پیام سپاهان
اصفهان، لبریز از مهر به هموطن
شنبه 31 فروردین 1398 - 12:13:50 PM
ایرنا
پیام سپاهان- از نخستین دقایق وقوع سیل در نوروز امسال تاکنون، نهادهای مرتبط با مدیریت بحران در سراسر اصفهان دوشادوش با مردم نوع دوست، کمر همت بستند تا مرهمی بر رنج و اندوه هموطنان سیل زده بنشانند.
از یکپارچگی نهادهای دولتی و سازمان های مردم نهاد تا خروش مردمانی از تبار همدلی، این صحنه های بی نظیر شگفتی ساز است که هر روز از دریچه لنز دوربین ها می گذرد تا به باور زمان بنشیند.
دیار نصف جهان با آنکه خود در تلاطم باران و بحران روزهای پر فراز و فرودی را پشت سر گذاشت اما از زمان وقوع سیل تا به امروز پیشتاز کمک رسانی به هموطنان سیل زده در استان های همجوار است.
این روزها، تصاویری در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که سراسر انعکاس عطوفت و محبت است.
در این میان، چه بسیار مسوولان و مدیرانی که نشستن و از دور نظاره کردن را تاب نیاوردند، بار سفر بستند، پای در گل نهادند تا لبخند همچنان بر لبان پلدختر و خوزستان بنشیند.
از تلاش نیروهای ارتش و سپاه تا همکاری دولتمردان و مدیران شاخص اصفهان، از همت برخی ائمه جمعه اصفهان که گونی به دوش شدند تا استقرار نیروهای داوطلب مردمی در مناطق سیل زده ،همه چیز گواه روشنی بر روحیه مشارکت جویی مردمان نصف جهان از هر طیف و سلیقه است، همچنانکه در تمام بزنگاه ها، میدان ها و به وقت آزمون ها چنین خصیصه ای را به وفور می توان در میان آنان یافت .
حضور چشمگیر و خالصانه مردم که از آنان هرگز سخنی به میان نیامد همچنین پیشتازی برخی از چهره های شناخته شده شهرستان های غرب استان اصفهان در سفر به مناطق سیل زده را می توان از نکات قابل تامل روزهای نبرد با سیلاب دانست.
امام جمعه شهرستان فریدونشهر، امام جمعه شهر دامنه فریدن، امام جمعه و رییس حوزه علمیه شهرستان بویین میاندشت ، رییس حوزه علمیه شهرستان چادگان، گروه جهادی هیات جوانان عاشورایی شهرستان فریدن، روحانیون عضو طرح هجرت، نمایندگان هیئت اجرایی هلال احمر، شورای اسلامی و دفتر امام جمعه شهرستان فریدن با حضور در مناطق سیل زده لرستان و خوزستان در روند احداث سیل بندها، توزیع دارو و مواد غذایی و تعمیر شبکه های آب و برق مشارکت فعال داشتند.
ارسال چهار محموله غذایی شامل 2 هزار تن برنج ، هشت تن سیب زمینی و سایر اقلام مانند کنسرو ماهی و لوبیا، فرش، بسته های بهداشتی، وسایل گرمایشی و پتو از سوی مرکز نیکوکاری خاتم الانبیا شهردامنه همچنین ارسال 15 هزار قرص نان از سوی نانوایان شهرستان فریدن به مناطق سیل زده از دیگر رویدادهای مهروزانه در غرب استان بود که تا مدت ها در خاطره ها ماندگار خواهد ماند.
بسیاری ازکارمندان نهادهای دولتی هم در فراخوان های جداگانه بخشی از حقوق خود را برای کمک به سیل زدگان اختصاص دادند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ارسال 28 کامیون حامل کمک های مردم خیر و نوع دوست سراسر استان با همکاری کمیته امداد برای مردم سیل زده استان خوزستان خبر داد.
