پیام سپاهان
مهم ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته ای که گذشت
شنبه 17 فروردين 1398 - 20:27:55
پیام سپاهان - اصفهان- مدیریت بحران مانع افزایش خسارت سیل در اصفهان شد، سد مخزنی گلپایگان سرریز کرد، چهار فروند بالگرد از اصفهان به لرستان اعزام شد از مهم ترین رویدادهای خبری اصفهان در هفته گذشته بود.
استاندار اصفهان گفت: این استان با بحران سیل مواجه شد ولی با برنامه ریزی های صورت گرفته از بروز خسارت مانند شیراز ممانعت شد.
عباس رضایی در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان در استانداری با بیان اینکه پیشگیری از خسارت ها در اولویت مسوولان کشور قرار دارد افزود: در حساس ترین شرایط که رودی از سمت دهاقان به زاینده رود سرازیر شده بود 2 تصمیم بموقع شامل پراکندن مردم از حاشیه زاینده رود و بازگشایی ورود آب به مادی های اصفهان از بروز سیل در این کلانشهر جلوگیری کرد.
استاندار اصفهان یادآور شد: در صورتی که این تصمیمات به موقع در اصفهان گرفته نمی شد به جرات می توان گفت که این شهر نیز مانند شیراز گرفتار سیل می شد.
وی اظهار کرد: هرچه سریع تر ارقام کارشناسی شده در مورد خسارت ها را به نحو دقیق و درست اعلام شود و نباید این آمار بزرگنمایی و برجسته شود.
رضایی ادامه داد: دولت با مسائل و مشکلات متعددی مواجه است و نباید با برجسته و بزرگ کردن آمار و ارقام خسارت ها، دولت را تحت فشار قرار دهیم.
استاندار اصفهان امید آفرینی و شادی آفرینی را یکی از وظایف مسوولان برشمرد و گفت: در کنار آن تمام خسارت های وارد شده به مردم در نتیجه سیل، بطور دقیق و درست به دولت اعلام خواهد شد.
** بارندگی اخیر به برخی بناهای تاریخی اصفهان آسیب زد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: بارش های اخیر به برخی از بناهای تاریخی این استان آسیب جدی زده است.
فریدون الهیاری با بیان این که این بارش موجب آبگرفتگی و جاری شدن روان آب در برخی از شهرهای استان شد، افزود : فهرست بناهای آسیب دیده برای ارسال به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تخصیص بودجه مرمت و بازسازی در حال تهیه است.
وی تصریح کرد: به هیچ یک از بناهای تاریخی شاخص شهر اصفهان آسیبی وارد نشد اما به برخی از خانه ها و حمام های تاریخی این شهر آسیب وارد شد که چنانچه نسبت به مرمت آنها بی توجهی شود بارش های آینده می تواند آنها را به صورت جدی تهدید کند.
در این استان بیش از 600 خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه مرمت برخی از بناهای تاریخی شهر اصفهان در چهار سال گذشته تاثیر بسزایی در استحکام این بناها برای مقاومت مقابل بارش های اخیر داشت، گفت: به عنوان نمونه سال گذشته بام مسجد جامع اصفهان به مساحت 16 هزار متر مربع مرمت و استحکام بخشی شد که چنانچه این عملیات انجام نشده بود، بارش های سنگین هفته گذشته به این بناهای مهم و تاریخی اصفهان آسیب جدی وارد می کرد.
** سد زاینده رود تا 75 درصد آبگیری می شود
استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با بارندگی های در پیش رو و ذوب ذخیره برفی موجود در ارتفاعات سرچشمه های رودخانه، پیش بینی می شود حجم سد زاینده رود حداکثر تا 75 درصد آبگیری شود و سرریزی اتفاق نمی افتد.
حمیدرضا صفوی افزود: حجم سد زاینده رود اکنون به حدود 250 میلیون متر مکعب رسیده و امید است با بارش های خوبی که در این هفته خواهیم داشت، حجم قابل توجه آب در آن ذخیره شود.
ظرفیت سد زاینده رود تا 1.4 میلیارد متر مکعب آب است.
وی با بیان اینکه این آب برای نیازهای آشامیدنی و بهداشت، صنعت، کشاورزی و زیست محیطی مصرف می شود، اظهارداشت: امسال، موقعیت مناسبی از لحاظ حجم آب در سد زاینده رود نسبت به سال های قبل خواهیم داشت.
