پیام سپاهان
/پایان نامه/
بررسی فاکتورهای ژنتیک در بیماران مبتلا به سقط خود به خودی
شنبه 17 فروردين 1398 - 20:51:54
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق ارتباط میان برخی فاکتورهای ژنتیکی با سقط خوبه خودی جنین را اثبات می کند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، شهرزاد ورمزیار دانشجوی پزشکی در پایان نامه خود به "بررسی فراوانی فاکتور Vلیدن و موتاسیون فاکتورllدر بیماران مبتلا به سقط خود به خودی مکرر" پرداخت.
مطابق این پژوهش ارتباط عمیق ترومبوفیلیا با سقط مکرر جنین سال هاست که این پلی مورفیسم ها در جمعیت های مختلف غیر ایرانی و ایرانی (به طور محدود) مورد مطالعه قرار گرفته است و نتایج متناقضی نیز از این مطالعات حاصل شده است. 
به همین منظور بررسی فراوانی فاکتورپنج لیدن وموتاسیون فاکتوردو پروترومبین در بیماران مبتلا به سقط خودبه خودی مکرر مراجعه کننده به مرکز ژنتیک ژنوم اصفهان در سالهای 94-95 انجام شده است که علاوه بر فاکتور پنج لیدن و موتاسیون فاکتور دو فراوانی فاکتور MTHFR(A1298C , MTHFR(c677T , وفاکتور 13 در این بیماران بررسی شد.
همچنین در این مطالعه که به صورت مقطعی انجام گرفت صد نفر از زنان مبتلا که حداقل 2 یا تعداد بیشتری سقط قبل از هفته بیستم بارداری داشته و فاقد مشکلات سیتوِژنتیکی مشکلات هورمونی مشکلات ایمونولوژیک و اختلالات اسپرم بودند، تحت آزمایش با عنوان پانل کامل سقط در سال های 94و95 در مرکز ژنتیک ژنوم اصفهان قرار گرفتند.
نتایج این تحقیق نشان داد که ارتباط معنی داری میان فاکتور پنج لیدن و موتاسیون فاکتور دو وفاکتور MTHFR(A1298C و فاکتور 13 با سندرم سقط مکرر ندارد درحالی که فاکتور MTHFR)C677T ارتباط معنی داری با سندرم سقط مکرر جنین نشان می دهد.
علاوه بر این با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود در مطالعات بعدی تعداد نمونه مورد مطالعه افزایش یابد و واریانت های دیگری نیز به منظور مشخص شدن پاتوِزنر سقط مکرر مورد بررسی قرار گیرند . 
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی فریبا ارجمندی در دانشگاه آزاد نجف آباد دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94592/بررسی-فاکتورهای-ژنتیک-در-بیماران-مبتلا-به-سقط-خود-به-خودی
بستن   چاپ