منصور شیشه فروش افزود: این کمک ها با ارزش 60 میلیارد ریال در اختیار ستاد معین اصفهان در اهواز قرار می گیرد و سپس با کمک نیروهای جمعیت هلال احمر و فرمانداری آن شهرستان بین مردم سیل زده خوزستان توزیع می شود.
وی محموله کمک های مردمی را شامل 40 تن برنج، 2 کامیون آرد، 12 هزار بطری آب معدنی، چهار تن گوشت قرمز، هفت هزار مترمربع موکت، 2 هزار دست لباس مردانه و زنانه، سویا، لوازم بهداشتی و شوینده، بیسکوییت، روغن، پلاستیک، گونی، حبوبات، قند و شکر، چادر مسافرتی، زیرانداز، لباس بچه و برشمرد.
به گفته وی، اصفهان معین استان خوزستان است به این منظور ستاد مربوطه در شهر اهواز دایر و به خدمات رسانی به مردم آسیب دیده خوزستان می پردازد.
وی یادآور شد: اکنون با بهره گیری از 150 دستگاه انواع ماشین آلات پمپ آب کش، لجن کش، لودر، بولدوزر، کامیون و خودروهای سبک و سنگین از 16 شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و سایر دستگاه ها به مردم خوزستان خدمات رسانی می شود.
شیشه فروش از جمله اقدامات صورت گرفته در این مدت را شامل عملیات استحکام بخشی رودخانه کارون، ایجاد سیل بند، کمک به اسکان موقت آسیب دیدگان از سیل، توزیع مواد غذایی ذکر کرد.
وی یادآور شد: از هفته پیش تاکنون همچنان و بطور مستمر ارسال تجهیزات و کمک های امدادی مردم، دستگاه ها و سازمان های استان به مناطق سیل زده کشور به ویژه استان های لرستان وخوزستان ادامه دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ارسال مستمر تجهیزات و کمک های امدادی مردم، دستگاه ها و سازمان های استان به مناطق سیل زده کشور خبر داد.
وی یادآور شد: یک محموله کمک های مردمی عصر 19 ام توسط اداره کل بهزیستی اصفهان به استان های خسارت دیده از سیل گلستان، لرستان و خوزستان به ارزش تقریبی یک میلیارد و 200 میلیون ریال ارسال شده است.
به گفته فرماندار آران و بیدگل مردم نوعدوست و نیکوکار این شهرستان هم برای کمک به سیل ‌زدگان در نقاط مختلف کشور تاکنون نزدیک هفت میلیارد ریال به صورت نقدی و غیر نقدی اهدا کردند.
اسماعیل بایبوردی  افزود: سه میلیارد ریال آستان مقدس امامزاده محمد هلال بن علی (ع)، 2 میلیارد ریال کمیته امداد امام خمینی (ره)، 300 میلیون ریال جمعیت هلال احمر، 1.7 میلیون ریال موکب ها و سایر هیات های مذهبی آران و بیدگل در قالب کمک های نقدی و غیر نقدی به سیل زدگان جمع آوری کردند.
وی با اشاره به اعزام و استقرار موکب های اربعین آران و بیدگل در مناطق سیل زده بیان کرد: برنامه ریزی شده با کمک موکب های اعزامی به شهر هویزه در استان خوزستان، تعداد سه تا پنج هزار پرس غذای گرم در هر وعده غذایی تهیه و بین سیل زدگان توزیع شود.
فرماندار آران و بیدگل همچنین به ارسال روزانه یک هزار قرص نان نرم بسته بندی به مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: یک هیات مذهبی در منطقه سفیدشهر نیز با اقدامی تحسین برانگیز در کنار اختصاص هزینه جشن های شعبانیه خود به سیل زدگان لرستان، با برپایی موکبی روزانه از پنج هزار نفر پذیرایی می کند.
