پیام سپاهان
سیلاب به 200 بنای تاریخی اصفهان خسارت جزیی زد
شنبه 17 فروردين 1398 - 20:27:43
پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بارندگی های شدید و سیلاب به 200 بنا تاریخی مثل خانه های قدیمی، آب انبارها و مساجد این استان خسارت جزیی وارد کرد.
فریدون الهیاری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این خسارت جزئی به دلیل نفوذ رطوبت و فرو ریختگی سقف بیشتر بوده که با ایجاد آرامش جوی مرمت خواهند شد.
وی با بیان این که بناهای تاریخی شاخص اصفهان از بارندگی های شدید خسارت ندیدند ، یادآور شد: پل های تاریخی بیشتر در پیش روی تخریب و خسارت بودند به دلیل پیش بینی های سال های گذشته و مرمت پایه های آن ها خسارتی به این سازه ها وارد نشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد: این خسارت ها به اداره کل مدیریت بحران استانداری اصفهان برای بررسی و پیش بینی تمهیدات لازم اعلام شده است.
وی با اشاره به این که باید پیش بینی های لازم برای بناهای تاریخی انجام شود، تصریح کرد: سازه های قدیمی به دلیل ماهیت و مصالحی که استفاده شده در معرض خطر هستند و باید تدابیر لازم برای استحکام آن ها و کاهش خسارت های ناشی از آن انجام شود.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان، مزد آباد و مون به ثبت جهانی رسیده اند.
اداره کل مدیریت بحران استانداری اصفهان میزان خسارت سیل و طوفان به تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی و بخش کشاورزی این استان را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
در مرحله اول جاری شدن سیل در این استان 2 هزار و 750 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، راهها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و بخش کشاورزی 13 شهرستان اصفهان وارد شد.
الهیاری همچنین به طول زمان سفرهای نوروزی در سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به چینش متفاوت امسال، هنوز سفرهای نوروزی ادامه دارد و خدمات رسانی به گردشگران انجام می شود.
بر اساس آمار موجود در تعطیلات نوروزی سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار نفر به استان اصفهان سفر کردند که اقامت گردشگران و مسافران در ایام نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است.
7131/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94554/سیلاب-به-200-بنای-تاریخی-اصفهان-خسارت-جزیی-زد
بستن   چاپ