پیام سپاهان
نسخه رونق مسکن چیست؟
نقش حمایتی دولت در تنظیم بازار مسکن
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 23:57:18
پیام سپاهان - سال گذشته مردم وضعیت ویژه‌ای را از حیث اقتصادی گذراندند و این شرایط در بازار مسکن و خریدوفروش آن، به وضوح خود را نشان داد و این بازار را با افزایش قیمت و در نهایت رکود قابل‌توجهی مواجه ساخت. اینک در ماه آغازین سال 98 که از سوی مقام معظم رهبری، سال «رونق تولید» نامگذاری شده، باید دید که آیا می‌توان از بازار مسکن به رونق رسید و بازار مسکن در ماه‌های آینده چه شرایطی را پیش رو خواهد داشت و آیا رکود این بازار شکسته می‌شود و یا همچنان ادامه خواهد یافت؟
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در پاسخ به این سوال در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، اظهار کرد: دولت برای کنترل و مدیریت بازار مسکن، سیستم حمایتی تعریف کرده و قصد دارد مبالغی را برای تزریق به بازار مسکن در قالب وام به ساکنان کلان‌شهرها و شهرستان‌های بزرگ پرداخت کند.
رسول جهانگیری افزود: معتقدم بازار مسکن همیشه تقاضای مورد نیاز خود را دارد و اینکه در ماه‌های اخیر دچار تورم شده به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و نوسانات بازار ارز است که ناخواسته تأثیر افزایشی قابل‌توجهی بر بازار مسکن گذاشته و با کاهش قدرت خرید مردم، از میزان تقاضای آنها کاسته است.
وی تأکید کرد: دولت می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های کلان خود به سمتی برود که قدرت خرید مردم برای مسکن افزایش یابد و از سوی دیگر خانه‌هایی متناسب با نیازهای فعلی مردم ساخته شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر سازندگان مسکن بدون توجه به نیازهای فعلی غالب مردم در بازار مسکن و تنها براساس سلیقه شخصی خود اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند.
وی با بیان اینکه امروزه آپارتمان‌های با متراژ بالا مورد نیاز مصرف‌کننده نیست، تأکید کرد: در حال حاضر مسکن با متراژ 50 تا 70 متر در اصفهان به سختی پیدا می‌شود، درحالیکه متأسفانه امروز افراد یا فرزندی ندارند و یا تک‌فرزند هستند و به دنبال خانه‌ای کوچک و متناسب با قدرت خریدشان هستند.
جهانگیری ادامه داد: اگر امسال دولت سیستم حمایتی خود را در قالب تزریق وام و ... دنبال کند و تشخیص دهد که این حمایت کجا و چگونه انجام شود که ازدیاد تورم در پی نداشته باشد و همچنین مسکن متناسب با نیاز مردم ارائه دهد، می‌توان به کاهش رکود بازار امیدوار بود.
وی افزود: در کشور ما بافت جمعیتی به گونه‌ای است که به صورت سالانه یک میلیون مسکن باید ساخته شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده، گفت: قیمت مسکن سال گذشته به صورت تصاعدی بالا رفت، اما به دنبال رکود تورمی حاکم بر بازار، اگر شرایط اقتصادی به همین وضعیت ادامه یابد، طی دو ماه آینده در بسیاری از نقاط با تعدیل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.
وی تأکید کرد: البته این نظر چندان کارشناسانه نیست، چراکه نمی‌توان رونق یا کساد بازاری را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد، اما امیدواریم سیستم اقتصادی دولت، به سمتی پیش رود که خانه‌هایی متناسب با نیاز مردم ساخته شود.
جهانگیری درباره تأثیر سیل اخیر بر بازار مسکن، اظهار کرد: سیل و زلزله به‌طور طبیعی در ساخت‌وسازها اثراتی خواهد داشت، اما در بازار مسکن سراسر کشور اثری نخواهد داشت، اما شاهد اثراتی در بازسازی‌ها و احیای منازل آسیب‌دیده خواهیم بود و امیدواریم با کمک مردم و دولت این جریان به خوبی مدیریت شود.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94749/نقش-حمایتی-دولت-در-تنظیم-بازار-مسکن
بستن   چاپ