وی همچنین به پویش فرهنگیان و مشارکت 20 هزار نفر از دانش آموزان آران و بیدگلی برای کمک به هموطنان سیل زده اشاره کرد
رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  اظهار داشت: بر اساس تقسیم بندی مدیریت بحران استان خوزستان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در منطقه غرب شهر اهواز تحویل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد.
کمال حیدری با اشاره به اینکه تعدادی از مسوولان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت اصفهان برای ارزیابی وضعیت منطقه و ارائه خدمات به آنجا اعزام شدند، ادامه داد: رییس مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان نیز به عنوان نماینده دانشگاه در آنجا مستقر است.
حیدری با بیان اینکه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در اهواز با توجه به اعلام نیاز مسوولان این شهر صورت می گیرد، تصریح کرد: 20 تیم خدمات بهداشتی و درمانی در اصفهان آموزش های لازم را از قبل دیده اند و آماده ارائه هرگونه خدمات در اهواز هستند.
رییس مرکز بهداشت اصفهان اضافه کرد: اهواز بیشتر با مشکل آب گرفتگی و ترکیب شدن آب با فاضلاب مواجه است به همین دلیل باید اقدام های لازم برای پیشگیری و آموزش جهت وضعیت بهداشت محیط و بیماری های عفونی انجام شود.
حیدری همچنین با اشاره به کمک ها و خدماتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خیران سلامت این استان به مناطق سیل زده لرستان ارائه شده است، گفت: به دستور وزارت بهداشت، ایجاد 17 خانه بهداشت در لرستان به مرکز بهداشت اصفهان واگذار شد.
وی با اشاره به اینکه مقرر است این خانه های بهداشت با 34 کانکس و 17 سرویس بهداشتی ایجاد شود، افزود: بازدیدهای لازم برای ایجاد این خانه ها و استقرار در سکوهای مورد نظر در لرستان صورت گرفته است و به زودی کار اجرایی آنها آغاز می شود.
حیدری ادامه داد: اقلامی مانند سه هزار قوطی شیر خشک، چهار هزار و 500 واحد غذاهای کمکی برای نوزادان، هفت دستگاه موتور برق، 25 چشمه دستشویی و حمام، انواع مکمل های دارویی، 2 کامیون اقلام بهداشتی و یک کامیون خوراکی و آب معدنی از اصفهان به این استان ها ارسال شده است.
رییس مرکز بهداشت اصفهان خاطرنشان کرد: پیش از این نیز پنج واحد مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و پنج دستگاه خودروی شاسی بلند از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به خوزستان اعزام شد.
نیروهای امدادی و عملیاتی اصفهان به گفته معاون عمرانی استاندار، با استقرار در اهواز استحکام بخشی به تاسیسات زیربنایی این شهرستان برای بارش های چند روز آینده را انجام می دهند.
حجت الله غلامی در گفت و گو با ایرنا، افزود: این نیروها به همراه کارشناسان و ماشین آلات خدماتی کار رفع آبگرفتگی ها در شهرستان اهواز و استحکام بخشی به رودخانه کارون و تاسیسات زیربنایی این منطقه را انجام داده اند.
وی بیان کرد: ستاد اصفهان در منطقه عین2 اهواز کار تخلیه آب را انجام و جریان ورود آب به این منطقه و گلبهار را رفع کردند و در آب های موجود ردکانال های شهری هدایت شده است.
معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به پنج ماموریت ستاد خدمات رسانی استان اصفهان در شهرستان اهواز تصریح کرد: فعالیت در منطقه عین2، استحکام بخشی طرفین سد کارون، رفع آبگرفتگی میدان میوه و تره بار و کانال سلمان و کمک بهداشتی و خدماتی به مردم از فعالیت های این ستاد بوده که انجام شده است.
وی ادامه داد: با توجه به پس زدگی فاضلاب شهر اهواز و شرایط نامناسب محیطی و بهداشتی نیروهای آب و فاضلاب اصفهان در این منطقه مستقر و خدمات رسانی و خدمات بهداشتی و تامین خوراک و پوشاک مردم توسط اکیپ هلال احمر در حال انجام است.
