پیام سپاهان
مهمترین رویدادهای اقتصادی اصفهان در سال 97
شنبه 17 فروردين 1398 - 20:27:04
پیام سپاهان - اصفهان - افتتاح 507 واحد مسکونی فرهنگیان، راه اندازی خط تولید موتورهای مغناطیس دائم، امضا تفاهم ‌نامه ساخت 20 هزار مسکن در استان و جذب 94 درصدی بودجه عمرانی اصفهان از مهمترین تحولات و رویدادهای اقتصادی استان اصفهان در سال 97 است.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان با بیش از 9 هزار و 260 واحد صنعتی، 880 معدن، حدود 100 هزار واحد صنفی و 570 هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از استان های سرآمد کشور در بخش اقتصادی است.
همچنین استان اصفهان با 12 هزار هکتار مساحت شهرک ها و نواحی صنعتی از نظر تعداد و اراضی مقام نخست را در کشور دارد.
هرچند برخی واحدهای صنعتی و صنفی این استان به دلیل مشکلات جا مانده از سال های گذشته با مساله هایی مانند رکود مواجه بودند و بخشی از اراضی کشاورزی بویژه در شرق اصفهان بدلیل جاری نشدن رودخانه زاینده رود در سال گذشته زیر کشت نرفت اما با تلاش مردم، بخش خصوصی و دولت، توفیق های بسیاری از جمله در کسب رتبه های بالا در بخش های مختلف و تولیدات صنعتی، راه اندازی مجدد برخی کارخانه ها و کارگاه ها و افزایش صادرات و تولید محصولات کشاورزی حاصل شد که مهمترین شاخصه های آن بشرح ذیل است.
** 507 واحد مسکونی تعاونی تولیدی و توزیعی فرهنگیان اصفهان افتتاح شد
این تعداد واحد مسکونی شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی فرهنگیان استان اصفهان شهریورماه با حضور سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد.
برای بهره برداری این شمار واحدهای مسکونی 935 میلیارد ریال سرمایه گذاری شد که حدود 90 درصد معادل 838 میلیارد ریال از محل آورده اعضای تعاونی و 97 میلیارد ریال معادل 10 درصد از تسهیلات بانکی تامین شد.
این طرح در زمینی به مساحت 17 هزار متر مربع با 102 هزار متر مربع زیربنا در 9 بلوک و 15 طبقه ، یک طبقه همکف و 2 طبقه زیر زمین در بلوار شفق واقع در ابتدای اتوبان ذوب آهن اجرا شده است.
**خط تولید موتورهای مغناطیس دائم در اصفهان راه اندازی شد
خط تولید موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم شهریورماه با حضور جانشین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار اصفهان در شاهین شهر راه اندازی شد.
این خط تولید مکانیزه که در مرکز صنایع دریایی شهید قربانی ایجاد شد مشتمل بر سه محصول موتور مغناطیس دائم موتورسیکلت، موتور مغناطیسی دائم دوچرخه برقی و موتور مغناطیس دائم کولرهای آبی است و در صورت توسعه کامل این خط تولید، یکهزار و 600 شغل بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود.
همچنین با تولید و جایگزینی موتورهای برقی مغناطیس دائم ملی به جای موتورهای وارداتی در صنعت نفت، فولاد، حمل و نقل ریلی و جاده ای و مصارف مختلف بازار، از خروج میزان قابل توجهی ارز جلوگیری می شود.
** یکهزار میلیارد ریال پروژه راهداری در اصفهان آماده افتتاح شد
60 پروژه راهداری در این استان با هزینه بالغ بر یکهزار میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری رسید.
این پروژه ها در حوزه راهداری، حمل ونقل، مجتمع های خدماتی رفاهی و سامانه های حمل ونقل هوشمند اجرا شد.