این استاد دانشگاه و متخصص امور آب تاکید کرد: بارش هایی که در فلات مرکزی کشورمان داشتیم با توجه به کاهش حجم مخازن سدها، بسیار حیاتی بود و کمترین خسارت را بهمراه داشت.
** مقدار خسارت سیل اصفهان 2640 میلیارد ریال اعلام شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان برآورد خسارت سیل به چهار هزار و 925 واحد مسکونی،210 کیلومتر راه، 20 دستگاه پل آبرو و بزرگ، و اراضی کشاورزی، ابنیه و تاسیسات زیربنایی این استان را 2 هزار و 640 میلیارد ریال اعلام کرد.
منصور شیشه فروش افزود: سیل اخیر به چهار هزار و 925 واحد مسکونی شهری و روستای این استان خسارت وارد کرده است.
وی اظهارداشت : از مجموع این واحدها یک هزار و 951 واحد شهری و 2 هزار و 974 واحد روستایی بوده است.
وی با اشاره به این که بارش های سیل آسا خسارت زیادی به شهرهای سمیرم، فریدونشهر و دهستان جبل در بخش کوهپایه وارد و تصریح کرد: سیل به 210 کیلومتر راههای استان آسیب وارد کرد.
به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به 17 دستگاه پل آبرو، سه دستگاه پل بزرگ و 35 دستگاه از ماشین آلات راهداری استان خسارت وارد شد.
شیشه فروش با اشاره به مسدود شدن راه ارتباطی 15 روستای سمیرم در منطقه پادنا بر اثر تخریب پل دهانه چهار متری در سه روز گذشته گفت: جمعه شب راه ارتباطی این روستا از کهنگان و ده بزرگ ببا تلاش راهداران بازگشایی شده است.
** تا پایان تعطیلات نوروزی: شمار گردشگران اصفهان افزون بر 3 میلیون نفر می رسد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: شمار گردشگران این استان تا پایان تعطیلات نوروزی بر اساس پیش بینی ها به بیش از سه میلیون نفر می رسد.
محسن یارمحمدی افزود: از آغاز ایام نوروز تاکنون 2 میلیون نفر به استان اصفهان سفر کردند که این جمعیت در مقایسه با نوروز گذشته رشد22 درصدی داشته است.
وی بیان کرد: با توجه به بارش باران در مناطق شمال و شمال غربی و آرامش جوی و نبود بحران سیلاب در اصفهان این رشد جمعیت گردشگر تا پایان نوروز و در دو دوم سفرها بر اساس پیش بینی ها به 25 درصد در مقایسه با نوروز 97 افزایش می یابد.
وی اضافه کرد : این آمار مربوط به مسافرانی است که حداقل یک شب در این منطقه اقامت در مراکز اقامتی استان داشته اند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: بازگشایی آب زاینده رود و هزینه بالای سفرهای خارجی مهمترین عامل افزایش جمعیت گردشگران بوده که اصفهان را جز استان هایی با بیشترین آمار بازدید کننده قرار داده است.
وی یادآورشد: ظرفیت مکان های اقامتی در استان اصفهان برای هر شب به 420 هزار نفر رسیده که در مقایسه با نوروز سال گذشته 90 هزار نفر بیشتر شده است.
** از آغاز طرح نوروزی تاکنون: تعداد جان باختگان حوادث رانندگی در اصفهان کاهش یافت
جانشین پلیس راه اصفهان گفت: تعداد جان باختگان حوادث رانندگی در تعطیلات نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در این استان 16 درصد کاهش یافت.
سرهنگ اصغر زارع، بدون اشاره به تعداد جان باختگان افزود: این کاهش آمار مربوط به حوادث رانندگی در جاده های برون شهری از 25 اسفند تا دهم فروردین امسال است.
تعداد جان باختگان حوادث رانندگی در تعطیلات نوروز امسال تا نهم فروردین در استان اصفهان 24 نفر اعلام شد هرچند مورخ دهم فروردین یک فقره تصادف در محور مورچه خورت با سه کشته بوقوع پیوست.
زارع با تاکید بر اینکه محورهای شرقی اصفهان از جمله نایین تا خور و طبس بیشترین تصادف های رانندگی را داشت، ادامه داد: بنظر می آید تغییر مسیر برخی از مسافران بدلیل بارندگی ها و سیل مناطق شمالی کشور و گذر آنها از محورهای طبس و خور یکی از عوامل افزایش ترددها و حوادث در این جاده هاست.