غلامی با اشاره به استقرار 130 دستگاه ماشین آلات خدماتی شامل کامیون، لودر، بلدوزر و خودرو های سبک در اهواز یادآورشد: این خودروها به همراه بیش از 260 راننده و 20 نیروی ستادی در حال فعالیت شبانه روزی برای رفع مشکلات ناشی از سیل در این منطقه هستند.
وی با اشاره به حضور نیروهای آتش نشانی اصفهان یادآورشد: این نیروهای امدادی با قایق های موتوری افراد مانده در سیلاب شهرک صنعتی رضوانشهر را از سیلاب خارج کرده و خدمات تخصصی توسط نیروهای آتش نشانی ارائه می شود.
غلامی به حضور جمعی از شهرداران استان اصفهان در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: مدیران کل، معاونان، کارشناسان دستگاه های اداری استان به همراه شرکت عمران بهارستان، پیمانکاران بخش خصوصی راهداری و راه و شهرسازی، اتحادیه تولیدکنندگان شن و ماسه و اتاق بازرگانی اصفهان همکاری و تعامل دارند.
روز 22 فروردین به دنبال شدت یافتن بارش ها، دومین گروه ستاد بحران شهرداری اصفهان شامل افزون بر ، 50 نیروی انسانی؛ 15دستگاه ماشین سنگین کمپرس، لودر و بولدوزر به همراه ده ها دستگاه کف کش و لجن کش به خوزستان اعزام شدند. در این روز سومین کاروان خوردوهای عملیاتی و عمرانی شامل 25 کامیون، 6 لودر، 2 بولدزر نیز به اهواز اعزام شدند.
به گفته مسوولان، اکنون مهمترین نیاز شهر اهواز برای ایجاد سیل بندها و استحکامات مناسب در طرفین رودخانه، ماشین آلات سنگین راهسازی است.
استاندار اصفهان به تازگی در دیدار با نماینده ولی فقیه در شهرستان کاشان با بیان اینکه در کمک و امداد رسانی به سیل زدگان نباید احساساتی عمل کرد، افزود: جمع آوری و فرستادن کمک های مردمی باید بر اساس نیازسنجی سیل زدگان جهت دهی و ساماندهی شود.
عباس رضایی افزود: با هدف خدمات رسانی بهینه به مردم سیل زده در استان های لرستان، خوزستان و گلستان باید تقسیم کار صورت گیرد و هر یک از شهرستان ها می توانند بخشی از کارها مانند بازسازی مدرسه ها، پل ها، راهها یا واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل را با کمک های نقدی بر عهده بگیرند.
رضایی با اشاره به اینکه اصفهان در کمک رسانی به آسیب دیدگان این حادثه سیل پیشتاز بوده عنوان کرد: با وجود اینکه اصفهان مسوول لرستان و خوزستان بوده و استان معین گلستان محسوب نمی شود اما هم اکنون جمعیت هلال احمر، کمیته امداد، بسیج و سپاه صاحب الزمان (ع) و تنها دستگاه ام آر آی سیار کشور در منطقه آق قلا خدمات ارایه می دهند.
مدیر روابط عمومی حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان هم از اعزام پنج دستگاه آمبولانس فوریت های پزشکی به اهواز بر داد.
به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان اصفهان محموله کمک های جامعه ورزشی این استان به مناطق سیل زده شمال و غرب کشور ارسال شد.
فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان هم از ارسال هفت تریلر هدایای مردمی جمع آوری شده در ایام نوروز امسال به مناطق سیل زده گلستان خبر داد.