**صادرات استان اصفهان 48 درصد افزایش یافت
در نیمه نخست سال 97 افزون بر یک میلیارد و 103 میلیون دلار کالا از این استان به مقصد 95 کشور جهان صادر شد که در مقایسه با سال گذشته از لحاظ وزن 28 درصد و از حیث ارزش 48 درصد افزایش یافته است.
میزان کالای صادر شده از این استان طی مدت یا شده 2 میلیون و 643 هزار تُن در قالب 923 قلم کالا به ارزش یک میلیارد و 103 میلیون دلار است.
آهن و فولاد به ارزش 416 میلیون دلار، محصولات پتروشیمی به ارزش 201 میلیون دلار، فرش به ارزش 107 میلیون دلار و محصولات شیمی آلی به ارزش 67 میلیون دلار به عنوان بیشترین کالاها طی مدت یاد شده از گمرک استان اصفهان صادر شد.
** 98 درصد حمل و نقل عمومی در اصفهان ایمن است
98 درصد حمل و نقل عمومی در این استان ایمن است و تلاش ها برای افزایش ضریب ایمنی در این بخش ادامه دارد.
همچنین 90 درصد حمل ونقل بار وکالا در جاده ها انجام می شود و راهکار عملی برای کاهش تصادفات در این بخش ، آگاه سازی مدیران فنی شرکت های حمل و نقل مسافر و کالاست.
**بهره برداری خط تولید و شماره‌گذاری انبوه موتورسیکلت‌های برقی
نخستین خط تولید و شماره‌گذاری انبوه موتورسیکلت‌های برقی در استان اصفهان، مهرماه با حضور حضور صادق نجفی معاون وزیر صنعت، مهدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌ های صنعتی ایران ، استاندار اصفهان و مقامات محلی در شهرک رازی شهرضا به بهره برداری رسید.
ظرفیت این خط، تولید یکصد هزار دستگاه موتورسیکلت در سال است و محصولات تولیدی آن دارای گواهینامه استاندارد ملی و پلاک ملی خواهد بود.
این واحد تولیدی در چارچوب طرح جایگزینی چهار صد هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی فرسوده شهر اصفهان با موتور سیکلت های برقی به بهره برداری رسیده است.
**برگزاری جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر اصفهان
در این جشنواره که 29 آبانماه در اتاق بازرگانی این شهر برگزار شد از مدیران هفت شرکت در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات به عنوان کارآفرینان برتر استان اصفهان تجلیل شد.
در این جشنواره که 644 کارآفرین در آن شرکت کرده بودند مدیران شرکت های ' سپاهان دانه پارسیان '، ' کشت و دام فضل '، ' دریای نیلگون چابهار' در بخش کشاورزی و ' جهان ترمز کاشان '، ' گل نور ' و ' صنایع غذایی چیکا' در بخش صنعت و ' مجموعه بزرگ آبسار ' در بخش خدمات به عنوان کارآفرینان نمونه مورد تقدیر قرار گرفتند.
** گشایش نمایشگاه جشنواره ملی حرکت در اصفهان
این نمایشگاه پنجم آذر با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن حجاب دانشگاه اصفهان گشایش یافت.
این نمایشگاه در قالب 105 غرفه، آثار و دستاوردهای انجمن های علمی دانشگاه های برتر سراسر کشور را در رشته های علوم پایه، مهندسی، فناوری، علوم نوین ، کشاورزی و صنعت به نمایش گذاشته شد.
همچنین 84 پژوهشگر و دانشجوی خارجی در یک غرفه مشترک توانمندیهایی خود را د این رویداد علمی و فرهنگی به نمایش گذاشتند.
این نمایشگاه با هدف ایجاد پیوند بیشتر انجمن های علمی دانشگاه ها با بخش های مختلف کشور و با همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برپا شد.
**تفاهم ‌نامه ساخت 20 هزار مسکن امضا شد
این تفاهم نامه همکاری پنجم دیماه برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی میان انبوه‌ سازان استان اصفهان و شرکت عمران شهر جدید بهارستان امضا شد.
