پیام سپاهان
توسعه فرهنگ نخبه خواهی در کشور ضروری است
يکشنبه 1 ارديبهشت 1398 - 03:32:23
پیام سپاهان - اصفها - رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان گفت: ایجاد و گسترش فرهنگ نخبه خواهی در بخش های مختلف کشور ضروری است و حرکت این بنیاد باید به این سمت باشد.
به گزارش ایرنا، منصور شریعتی روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان در محل تالار شهروند، افزود: ما نباید در راه نخبه پروری از مسائلی مانند فرهنگ و علوم انسانی غفلت کنیم بلکه باید اطلاع رسانی و آموزش های مناسب در این زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: ما باید با مجلس شورای اسلامی و برنامه ریزان کشور مذاکره کنیم تا شرکت ها و دستگاه های اجرایی مختلف، نخبه خواه و مستعد خواه باشند.
شریعتی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان که تعداد آنها رو به رشد است باید به دنبال جذب افراد نخبه و مستعد باشند، اظهارداشت: امیدوارم روزی برسد که کارخانه ها به ما تلفن بزنند و بگویند چند نخبه به ما معرفی کنید.
وی با بیان اینکه بسیاری از نخبگان با فضای بازار کسب و کار آشنا نیستند، اضافه کرد: در برخی از برنامه های استارتاپ (کسب و کارهای نوپا) سرمایه گذاران با دیدن نخبگان علمی ما تاکید داشتند که آنها قادر به فعالیت در بازار نیستند زیرا با ساختار و ریزه کاری های آن آشنا نیستند.
شریعتی لازمه رفع این مشکل را ایجاد یک نهضت عملی در کشور در مهارت افزایی برای نخبگان و استفاده حداکثری از توان آنها عنوان کرد.
رییس پیشین بنیاد نخبگان استان اصفهان گفت: امروز آشنایی خوبی از بنیاد نخبگان در میان نهادهای مختلف صورت گرفته و امید است زمینه را برای اثرگذاری بیشتر نخبگان در کشور فراهم کند و بزرگترین سرمایه یعنی نیروی انسانی در مسیر توسعه استفاده شود.
شقایق حق جوی جوانمرد، افزود: یکی از مشکلاتی که نخبگان با آنها مواجه هستند مهارت نداشتن و آشنا نبودن با بازار کار است بهمین دلیل بسیاری از افرادی که طبق آیین نامه ها به آنها نخبه اطلاق می شود در بیرون از بنیاد، نخبه پنداشته نمی شوند.
وی با اشاره به اینکه نخبگان بدلیل نداشتن مهارت، فرصتی برای درگیری عملی بمنظور حل مساله ها نداشتند، تصریح کرد: بهمین دلیل سوء تفاهم دو طرفه ای بین نخبگان و عرصه های عملی ایجاد شده است.
حق جوی با بیان اینکه اصفهان، دومین استان پس از تهران در زمینه تعداد نخبگان است، به ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد نخبگان در پنج سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: ما صنایع و عرصه های مختلف استان را شناسایی و کارگروه های شناسایی مسئله تشکیل دادیم.
وی با بیان اینکه برگزاری استارتاپ ویکند ( کسب و کارهای نوپا) از سال 94 در اصفهان آغاز شد، افزود: نخستین استارتاپ ویکند سلامت کشور در این استان برگزار شد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برگزاری رویداد کارآفرینی هم نت (همکاری، مشکل گشایی، نوآوری و توانمندسازی) را یکی از نوآوری های بنیاد نخبگان این استان خواند و گفت: در این رویداد ما به سراغ صنایع، بخش خصوصی و صاحبان بازار رفتیم تا آنها مشکلات خود را بطور مستقیم بیان کنند.
حق جوی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: بسیاری از نخبگان ما نا امید هستند و در کمال تاسف تصور می کنند که در کشورمان، فرصت های مناسبی برای زندگی آنها وجود ندارد.
مشاور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در این مراسم گفت: در برخی موارد در کشور از یک موضوع چندین بار مشکل برایمان بوجود می آید و یکی از نهادهایی که می تواند به این روند پایان دهد و کارگشا باشد، بنیاد نخبگان است.
صادق کرمی افزود: بنیاد نخبگان باید به جزیره ای فکر کردن در استان پایان دهد و با وحدت رویه، اندیشمندان را برای پیشرفت، متمرکز کند.
وی تاکید کرد: اگر با برنامه ریزی و دور اندیشی، تعامل خوبی بین بنیاد نخبگان و اتاق فکر دستگاه های اجرایی مختلف شکل بگیرد، امسال همراه با شکوفایی در بخش های مختلف خواهد بود.
کرمی با اشاره به اینکه در سال های گذشته آنطور که باید از بنیاد نخبگان در اصفهان بهره برداری نشد، اظهار داشت: استانداری اصفهان در زمان حاضر آمادگی کامل برای همکاری با این مرکز دارد.
همچنین به گفته وی استاندار اصفهان اعتقاد دارد که حدود 30 درصد از مدیران استان از بانوان انتخاب شوند که این موضوع می تواند فرصت مناسبی برای استفاده از توانایی های آنهاست.
به گزارش ایرنا، در این مراسم از خدمات شقایق حق جوی جوانمرد قدردانی و منصور شریعتی به عنوان رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان، معرفی شد.
شقایق حق جوی جوانمرد رییس پیشین بنیاد نخبگان استان اصفهان از سال 92 تا 97 این مسوولیت را به عهده داشت.
منصور شریعتی عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اصفهان است و رییس پیشین دانشگاه علمی کاربردی استان بود.
در زمان حاضر حدود 2 هزار و 500 نخبه علمی و پژوهشی زیر پوشش بنیاد نخبگان اصفهان هستند.
3011/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95036/توسعه-فرهنگ-نخبه-خواهی-در-کشور-ضروری-است
بستن   چاپ