به گفته مسوولان 6 هزار دستگاه چادر امدادی به همراه سه هزار تخته پتو از انبارهای جمعیت هلال احمر اصفهان به استان سیل زده لرستان ارسال شد.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان هم در نخستین روزهای بحران، از آمادگی همه کادر پرواز و نیروهای فنی و عملیاتی پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان برای کمک به هموطنان سیل زده خبر داده بود که به فاصله کمی از این اعلام آمادگی چهار فروند بالگرد شینوک به لرستان ارسال شد.
در این میان امام جمعه اصفهان و شماری از ائمه جمعه استان از مردم درخواست کرده اند که در کنار دولت همچنان برای کمک به سیل زدگان استان های گلستان، مازندران، خوزستان و فارس همکاری داشته باشند.
یک روانشناس بر حمایت های روحی، روانی و اجتماعی آسیب دیدگان در مواقع حوادث و بلایای طبیعی تاکید کرد و گفت: جنس کمک در هنگام وقوع بلایا باید از نوع همدلی و انسان گرایانه باشد زیرا رفتارها و مداخلات هیجانی و پرهیاهو تاثیر منفی برجا می گذارد.
محمدرضا عسگریان زاده افزود: آسیب های ناشی از بلایای طبیعی از جمله مصدومیت، معلولیت، از بین رفتن و یا سرقت اموال تاثیرات بسیار بد و نامطلوبی بر روی خانواده های آسیب دیده برجا می گذارد.
وی اظهارداشت: در بلایا و حواث طبیعی نیاز به مداخله بهداشت روان پس از نیازهای اولیه و فوری آسیب دیدگان شامل غذا، آب ، سرپناه، امنیت، یافتن اعضای خانواده، درمان یا کمک به مجروحان افزایش می یابد.
به گفته وی سیل، طوفان، رانش زمین، تندباد، گردباد، زلزله و آتش سوزی های گسترده از جمله رویدادهایی هستند که بطور ناگهانی برخی مناطق را تحت تاثیر قرار می دهند.
عسگریان زاده با بیان این که بهداشت روانی فاجعه، دانشی است برای کمک به بازماندگان و آسیب دیدگان حادثه ها افزود: مددکاران و روانشناسان با این دانش می توانند به شکل موثری با استرس های ناشی از بلایای طبیعی در وجود آسیب دیدگان مقابله و آنها را با شرایط پیش آمده سازگار کننند تا به این وسیله از پیامدهای منفی و دیرپای روانشناختی بلایا پیشگیری صورت گیرد.
 سیلاب مهیب و طغیان رودخانه های کرخه، دز و کارون سبب آبگرفتگی مناطق وسیعی از شهرهای دشت آزادگان، شوش ، شوشتر(شعیبیه)، حمیدیه، بستان و بخش های الهایی و اسماعیلیه اهواز شده است.
بیش از 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال، مرکز، غرب و جنوب خوزستان دچار آبگرفتگی شده است و بیش از 400هزار نفر در معرض سیلاب طغیانگر قرار گرفته اند.
بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر خوزستان 152 تیم برای امداد رسانی به سیل زدگان تشکیل شده است. همچنین تاکنون 47 اردوگاه برای اسکان سیل زدگان در استان ایجاد شده است و 30 هزار و 400 نفر در این اردوگاه ها اسکان داده شده اند.
وزارت کشور روز شنبه 17 فروردین اعلام کرد: نظر به حجم و گستردگی خسارات وارده به استان‌های متاثر از سیل و بویژه خوزستان و استمرار وضعیت فوق العاده بمنظور امداد رسانی فوری و مستمر پنج استان ملزم شدند جلسه هماهنگی ستاد مدیریت بحران را بدون فوت وقت برگزار کنند.
بر این اساس، استان های تهران، البرز، اصفهان، فارس و کرمان نسبت به گسیل و ارسال امکانات، تجهیزات، ماشین آلات، مواد غذایی و مایحتاج عمومی و در صورت لزوم اعزام افراد متخصص به استان خوزستان اقدام می کنند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/94922/اصفهان،-لبریز-از-مهر-به-هموطن
بستن   چاپ