پیام سپاهان
پوشش همگانی بهداشت؛ برای همه و در همه‌ جا
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 20:17:57
پیام سپاهان - هدف شماره یک سازمان بهداشت جهانی پوشش همه‌گیر بهداشت و سلامتی در سراسر دنیا است که هرساله این سازمان با همکاری مجمع بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های مرتبط در هفتمین روز آوریل با نام روز جهانی بهداشت تلنگری برای همه گیری بهداشت در دنیا ایجاد می‌کند. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از سازمان جهانی بهداشت (WHO) این سازمان در پی تامین نیازهای مراقبتی در همه جای دنیا است. این روزها پیشرفت در کشورهای مختلف در جای جای دنیا در حال گسترش روزافزون است، با این وجود میلیون‌ها نفر در کره زمین هنوز هم به برخی مراقبت‌های بهداشتی ساده دسترسی ندارند. میلیون‌ها نفر مجبور هستند که مراقبت‌های بهداشتی را در گام بعدی هزینه‌های روزمره خود قرار دهند و خوراک، پوشاک و مسکن اولویت اصلی آن‌ها است تا اختصاص هزینه‌ای برای بهداشت و سلامت.
سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی بهداشت در سال جاری تمرکز خود را بر روی پوشش بهداشت جهانی قرار داده است. شعار روز جهانی بهداشت در سال 2019 « پوشش جهانی بهداشت، همه کس، همه جا» انتخاب کرده است. 
پوشش جهانی بهداشت (UHC) به این معنی است که از دسترسی تمام افراد و جوامع به خدمات بهداشتی با کیفیت بالا بدون رنج و سختی و بی هیچ مشکل مالی در هر منطقه و هر زمانی اطمینان حاصل شود. مراقبت‌های مورد نیاز بهداشتی شامل طیف گسترده‌ای از خدمات مورد نیاز در طول زندگی از ارتقاء سلامت به منظور پیشگیری، درمان، توانبخشی و مراقبت تسکینی است که مبتنی بر یک سیستم مراقبت بهداشتی اولیه قوی باشد.
در دهه گذشته، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت از منطقه غرب آسیا، پیشرفت‌های قابل توجهی در سلامت و تعهدات خود برای افزایش پوشش جهانی بهداشت به دست آورده‌اند. کمیته منطقه‌ای غرب اقیانوس آرام موافقت کرده است که کشورها باید نقشه‌های پوشش جهانی بهداشت را بر اساس پنج ویژگی سیستم‌های سلامت با کیفیت و کارایی بالا، بررسی حقوق صاحبان سهام، پاسخگویی، پایداری و انعطاف پذیری توسعه دهند.
هدف از این کمپین کمک به درک بهتر پوشش بهداشت جهانی و معرفی خدماتی است که در این راستا انجام می‌شود. سازمان جهانی بهداشت برای افرادی که به کیفیت و مراقبت‌های بهداشتی مقرون به صرفه دسترسی ندارند، برنامه‌های ویژه تری دارد و کمک می‌کند تا دسترسی برابر به مراقبت‌های بهداشتی در همه جا حمایت شود.
کارکنان بهداشتی نقش مهمی را بازی خواهند کرد و به تصمیم گیرندگان سلامتی کمک می‌کنند تا افراد را از لحاظ مراقبت، به ویژه در سطح مراقبت اولیه شناسایی و ارائه خدمات کنند. این کمپین همچنین فرصتی برای وزرای بهداشت و دیگر تصمیم گیرندگان دولتی برای انجام اقدامات در جهت رفع شکاف در پوشش جهانی بهداشت در کشورشان و همچنین نشان دادن پیشرفت‌هایی است که قبلا انجام شده است.
برنامه‌های سال جاری در روز جهانی بهداشت بین کنفرانس جهانی مراقبت‌های اولیه در آستانه، قزاقستان در اکتبر 2018 برگزار شد و جلسه سطح بالا در مورد پوشش جهانی بهداشت که در سپتامبر 2019 در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می شود، ارائه است.
اساسنامه سال 1948 بهداشت و سلامت را حق اصلی بشر می‌داند و خواهان اولویت دادن به مسئله سلامتی در آگاهی‌رسانی‌هاست. روز جهانی بهداشت فرصتی است برای تاکید بر سلامت عمومی، نقش سیاست کلان در تامین تندرستی و دادن فرصت‌های برابر به افراد هر جامعه برای سالم بودن و سالم ماندن.
آمارها از تازه‌ترین مشکلات سلامتی در جهان حاکی از این است که دو میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، یک سوم مردم دنیا از توالت بهداشتی محرومند، 90 درصد مردم در هوای آلوده تنفس می‌کنند، 820 میلیون نفر از گرسنگی یا سوءتغذیه مزمن رنج می‌برند، 10 درصد مردم مواد غذایی آبیاری شده با فاضلاب می‌خورند و سالی هفت میلیون نفر در اثر بیماری‌های مرتبط با هوای ‌آلوده می‌میرند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94685/پوشش-همگانی-بهداشت؛-برای-همه-و-در-همه‌-جا
بستن   چاپ