**سد مخزنی گلپایگان سرریز کرد
فرماندار گلپایگان اعلام کرد: سد مخزنی این شهرستان با ظرفیت 36 میلیون مترمکعب، امروز یکشنبه سرریز کرد.
سد مخزنی گلپایگان در20 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان قرار دارد.
حسین یارمحمدیان در حاشیه بازدید میدانی جمعی از مسوولان این شهرستان از دو سد گلپایگان و مسیر روستاهای 'پشت کوه' و 'عباس آباد' افزود: سرریز این سد هم اکنون وارد رودخانه گلپایگان شده است.
وی گفت: پیش بینی می شود سد دوم گلپایگان(سد کوچری) نیز با توجه به بارش های اخیر و پیش رو ، تا یک ماه آینده برای نخستین بار تکمیل شود و سرریز کند.
یارمحمدیان از مردم بخصوص اهالی روستای عباس آباد خواست از تردد در مسیر و حاشیه رودخانه گلپایگان و دو سد این شهرستان بدلیل بارش ها و سرریز سد خودداری کنند.
فرماندار گلپایگان گفت: با سرریز سد کوچری و بالا آمدن آب، پیش بینی می شود بخشی از جاده سد کوچری نیز تا چند روز آینده به زیر آب برود.
** طوفان با سرعت 130کیلومتر در نایین خسارت به بار آورد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع طوفان شدید در نایین خبر داد و گفت: طوفان علاوه بر اختلال در عبور و مرور مردم، شیشه های بیش از 50 خودرو مسیر جاده نایین - یزد و به شماری از واحد مسکونی بخش مرکزی نایین خسارت وارد کرده است.
منصور شیشه فروش از مسافران نوروزی خواست به همین دلیل از تردد در این محور ارتباط خودداری کنند، افزود: از 20 دقیقه پیش طوفان شدیدی با سرعت 130 کیلومتر در ساعت، شهرستان نایین و جاده های ارتباطی آن را در نوردیده است و برق بخشی از این شهرستان را قطع کرده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: هم اکنون به دنبال شدت طوفان تمام مسیرهای منتهی به شهرستان نایین شامل اردستان - نایین، یزد - نایین، سگزی - نایین، و جندق - نایین مسدود شده است.
شیشه فروش افزود: در روستای کجان از توابع نایین نیز به دلیل شدت و سرعت طوفان، سقف تعدادی از خانه ها برداشته شده و به چند دستگاه خودرو آسیب رسیده است.
وی به شهروندان و مسافران توصیه کرد که از تردد در سطح شهر و جاده ها خودداری کنند.
** دکتر روحانی در تماس با استاندار اصفهان: نیروها تا حصول اطمینان از آرامش جوی در اصفهان آماده باش باشند
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز دوشنبه در تماس با عباس رضایی استاندار اصفهان بعد از پیگیری آخرین وضعیت مناطق سیلزده بر ادامه آماده باش تا حصول اطمینان از آرامش وضعیت جوی استان تاکید کرد.
رییس جمهوری در این تماس تلفنی در جریان آخرین وضعیت استان پس از بارش های روزهای اخیر و همچنین اقدامات مدیریت بحران برای امدادرسانی به سیل زدگان قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این تماس از زحمات و خدمات عباس رضایی استانداری اصفهان و اعضای ستاد بحران، دستگاه های امدادی، خدمات رسان و اجرایی استان تشکر کرد و بر ادامه آماده باش تا حصول اطمینان از آرامش وضعیت جوی در استان تاکید کرد.
استاندار اصفهان امروز (دوشنبه) به همراه مدیرکل مدیریت بحران استان و جمعی از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان با یک دستگاه اتوبوس به منطقه سیل زده سمیرم سفر کرد تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم و خسارت های وارد شده به منطقه و اقدامات لازم برای کمک به مردم آن شهرستان قرار بگیرد.
** چهار فروند بالگرد از اصفهان به لرستان اعزام شد
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان از اعزام چهار فروند بالگرد شینوک از این پایگاه به استان لرستان به منظور امدادرسانی به هموطنان سیل زده خبر داد.
امیر سرتیپ علی عفیف اظهارداشت: 2 فروند از این بالگردها صبح امروز به مقصد لرستان پرواز کردند و 2 فروند دیگر ظهر امروز به استان سیل زده لرستان اعزام می شوند.
