پیام سپاهان
چکاوک هدهدی در زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی مشاهده شد
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 15:21:24
پیام سپاهان - اصفهان - برای نخستین بار یک قطعه چکاوک هدهدی در محدوده زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی در شرق استان اصفهان مشاهده و ثبت شد.
سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز سه شنبه به ایرنا گفت: برای اولین بار چکاوک هدهدی با نام علمی Alaemon alaudipes در تالاب بین المللی گاوخونی منطقه مشاهده شده است.
حسین اکبری افزود: این گونه ارزشمند در زیستگاه های شرقی و مجاور تالاب گاوخونی در روزهای اخیر توسط محیط بانان مشاهده و شناسایی شده است.
وی گفت: چکاوک هدهدی به عنوان گونه منحصر زیستگاه های بیابانی و فرا خشک بر اهمیت تنوع زیستی تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان یک اکوسیستم آبی می افزاید.
پیش از این محیط بانان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ماه جاری موفق به مشاهده و تصویر برداری از گونه نادر زاغ بور در محدوده تالاب بین المللی گاوخونی در شرق استان اصفهان شده بودند.
چَکاوَک هُدهُدی که به شبان فریب هم شهرت دارد، پرنده‌ای دانه ‌خوار و حشره‌ خوار با منقاری بلند و خمیده است که در مناطق دشتی نیمه ‌بیابانی ، دره‌های کوهستانی و مناطق باز و سنگلاخی زندگی می کند.
این گونه از چکاوک بزرگ‌ تر است که علاوه بر ایران در کشور قطر و عربستان نیز وجود دارد.
تالاب بین المللی گاوخونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1975 به ثبت رسیده است.
این تالاب دارای وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع است و در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.
گاوخونی در سال های اخیر و در پی خشکسالی ممتد درحوضه آبی زاینده رود به منطقه ای خشک بدل شده است.
/6022 / 8114

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94798/چکاوک-هدهدی-در-زیست-بوم-تالاب-بین-المللی-گاوخونی-مشاهده-شد
بستن   چاپ