پیام سپاهان
جامعه نیازمند شادی است
يکشنبه 1 ارديبهشت 1398 - 03:30:46
پیام سپاهان - اصفهان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت : جامعه به علت ابتلای 25 درصد جمعیت کشور به اختلالات خلقی و روانی و با هدف کاهش این بیماری ها نیازمند شادی است.
به گزارش ایرنا، طاهره چنگیز روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته سلامت افزود : باید به جامعه غذای فکری سالم برسد تا جامعه از لحاظ روحی و روانی سالم بماند.
وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در افزایش آمار بیماران روانی تاثیرگذار است، اظهارداشت : غذای فکری که رسانه ها برای مردم تولید می کنند، سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد از اینرو رسانه ها نقش مهمی در بهبود وضعیت روانی جامعه دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: یکی از اقدام های این دانشگاه، شناسایی افراد در معرض ابتلا به بیماری های روانی به منظور پیشگیری از ابتلای این افراد به بیماری است.
وی با بیان این که براساس استانداردها 10 درصد تخت های مراکز درمانی به بیماران روانی اختصاص دارد، تصریح کرد: در استان مشکلی برای کمبود تخت روانپزشکی در رده سنی بزرگسالان وجود ندارد اما برای نوجوانان کمبودهایی داریم.
چنگیز ادامه داد : درصددیم که تا پایان سال بخش روانپزشکی نوجوانان را در یکی از مراکز درمانی استان راه اندازی کنیم.
وی از"مراقبت های اولیه بهداشتی راهی برای پوشش همگانی سلامت است" بعنوان شعار هفته سلامت نام برد و اظهارداشت: هفته سلامت فرصتی برای گفتمان بین همه اقشار جامعه جهت افزایش ارتقای آگاهی مردم در زمینه بهداشت و سلامت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این که دسترسی عادلانه به خدمات سلامت یکی از شاخص های جامعه سالم است، تصریح کرد: بر این اساس،" دسترسی عادلانه به خدمات سلامت" عنوان روز اول هفته سلامت انتخاب شد زیرا نظام سلامت باید سعی کند نیازهای کشور در بخش خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی را برای افراد جامعه فراهم کند.
وی توجه بیشتر به حفظ و تامین سلامت را از جمله اهداف هفته سلامت بیان کرد و افزود: میزان آگاهی جامعه ارتباط مستقیمی با میزان سلامت جامعه دارد و به همین دلیل دورمین روز هفته سلامت با عنوان" آموزش رکن سلامت " نامگذاری شده است.
چنگیز اضافه کرد: آموزش در زمینه حفظ و تامین سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و انتظار می رود آموزش سلامت در سطوح و سنین مختلف محقق شود و در این زمینه همه نهادهای دولتی و غیر دولتی، مراکز آموزشی و غیر آموزشی مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه سومین روز هفته سلامت با عنوان "مشارکت اجتماعی و سلامت" نامگذاری شد، افزود: هدف از این نامگذاری این است که شهرداری ها، کانون های محلی و احاد جامعه سلامت را به عنوان سرفصل فعالیت های خود قرار دهند.
" مراقبت های اولیه بهداشتی و سلامتی روان " شعار چهارمین روز هفته سلامت است که چنگیز در این باره گفت: یکی از مهترین مشکلاتی که می تواند بار بیماری جامعه را افزایش دهد و تاکنون به آن کم توجهی شده، سلامت روانی است.
وی گفت: منشا بسیاری از بیماریها می تواند روانی باشد بنابراین با توجه به این موضوع می توان از بسیاری از بیماری ها و هزینه هایی که در این بخش تحمیل می شود را جلوگیری کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان " سلامت در حوادث و بحران ها " را ششمین عنوان هفته سلامت بیان کرد و گفت: برای ما سال جدید با سیل و طوفان شروع شد و ارتباط سلامت با حوادث و بحران بیش از پیش نمود یافت و باتوجه به اینکه ایران کشوری حادثه خیز است ، نظام سلامت باید خود را برای قرارگرفتن در این شرایط آماده کند.
وی با اشاره به اینکه " سبک زندگی سالم " از دیگر عنوان های هفته سلامت است، اظهارداشت: پیشگیری از بیماری های غیر واگیر نیازمند سبک زندگی سالم است که معرفی سبک زندگی سالم به شهروندان یکی از اهداف هفته سلامت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به روند جمعیت گفت: افزایش سن جمعیت و نقشی که خانواده ها در اصلاح سبک زندگی دارند، آخرین روز هفته سلامت با عنوان " سلامت، جمعیت و خانواده نامگذاری شده است.
چنگیز در این گفت و گو در باره میزان بدهی سازمان تامین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این دانشگاه 520 میلیارد تومان بابت ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان تحت پوشش سازمان بیمه تامین اجتماعی در سه ماهه آخر سال 96 و سال 97 از این سازمان طلب دارد.
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود 10 هزار دانشجو و 800 عضو هیات علمی است.
این دانشگاه با 11 دانشکده و 47 مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، یکی از دانشگاه های علوم پزشکی برتر کشور است.
/6026/2093

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95009/جامعه-نیازمند-شادی-است
بستن   چاپ