وی بیان کرد: هوانیروز در کنار هموطنان سیل زده خواهد بود و از هیچ کوششی برای کمک رسانی به این عزیزان دریغ نخواهد کرد و در این راستا توان و امکانات خود را به کار گرفته است.
وقوع سه مرحله سیل در سال گذشته بیش از 500 میلیارد تومان خسارت در لرستان برجا گذاشت و مردم بسیاری از شهرهای لرستان به نحوی با تبعات این خسارت ها به استقبال سال 98 رفتند.
اما آغازین روزهای امسال نیز شدت بارش ها و وقوع سیل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان این استان درگیر و دار این حادثه هستند.
اوج فعالیت این سامانه از شب گذشته آغاز شد و به صورت متناوب ادامه دارد، بارش های سیل آسایی که چندین رودخانه مرده استان را از خواب خشکسالی بیدار و روانه شهر و روستاهای استان کرده است.
** ذخیره آب سد زاینده رود افزایش یافت
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از افزایش ذخیره سد زاینده رود به 313 میلیون متر مکعب خبر داد.
منصور شیشه فروش افزود : در پی بارش های سنگین روز گذشته حجم سد زاینده رود در زمان حاضر به 313 میلیون متر مکعب افزایش یافته است و انتظار می رود این حجم در روزهای آینده افزایش یابد.
وی میزان آب ورودی به این سد را 417 متر مکعب بر ثانیه و میزان خروجی آن را 10 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و افزود : قرار است امشب خروجی این سد افزایش یابد.
در حالی که حسن ساسانی معاون بهره برداری آب منطقه ای اصفهان هشتم فروردین در گفت و گو با ایرنا میزان آب ذخیره شده در سد زاینده رود را 235 میلیون مترمکعب و میزان ورودی این سد را 225 و خروجی آن را 10.5 مترمکعب بر ثانیه اعلام کرده بود.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
** قدمت بقایای انسانی و سفالی پیدا شده در مبارکه نیاز به بررسی دارد
اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: قدمت بقایای انسانی و سفالی پیدا شده در طالخونچه مبارکه در حال بررسی است.
قدمت بقایای انسانی و سفالی پیدا شده در مبارکه نیاز به بررسی دارد
فریدون الهیاری روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سه روز گذشته به دلیل بارندگی شدید در مسیر طالخونچه از توابع شهرستان مبارکه جسد یک انسان و مقداری اثر سفالی پیدا شده که بررسی های اولیه کارشناسان میراث فرهنگی قدمت آنها را متلعق به دوران ساسانیان و اشکانیان نشان می دهد.
وی بیان کرد: بررسی های دقیق تر این موضوع هفته آینده توسط کارشناسان این حوزه انجام خواهد شد.
وی یادآورشد: بسترهای لازم برای حفاظت از این اثر تاریخی و بازمانده از گذشته با همکاری نیروی انتظامی انجام شده است.
برخی از کارشناسان حدس می زنند که این منطقه گورستان قدیمی بوده که این آثار نمایان شده است.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار اثر تاریخی (یک هزار و 850 اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر 600 خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است.
** کمک های مردم و مسوولان به سیل زدگان ادامه یابد
امام جمعه اصفهان گفت: مردم و مسوولان در کنار دولت باید همچنان برای کمک به سیل زدگان استان های گلستان، مازندران، خوزستان و فارس همکاری داشته باشند.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در خطبه های نماز جمعه اصفهان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) این شهر اظهارداشت: دولتمردان و همه مردم در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب لازم است برای امکانات و خدمات دهی به مردم سیل زده تلاش کنند و مثل همیشه هموطنان را از هرگونه کمک و یاری محروم نسازند.
وی با تقدیر از اقدامات و کمک های صورت گرفته دولتی، نظامی و مردمی افزود: گروه های مردمی، دولتی، بسیج، سپاه و ارتش از ابتدای وقوع سیل در برخی از استان های کشور در حال امدادرسانی و کمک به آسیب دیدگان بوده و نمونه کاملی از نوع دوستی و وظیفه شناسی را به نمایش گذاشتند.
امام جمعه اصفهان تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی تواند این مشکلات مردم در مناطق سیل زده را حل کند و نیاز است که مردم و سایر قوا در این راه همکاری و کمک کنند.
9913/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94567/مهم-ترین-رویدادهای-خبری-اصفهان-در-هفته-ای-که-گذشت
بستن   چاپ