پیام سپاهان
دانشگاه اصفهان میزبان مدیران گروه‌های عربی جهان
يکشنبه 1 ارديبهشت 1398 - 03:34:44
پیام سپاهان - دبیر نخستین "همایش بین المللی مدیران گروه های عربی جهان" گفت: این همایش در روزهای سوم تا پنجم اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، محمد خاقانی بعداز ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری نخستین "همایش بین المللی مدیران گروه های عربی جهان" در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: این همایش پس از برگزاری هفت دوره در سطح ملی، برای نخستین بار به صورت بین المللی میزبان بیش از 200 نفر از پژوهشگران و تحلیلگران زبان و ادبیات عرب از سراسر جهان خواهد بود.
وی محورهای این همایش را بهینه سازی روش های آموزشی، بهینه سازی رویکردها و بررسی و سبب شناسی زبان و ادبیات عربی اعلام کرد.
مدیر گروه عربی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: ابتدا قرار بر این بود که این همایش به صورت منطقه ای و تنها با حضور کشورهای همسایه برگزار و در صورت موفقیت آن در آینده به صورت بین المللی و با حضور مدیرانی از قاره های دیگر جهان برگزار شود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه گروه های عربی منطقه تماما از کشورهای عرب زبان هستند، تصمیم بر این شد همایش به صورت بین المللی و با حضور اندیشمندانی از کشورهای مختلف برگزار شود تا بتوانیم از تجارب کشورهای غیرعرب زبان در این حوزه نیز بهره بگیریم.
دبیر همایش بین المللی مدیران گروه های عربی جهان خبر داد: فعالیت ما برای برگزاری این همایش بعد از موافقت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در پایگاه استنادی جهان اسلام به عنوان بزرگترین وبگاه استنادی جهان اسلام و تنها پایگاه معتبر سازمان همکاری های اسلامی(ISC) ثبت شده و مقالات این همایش در این پایگاه نمایه سازی می شود.
خاقانی گفت: پایگاه اطلاع رسانی نخستین همایش بین المللی مدیران گروه های عربی جهان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعال است.
وی تصریح کرد: حدود یکصد مهمان خارجی و یکصد استاد داخلی در همایش بین المللی مدیران گروه های عربی جهان شرکت خواهند کرد. مهمانان خارجی این همایش از کشورهای فرانسه، سوئد، اسپانیا، مصر، ترکیه، الجزایر، نیجریه، چین، عمان و قطر خواهند بود.
دبیر همایش بین المللی مدیران گروه های عربی جهان با بیان اینکه این همایش فرصت خوبی برای استفاده از اساتید برجسته این حوزه است، تاکید کرد: کشورهایی نظیر مالزی، اندونزی، کره جنوبی، چین، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، و آمریکا تجارب بسیاری در حوزه آموزش زبان و ادبیات عربی دارند.
وی افزود: بیش از 450 نفر از اساتید و متخصصان برجسته زبان و ادبیات عرب جهان، اطلاعات و مطالب این همایش را رصد و پیگیری می کنند و علاقمند به مشارکت در آن هستند، اما عوامل مختلفی از جمله پرداخت هزینه ها، مسائل سیاسی و امنیتی و مشکل سوئیفت مانع از حضور فیزیکی آنها در ایران است.
خاقانی انگیزه برگزاری این همایش در ایران و اصفهان را دو مورد اعلام کرد و گفت: دانشگاه اصفهان از نظر وزارت علوم جزء پنج دانشگاه برتر در سطح بین المللی است و زبان و ادبیات عربی در کشور ما پیشینه بسیار غنی و افتخارآمیزی دارد.
مدیر گروه عربی دانشگاه اصفهان مهمان و سخنران ویژه این همایش را دکتر عمار سلامی، رئیس دانشگاه اسلامی نجف اعلام کرد.
دبیر همایش بین المللی مدیران گروه های عربی جهان در خصوص ارائه مقالات در این همایش گفت: بیش از 150 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که 90 مقاله پذیرفته و اغلب آنها به صورت کنفرانس در این همایش ارائه می شوند، مابقی مقالات نیز در قالب چکیده و لوح فشرده همایش به مهمان ها ارائه می شود.
وی تصریح کرد: ملاقات و عقد قرارداد همکاری مدیران گروه های عربی دانشگاه های جهان با هیات رئیسه و مدیران دانشگاه اصفهان نیز از دیگر برنامه های جنبی در این همایش است. 
مدیر گروه عربی دانشگاه اصفهان همچنین خبر داد: خبرنگارانی از کشور عراق برای پوشش خبری و انعکاس این همایش در 150 کانال خبری مجازی و رسانه های عراق و کشورهای عربی نیز در این همایش حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه زبان و ادبیات عربی در طول 1400 سال تاریخ اسلام همواره برترین بوده است و در طول تاریخ اسلام اصفهان با داشتن علما و ادیبان در زبان عربی یکی از سردمداران این زبان بوده است، اظهار کرد: متاسفانه طی سالیان اخیر این مرجعیت به فراموشی سپرده شده و مهم ترین انگیزه برای برگزاری این همایش بین‌المللی در اصفهان، احیا و اعلام مرجعیت ایران اسلامی در حوزه زبان و ادبیات عرب است.
خاقانی در خصوص حامیان خارجی این همایش گفت: سازمان‌های حامی برگزاری این همایش دانشگاه کوفه، نجف اشرف و دانشگاه دولتی لبنان هستند.
وی از رونمایی یک کتاب خاص در حوزه زبان و ادبیات عرب در جریان این همایش خبر داد و گفت: در این همایش از کتابی که برای نخستین بار در جهان در زمینه کدبندی و طبقه بندی زبان و ادبیات عربی در ایران در دانشگاه اصفهان نگارش شده است رونمایی می شود. دانشگاه نجف اشرف عراق این کتاب را چاپ کرده است.
مدیر گروه عربی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: برای تهیه و تدوین این کتاب تیمی متشکل از 10 داور بین المللی در این حوزه مشارکت داشتند و یک گام برای مرجعیت ایران اسلامی در حوزه زبان و ادبیات عرب به شمار می رود.
خاقانی با بیان اینکه گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان در زمینه تبادلات علمی بین‌المللی پیشتاز است، گفت: سال گذشته با دانشگاه دولتی لبنان در زمینه تبادل دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد تفاهم نامه‌ای امضا شد و در سال جاری این مهم برای مقطع دکتری نیز امکان پذیر شده است؛ دانشجویانی که در لبنان و ایران تحصیل می‌کنند دو مدرک فارغ التحصیلی از هر دو دانشگاه دریافت خواهند کرد.
وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا گفت: نظام آموزشی عربی در ایران متمرکز بر زبان عربی فصیح است که گرچه فاخر است و در این حوزه حرفهایی برای گفتن داریم، اما نیازمند تغییر رویکرد و به روزرسانی است که امیدواریم در این همایش به این مهم دست پیدا کنیم.
به گزارش ایسنا، نخستین "همایش بین المللی مدیران گروه های عربی جهان" به مدت سه روز از صبح سه شنبه سوم اردیبهشت همزمان با روز ملی اصفهان و روز بزرگداشت شیخ بهایی تا عصر پنجشنبه در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95121/دانشگاه-اصفهان-میزبان-مدیران-گروه‌های-عربی-جهان
بستن   چاپ