پیام سپاهان
بررسی هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
یکشنبه 25 فروردین 1398 - 9:27:37 AM
ایسنا
پیام سپاهان- سمانه سلیمی بابوكانی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) در پایان نامه خود به "بررسی رابطه هوش هیجانی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدائی شهر اصفهان" پرداخت.

این پژوهش با هدف تعیین رابطه هوش هیجانی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. پژوهش كاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی انتخاب شد. 

در این پژوهش 255 نفر دانش آموز دوره دوم ناحیه 3 شهر اصفهان تعین و 155 نفر به عنوان نمونه آماری براساس فرمول کوکران با نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. 

نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به میزان P-value که پایین تر از 0.05 است، بین متغیر هوش هیجانی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 

هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود است. به عبارت دیگر، شخصی که EI بالایی دارد، سه مؤلفهٔ هیجان‌ها را به‌طور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند: مؤلفهٔ شناختی، مؤلفهٔ فیزیولوژیکی و مؤلفهٔ رفتاری. هوش هیجانی، اصطلاحِ فراگیری است که مجموعهٔ گسترده‌ای از مهارت‌ها و خصوصیات فردی را دربرگرفته و به‌طور معمول به آن دسته مهارت‌های درون فردی و بین فردی گفته می‌شود که فراتر از دایرهٔ مشخصی از دانش‌های پیشین، چون بهرهٔ هوشی و مهارت‌های فنی یا حرفه‌ای است.

 این پایان نامه با راهنمایی  دکتر زهره سعادتمند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) دفاع شد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94859/بررسی-هوش-هیجانی-با-پیشرفت-تحصیلی-دانش‌آموزان
بستن   چاپ