برنامه های جدید این شرکت تهیه برنامه برای تولید و ساخت 20 هزار واحد مسکونی است که تا پایان سال 99 این پروژه به بهره برداری می رسد.
200 هزار واحد مسکونی تا سال 99 در شهرهای جدید ساخته می شود که بهارستان 10 درصد از کل سهمیه کشور را دارد .
**فولاد مبارکه امسال هفت هزار میلیارد ریال سود کرد
سود حاصل از فروش این مجتمع تولیدی در 9 ماه منتهی به آذر سال 97 هفت هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 90 درصد افزایش داشت.
** پرداخت250 میلیارد ریال تسهیلات به روستاهای اصفهان
نزدیک به 250 میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک های عامل در راستای توسعه و اشتغال پایدار روستاهای استان اصفهان از ابتدای سال 97 پرداخت شد.
** تیرآهن بال شیبدار 200 در ذوب آهن اصفهان تولید شد
تیرآهن بال شیبدار 200 برای اولین بار در کشور همزمان با دهه مبارک فجر و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شرکت ذوب آهن اصفهان طراحی و تولید شد.
طراحی و تولید آزمایشی موفقیت آمیز تیراهن IPN200 براساس استانداردDIN1025.EN10024 PART:1 با همت مهندسان و تلاشگران این شرکت در مجموعه مهندسی نورد، انجام شد .
**پرواز اصفهان - دوحه برقرار شد
پرواز دوحه - اصفهان و برگشت در این فرودگاه از نیمه بهمن ماه سال 97 در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان برقرار شد.
** جذب 94 درصد بودجه عمرانی اصفهان در سال 97
به گفته استاندار اصفهان در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی 94درصد بودجه طرح های عمرانی این استان در سال گذشته جذب شد.
میزان تخصیص بودجه طرح های ملی 65 درصد بوده است که این میزان نسبت به سال قبل بهتر است ولی نسبت به وضعیت بودجه های استانی پایین تر بوده است.
بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سال جاری 624 میلیارد تومان از محل تبصره 19 به منظور تکمیل طرح های نیمه کاره جذب شد.
**برگزاری نشست تجاری فرهنگی اصفهان با کشور عمان
نشست تجاری فرهنگی اصفهان با کشور عمان با عنوان رویداد 'هفته مسقط در اصفهان' با هدف آشنایی تجار و صنعتگران عمانی با فرصت های سرمایه گذاری اصفهان در نیمه اسفند ماه برگزار شده است.
یک هیات تجاری متشکل از 40 نفر از نمایندگان اتاق بازرگانی عمان، شهرداری مسقط، ‌مسوولان دولتی و بازرگانان کشور عمان برای آشنایی و ایجاد ارتباط مستقیم با توانمندی های ایران واصفهان در زمینه های مختلف با کشورمان در اصفهان حضوردارند.
زمینه های فعالیت اعضای این هیات بیشتر در بخش های پزشکی و سلامت،‌ صنایع ساختمانی، صنایع دستی، فناوری های نوین،فناوری اطلاعات و نرم افزار، نفت و مواد پتروشیمی، ماشین آلات وخطوط تولید صنایع، تصفیه آب شیرین، مواد غذایی، گردشگری،‌ مبلمان، فرش و کشاورزی است.
محورهای این رویداد آشنایی تجار و بازرگانان عمانی با توانمندیهای صنعتگران ایران، صادرات بدون واسطه به عمان،‌ ملاقات با سرمایه گذاران عمانی، فروش محصولات ایرانی، ‌مشارکت با تاجران عمانی افزایش مراودات اقتصادی عمان، ارائه برنامه های فرهنگی با هویت ایرانی، آشنایی با نیازهای بازار عمان، معرفی شرکت های دانش بنیان و محصولات آنها به تاجران عمانی و راه اندازی خطوط تولیدی درعمان بود.
/6026/7150

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94534/مهمترین-رویدادهای-اقتصادی-اصفهان-در-سال-97
بستن   چاپ