پیام سپاهان
گوهری ناشناخته به نام ایران
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 15:21:45
پیام سپاهان - ایران گوهری ناشناخته است، این کشور دارای فرهنگ و تاریخی غنی است و برای بازدیدکنندگان خود میراث قابل ملاحظه‌ای را فراهم می‌کند. ایران رتبه هفتم کشورهای پر جاذبه جهان را از نظر یونسکو در اختیار دارد که شهرهای تاریخی آن به 4000 سال پیش باز می‌گردند. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از وبسایت "Tourism-review"، در میان همه جاذبه‌های جذاب ایران، توریست‌ها،‌ هفت جاذبه شگفت انگیز این کشور را به شرح ذیل معرفی کرده‌اند.
1- پرسپولیس (تخت جمشید): این شهر باستانی در 60 کیلومتری شمال شرق شهر شیراز واقع است، این شهر توسط فردریک اشمیت و همکارانش کشف شد، او در سال 1930 به خاک سپرده شده است. این مکان به عنوان پایتخت امپراتوری هخامنشی کارکرد داشته است و تخت جمشید به دست اسکندر مقدونی سوزانده شد. به هر حال این سایت امروز یکی از بزرگترین سایت‌های باستان‌شناسی جهان محسوب و به عنوان یک سایت میراث یونسکو معرفی می‌شود.
2- مسجد شاه یا مسجد جامع عباسی (امام(ره)): این مسجد در جنوب میدان نقش جهان واقع شده است، میدانی که در مرکز شهر اصفهان قرار دارد و سال ساخت آن به 1611 میلادی بر می‌گردد، این مسجد اوج هنر معماری را در زمان صفوی نشان می‌دهد. این مسجد یک نمونه قابل توجه از تنوع معماری ایران است، با کاشی های موزاییک هفت رنگ و کتیبه های خوشنویسی شده برجسته، ورودی مسجد 27 متر ارتفاع و دو مناره بلند 42 متری دارد. همچنین توسط چهار ایوان احاطه شده است.
3- هفت تپه، در 15 کیلومتری شهر باستانی شوش قرار دارد، اینجا یکی از مهمترین سایت‌های باستان شناسی ایران است و بقایای شهر باستانی ایلامی (کابناک) است. این سایت باستانی شامل 7 گورستان باستانی است. این سایت ابتدا توسط ژاک دِ مورگان باستان شناس فرانسوی کاوش شد و تا نیمه دوم قرن 20 نیز ادامه داشت. یک معبد بزرگ نیز در این سایت باستان شناسی به نام زیگورات(چغازنبیل) قرار دارد که باقی مانده اسکلت در آن یافت شده است و در آن حیاط و اتاق و سوییت یافت شده است. 
4- میدان نقش جهان، میدانی که در مرکز شهر اصفهان قرار دارد، این میدان بین سال‌های 1598 تا 1629 میلادی ساخته شده و در حال حاضر یک سایت تاریخی بسیار مهم و یکی از سایت های میراث جهانی یونسکو است. 160 متر عرض و 560 متر طول دارد. این میدان توسط دو کاخ قرون وسطایی محاصره شده و توسط ساختمان‌های صفوی احاطه شده، این میدان نمونه برجسته معماری ایرانی است.
5- باغ ارم: باغی تاریخی در شهر شیراز، کل مجموعه در ساحل شمالی رودخانه خشک قرار گرفته است، کلمه "ارم" نسخه فارسی کلمه "ایرام" است که به معنی آسمان در قرآن است. هیچ کس کاملا اطمینان ندارد که ساخت این باغ چه زمانی آغاز شده است، اما گمانه‌زنی ها می‌گویند که باغ در دوران سلسله سلجوقی (قرن 11-14) در حکومت "احمد سنجار" ساخته شده است و بعدها در قرن 18 توسط سلسله زندیه تعمیر شده است. در سلسله قاجار گل‌های زیبا و درختان سایپرس عظیم به این باغ اضافه شده است. 
6- مسجد نصیرالملک: این مسجد به مسجد صورتی نیز معروف است و در شهر شیراز واقع است. این مسجد در دوره قاجار و بین سال‌های 1876 تا 1888 ساخته شده است، چیزی که باعث می شود این مسجد منحصر به فرد باشد استفاده گسترده از شیشه‌های رنگ آمیزی شده است که رنگ صورتی قالب است. در این مسجد پنج سرد در زیبا دارد. بهترین زمان برای بازدید از مسجد صبح‌ها است که خورشید در بالای شیراز قرار گرفته است و نور خورشید از پنجره‌های زیبا عبور می‌کند و به زمین می‌رسد. 
7- کلیسای وانک: کلیسای "وانک" به عنوان کلیسای خواهران سنتی شناخته شده است. این کلیسای جامع در منطقه جدید جلفا ساخته شده است که جامعه مسیحی اصفهان در آن زندگی می‌کنند. این بنا در سال 1606 میلادی و در دوران صفویه ساخته شد است، اما در سال 1655 میلادی کلیسای ارمنی برای انطباق با جامعه رو به رشد مسیحی در شهر بازسازی شد. پلاک کاشی در ارمنستان با ورود به کلیسای جامع دیده می شود. داخل کلیسای جامع نمونه اصلی از ترکیبی از سبک اسلامی و مسیحی است. داخل کلیسا با نقاشی های دیواری و نقاشی های طلایی و همچنین کاشی کاری با کار کاشی‌های غنی پوشانده شده است. حیاط دارای یک بلور بزرگ است که بر روی گورهای هر دو مسیحیان ارتدوکس و پروتستان استوار است. در یک گوشه، یک یادبود قتل عام ارمنستان در ترکیه نیز وجود دارد.
ترجمه از: علیرضا پویانسب خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94811/گوهری-ناشناخته-به-نام-ایران
بستن   چاپ