پیام سپاهان
مشاهده چکاوک هدهدی در تالاب بین المللی گاوخونی
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 15:21:27
پیام سپاهان - سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برای نخستین بار چکاوک هدهدی (نام علمی: Alaemon alaudipes) از پرندگان شاخص زیستگاه‌های بیابانی در محدوده زیست بوم تالاب بین المللی گاوخونی مشاهده شد.
به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، حسین اکبری اظهار کرد: گونه ارزشمند چکاوک هدهدی در زیستگاه‌های شرقی و مجاور تالاب گاوخونی توسط محیط بانان مشاهده شد.
وی گفت: چکاوک هدهدی به عنوان گونه منحصر زیستگاه‌های بیابانی و فرا خشک به شدت بر اهمیت تنوع زیستی تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان یک اکوسیستم آبی افزوده و نقاط قوت و جاذبه‌های بسیار مهم گردشگری منطقه به شمار خواهد رفت.
چکاوک هدهدی از راسته گنجشک سانان و تیره چکاوکیان می‌باشد، این پرنده، 19 سانتیمتر طول دارد و از چکاوک‌های بزرگ است که در پرواز، همانند هدهد، نوارهای سیاه و سفیدی، در بال هایش دیده می‌شود.
روتنه شنی نخودی، زیر تنه سفید و اغلب با خال‌های سیاه در سینه و نوار ابرویی سفید با خط چشمی سیاه و باریک؛ دیده می شود و منقار اندکی خمیده رو به پایین و پاها بلند است.
زیستگاه این پرنده در بیابان‌ها و مناطق کویری با ماسه و شوره زارهای هموار با گیاهان پراکنده و اندک به سر برده و روی زمین در میان بوته‌های کوتاه و انبوه آشیانه می‌سازد که در ایران بومی و فراوان است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94802/مشاهده-چکاوک-هدهدی-در-تالاب-بین-المللی-گاوخونی
بستن   چاپ