پیام سپاهان
حمایت های روحی و روانی در بلایای طبیعی بسیار ضروری است
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 23:30:06
پیام سپاهان - اصفهان - یک روانشناس بر حمایت های روحی، روانی و اجتماعی آسیب دیدگان در مواقع حوادث و بلایای طبیعی تاکید کرد، گفت: جنس کمک در هنگام وقوع بلایا باید از نوع همدلی و انسان گرایانه باشد زیرا رفتارها و مداخلات هیجانی و پرهیاهو تاثیر منفی برجا می گذارد.
محمدرضا عسگریان زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آسیب های ناشی از بلایای طبیعی از جمله مصدومیت، معلولیت، از بین رفتن و یا سرقت اموال تاثیرات بسیار بد و نامطلوبی بر روی خانواده های آسیب دیده برجا می گذارد.
وی اظهارداشت: در بلایا و حواث طبیعی نیاز به مداخله بهداشت روان پس از نیازهای اولیه و فوری آسیب دیدگان شامل غذا، آب ، سرپناه، امنیت، یافتن اعضای خانواده، درمان یا کمک به مجروحان افزایش می یابد.
وی یادآور شد: سیل، طوفان، رانش زمین، تندباد، گردباد، زلزله و آتش سوزی های گسترده از جمله رویدادهایی هستند که بطور ناگهانی برخی مناطق را تحت تاثیر قرار می دهند.
عسگریان زاده با بیان این که بهداشت روانی فاجعه، دانشی است برای کمک به بازماندگان و آسیب دیدگان حادثه ها افزود: مددکاران و روانشناسان با این دانش می توانند به شکل موثری با استرس های ناشی از بلایای طبیعی در وجود آسیب دیدگان مقابله و آنها را با شرایط پیش آمده سازگار کننند تا به این وسیله از پیامدهای منفی و دیرپای روانشناختی بلایا پیشگیری صورت گیرد.
این روانشناس خاطرنشان کرد: در این راستا طرح خدمات مشاوره ای "محب" (حمایت های روانی اجتماعی در بلایای طبیعی) بصورت تخصصی توسط بهزیستی با تأکید بر توانمندسازی اجتماعات محلی، به منظور پیشگیری و کاهش بروز مشکلات روانی- اجتماعی در بلایای طبیعی اجرا می شود.
وی به نقش بهزیستی در بحران ‌ها اشاره و اضافه کرد : بهزیستی نخستین دستگاهی است که به بحران‌ های روحی و روانی حین حوادث به صورت تخصصی رسیدگی می‌ کند.
عسگریان زاده خاطرنشان کرد: طرح محب رویکردی اجتماع محور با هدف توانمندسازی اجتماعات محلی و افزایش نقش مشارکت افراد در زمان قبل و بعد از حوادث طبیعی است.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح تسهیل گران با ورود به اجتماع و شناسایی نیازهای منطقه در فرایندی گام به گام به تشکیل تیم های مدیریت بحران محلی در منطقه اقدام می کنند.
این روانشناس تاکید کرد: طرح محب با نیت انسان دوستانه و خیرخواهانه به منظور خدمت به آحاد مردم جامعه به خصوص قشر نیازمند و در معرض آسیب صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، با توجه به تاکیدات بسیار بر حمایت های روحی و روانی به مردم آسیب دیده از سیل در برخی استان های کشور، روابط عمومی اداره کل بهزیستی اصفهان از آمادگی این دستگاه برای اعزام تیم های اورژانس اجتماعی بمنظور تسکین آلام و کمک های روحی و روانی به آسیب دیدگان ناشی از سیل در استان های گلستان، لرستان و خوزستان خبر داد.
همچنین محموله ای به ارزش 150 میلیون ریال از سوی بهزیستی برای کمک به آسیب دیدگان سیل در لرستان شامل، اقلام بهداشتی، غذایی و دیگر اقلام ضروری ارسال شده است.
بارش شدید باران که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد به وقوع سیل در 24 استان کشور منجر شد.
این بارش ها ابتدا استان های شمالی مازندران و گلستان را تحت تاثیر قرار داد و در ادامه استان های جنوبی و جنوب غرب و بیشتر فارس، لرستان و خوزستان نیز دچار سیل شدند.
تاکنون حدود 70 نفر در استان های مختلف در اثر این حادثه، جان خود را از دست داده اند.
این در حالی است که هنوز خطر در برخی استان های کشور رفع نشده و مسئولان با مدیریت مخازن سدها و تخلیه شهرها و روستاهای واقع در پایین دست، در حال مقابله با آثار وقوع سیل هستند
6994/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94737/حمایت-های-روحی-و-روانی-در-بلایای-طبیعی-بسیار-ضروری-است
بستن   چاپ