستور مدیرکل منابع طبیعی استان باز شد.
رودخانه شهر برف انبار فریدونشهر سیلابی شد و رودخانه در روستای بیجگرد فریدونشهر طغیان کرد که توسط نیروهای شرکت تعاونی دهیاریهای فریدونشهر به خارج روستا هدایت شد.
رودخانه فصلی محله ششجوان همچنین رودخانه کرچ بویین میاندشت نیز جریان پیدا کرده است به طوری که دستور تخلیه برخی از منازل روستاهای همجوار با آن صادر شد.
همچنین رودخانه نوغان پایین واقع در بویین میاندشت طغیان کرد.
سد چشمه لنگان فریدونشهر نیز مملو از آب است. رودخانه یلان فریدونشهر در محدوده پل گوه در دهستان پشتکوه موگویی فریدونشهر طغیان کرد.
همچنین سد گلپایگان نیز در بارندگی دور دوم نیز سر ریز کرد.
** گاوخونی در بارش های اخیر زنده شد
با هدایت سیلاب و روان آب بارش های اخیر به رودخانه زاینده رود و ورود آب با حجم 10 مترمکعب بر ثانیه به تالاب بین المللی گاوخونی، این تالاب پس از 15 سال سیراب شد، تالاب گاوخونی در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود : در روزهای گذشته و پس از بازگشایی دریچه های سد زاینده رود پساب یک متر مکعب بر ثانیه وارد این تالاب شده است.
حجت الله غلامی گفت : با هدایت سیلاب و روان آب بارش های اخیر به رودخانه زاینده رود
تالاب بین المللی گاوخونی پس از 15 سال سیراب شده است.
به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی گاوخونی که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع واقع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتی متر است که بیش از یک دهه به جز یک مورد آنهم کوتاه مدت در سال 95، آب را به خود ندیده است.
این تالاب در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاههای حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود که اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست. الاب گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهم ترین تالاب های ایران است و درطول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.
**ضروت مهار سیلاب ها به عنوان ثروتی عظیم
در استان اصفهان در طول سال های 1330 تا 1383، 213 مورد سیل با شدت های متفاوت در نواحی مختلف این استان رخ داده است، جمع آوری آمار سیل های استان در یک دوره 40 ساله و خسارات های ناشی از این سیلاب ها نشان می دهد به طور کلی علت بسیاری از سیلاب ها در نواحی مرکزی ایران از جمله استان اصفهان، بارندگی با شدت زیاد است.
علت این بارندگی ها در ارتباط با پدیده النینو و لانینا و همچنین عبور سیستم های کم فشاری است که پس از کسب مقدار متنابهی بخار از روی دریای مدیترانه، قسمت های غرب این استان را که مشرف به ارتفاعات زاگرس می باشد را تحت تاثیر قرار می دهد.
با توجه به خسارتی که سیل در بخش های مختلف می تواند اعمال کند و با توجه به آمارهای مختلف در این زمینه، اهمیت و لزوم مدیریت و مهار سیلاب مشخص می گردد.
موقعیت جغرافیایی شهرهای ایران بیانگر این امر است که با توجه به قرارگیری شهرها در مسیر حوضه های آبریز مختلف ضرورت پیش بینی های لازم برای سیلابها احساس می شود بنابراین به عقده بسیاری از کارشناسان، شهرسازان و برنامه ریزان شهری، زمین شناسان و جغرافیدانان باید به بررسی دقیق علل و عوامل ایجاد این بلایای طبیعی در مناطق شهری بپردازند و راهکارهای لازم را برای کاهش اثرات آن پیش بینی کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: تهیه و اجرای طرح های استفاده بهینه از سیلاب ها و روان آب ها به ویژه در مناطقی همچون این استان که با خشکسالی روبه رو هستند، ضروری است.
منصور شیشه فروش افزود: بارش ها و سیلاب های اخیر به ما نشان داد که باید بیش از گذشته به فکر استحصال آن ها برای مواقع خشکسالی باشیم، زیرا هدررفت این منابع آبی چیزی جز ضرر در پی ندارد.
وی ادامه داد: روان آب های سطحی منابع آبی سودمند به شمار می روند و استفاده از آن ها نیازمند مشارکت تمامی سازمان ها و نهادهای مرتبط است.
شیشه فروش به طراحی ساختارهایی اشاره کرد که با هدایت درست روان آب ها به سمت مخازن تعبیه شده، آب را برای مصارف مختلف در شهرها و روستاها ذخیره کند و در مواقع لزوم و به خصوص خشکسالی ها مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای طرح های استفاده بهینه از سیلاب ها و روان آب ها نقش ویژه ای در کاهش خسارت دارد، زیرا مهار و کنترل صحیح آن ها در کمتر شدن خطرات نقش اساسی خواهد داشت و حوادث در کشور را کم می کند.
وی به اهمیت تقویت سیل بندها در شهرها و روستاها اشاره و اضافه کرد : لایروبی، پاک سازی کانال ها از نخاله ها و ساماندهی بستر زاینده رود و رودخانه های فصلی برای عبور آسان سیلاب ضروری است.
** جوشش چشمه از زیر مسکن مهر فریدونشهر
شدت بارش ها در فریدونشهر اصفهان طغیان بسیاری از رودخانه های فصلی و دائمی فریدونشهر را به دنبال داشت تا آنجا که صبح دوازدهم فروردین جست و جوی ساکنان مسکن مهر و دنبال کردن رد آب جاری در توقفگاه ساختمان، آنها را به چشمه جوشانی می رساند که به دنبال بارش ها از کف ساختمان بالا آمده بود.
آب حاصل از جوشش این چشمه با همکاری آتش نشانی و هلال احمر پمپاژ و با لوله به سمت بیرون ساختمان هدایت شد، وقوع این رخداد جالب اذهان مردم و مسوولان را به سوی نبود دقت کافی در جانمایی ساخت و سازها و تجاوز به بستر رودخانه ها و چشمه ها کشاند.
خبرگزاری ایرنا مرکز اصفهان در دو مرحله اعلام آماده باش در این استان، افزون بر 200 خبر و گزارش و هشت فرآورده چند رسانه ای با محوریت بحران سیل و همه نکته های مرتبط با آن منتشر کرد.
6026/9861

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94529/اصفهان-و-عبور-از-گردنه-های-سخت-سیلاب
بستن   چاپ