پیام سپاهان
برای تحقق رونق تولید،
حفظ منابع طبیعی نیازمند همکاری تشکل های مردمی است
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 19:53:03
پیام سپاهان - اصفهان - مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: تحقق شعارسال مبنی بر رونق تولید در زمینه عرصه های طبیعی و حفظ منابع طبیعی و جنگل ها منطقه نیازمند مشارکت و همکاری جدی مردم و بویژه تشکل هاست.
عباس قاسمی رامشه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مشارکت ویژه مردم و به کارگیری انجمن ها و تشکل های مردم نهاد علاوه بر حفاظت ثروت های طبیعی، سبب تولید ثروت، درآمد زایی و اشتغالزایی خواهد شد.
وی اضافه کرد: افزایش مشارکت ها در کنار اجرای فراگیر طرح ها سبب تولید محصولات مرتعی، علوفه، گیاهان دارویی و صنعتی و خوراکی می شود و کاهش آلودگی هوا، انتشار کمتر ریزگردها و در پی آن حفاظت از اراضی کشاورزی، راه ها، تاسیسات، روستاها و فرودگاه ها، جلوگیری از فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت.
مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: رونق دامپروری و پرورش زنبور عسل، تغذیه جریان های زیر سطحی، آبدهی چاه ها، قنوات و چشمه ها، کاهش ورود رسوبات به دریاچه ی سدها، تلطیف هوا و حفظ پناهگاه حیات وحش از جمله ضروریاتی است که باید با برنامه ریزی مناسب و تدوین برنامه های کاربردی برای آن تلاش کرد.
قاسمی رامشه با بیان اینکه شعار رونق تولید، یک موضوع محوری در این اداره کل است، اظهارداشت: منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به عنوان متولی بیش از 90 درصد از کل مساحت استان و با در اختیار داشتن 403 هزار هکتار جنگل، بیش از 6 میلیون هکتار مرتع و بیش از 3 میلیون هکتار عرصه های بیابانی برای تحقق این امر تلاش خواهد کرد.
استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 300 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهد.
استان اصفهان سه میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که یک میلیون و 300 هکتار از آن کانون های بحرانی فرسایش بادی و انتشار ریزگردهاست.
در این استان یکصد هزار هکتار جنگل زاگرسی متراکم بیشتر در مناطق سمیرم در جنوب استان و فریدونشهر در غرب اصفهان و 430 هزار هکتار جنگل های تنک ایرانی تورانی در شمال استان وجود دارد.
آبخیزداری (Watershed Management)، به اعتقاد صاحبنظران امر، علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌ های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
بر اساس آمار موجود از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
در سال گذشته 480 عملیات آبخیزداری در حدود یک میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور شد و اکنون دست کم در 16 میلیون هکتار از عرصه های مرتعی و بیابانی کشور اجرای عملیات آبخیزداری نیاز است.
6022/ 6020

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94664/حفظ-منابع-طبیعی-نیازمند-همکاری-تشکل-های-مردمی-است
بستن   چاپ