پیام سپاهان
سیل به مناطق عشایری اصفهان حدود 400 میلیارد ریال خسارت زد
شنبه 17 فروردين 1398 - 20:27:07
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل امور عشایر اصفهان گفت: بارش های سنگین و سیل حدود 400 میلیارد ریال به تاسیسات زیربنایی در برخی از مناطق عشایری این استان خسارت وارد کرد.
مختار اسفندیاری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این مقدار خسارت مربوط به جاده های کوچ رو و ایل راه های عشایر استان در شهرستان های سمیرم، فریدونشهر، شهرضا، دهاقان و جرقویه برآورد شده است.
وی اظهارداشت : کار بازسازی و ترمیم جاده های کوچ رو و پل های ایجاد شده در این مسیرها که بر اثر سیل آسیب دیدند پس از تعطیلات نوروزی آغاز می شود تا عشایر بدون نگرانی به اصفهان بازگردند.
مدیرکل امور عشایر استان اصفهان زمان تعیین شده برای ورود عشایر به استان را 30 اردی بهشت اعلام کرد و از آنان خواست زودتر از زمان تعیین شده به محل وارد نشوند.
به گفته وی برخی از عشایر استان که برای قشلاق به استان های جنوبی سفر کردند در پی بارش های سنگین و سیل دچار خسارت شدند اما هنوز میزان دقیق خسارت وارد شده به آنها مشخص نیست.
طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، 9هزار و 605 خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی ، بختیاری و عرب جرقویه هستند اما خانوار عشایر عرب جرقویه شیوه زندگی وکوچ شان با عشایر قشقایی وبختیاری بسیار متفاوت است.
عشایر قشقایی وبختیاری برای کوچ قشلاق به خارج از استان ومناطق جنوب به خصوص استان فارس می روند در حالی که عشایر عرب جرقویه فصل قشلاق به منطقه جرقویه کوچ می کنند ودر مراتع مشغول دامداری می شوند که مردان جدا از خانواده در مراتع دامداری وچوپانی می کنند و زنان به همراه فرزندان درمنطقه نصر آباد مستقر می شوند.
ایل عرب ساکن جرقویه حاصل مهاجرت عشایر در حدود 200 تا 300 سال قبل به این منطقه بوده است اما به زبان عربی تکلم نمی کنند.
اداره کل مدیریت بحران استانداری اصفهان میزان خسارت سیل و طوفان به تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی و بخش کشاورزی این استان را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
در مرحله اول جاری شدن سیل در این استان 2 هزار و 750 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، راهها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و بخش کشاورزی 13 شهرستان اصفهان وارد شد.
/6026/2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94536/سیل-به-مناطق-عشایری-اصفهان-حدود-400-میلیارد-ریال-خسارت-زد
بستن   چاپ