پیام سپاهان
مدیر کارگروه انرژی و مدیریت سبز وزارت علوم خبر داد:
سامانه ارزیابی مدیریت سبز دانشگاه‌های کشور رونمایی می‌شود
يکشنبه 1 ارديبهشت 1398 - 03:34:52
پیام سپاهان - مدیر کارگروه انرژی و مدیریت سبز وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به ایسنا گفت: در دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز از سامانه ارزیابی مدیریت سبز دانشگاه‌های کشور رونمایی می شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، مصطفی منفرد بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری "دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز" در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اقدامات وزارت علوم برای ترویج فرهنگ دانشگاه های سبز در کشور، اظهار کرد: بر اساس این سامانه تمام دانشگاه های کشور باید عملکردهای خود در حوزه مدیریت سبز را ثبت و بر مبنای آن تراز دانشگاه‌ها ارزیابی می شود. 
وی افزود: این سامانه در بالاترین سطح استاندارد بین المللی است که بر اساس نیاز بومی کشور طراحی شده است. در وهله نخست، بیش از 208 آیتم بارگزاری می شود و به دلیل نوپا و جدید بودن این سامانه در کشور در بعضی آیتم ها سخت گیری نشده و به دانشگا ها فشار وارد نمی شود.
منفرد با بیان اینکه مؤسسات متعددی در دنیا بر اساس پارامترهای مرتبط با مدیریت سبز و بر اساس خود اظهاری دانشگاه‌ها اقدام به رتبه‌بندی می‌کنند، گفت: این رتبه‌بندی‌ها به دلیل کامل نبودن پارامترها، عدم در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و عدم کنترل صحت اطلاعات ارسالی فاقد استناد بوده و ملاک دقیق و صحیحی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نیست.
مدیر کارگروه انرژی و مدیریت سبز وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا دستورالعمل خاصی به دانشگاه ها ابلاغ شده است؟ به تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز در دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها در زمینه علم و اجرا پیشرو هستند، از این رو در حوزه مدیریت سبز نیز با تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز در دانشگاه های مختلف کشور سعی در نهادینه کردن این فرهنگ در کشور داریم.
وی افزود: در سال 95 دستورالعمل جامعی مشترکا توسط وزارت علوم و سازمان برنامه بودجه در 90 محور به دانشگاها، موسسات آموزشی و پارک های علم و فناوری در خصوص تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز ابلاغ شد.
مدیر کارگروه انرژی و مدیریت سبز وزارت علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: شورای راهبری مدیریت سبز در خصوص اجرای پروژه‌های مدیریت سبز تصمیم‌گیری و مشارکت می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد: اهمیت برگزاری این همایش در سطح بین المللی در اسناد بالادستی نظام اعم از برنامه 5 ساله و توجه به اقتصاد مقاومتی نهفته است. 
تشکیل شورای راهبری در 180 دانشگاه‌ کشور
مدیر کارگروه انرژی و مدیریت سبز وزارت علوم تحقیقات و فناوری از شکل‌گیری 180 شورای راهبری مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور خبر داد.
وی یکی از علت های کم بودن تعداد دانشگاههای کشور در ارزیابی های بین المللی را معرفی نکردن دانشگاه ها در مجامع بین المللی دانست و گفت: تمام دانشگاها یافته های خود را ثبت نمی کنند. اگر ثبت کنند تعداد بیشتر می شود. باید کشور را در جوامع بین الملی معرفی کنیم .
به گفته وی کنترل سیستم‌های حرارتی، برودتی تهویه مطبوع، استفاده از فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدید پذیر، حمل و نقل، مدیریت پسماند، کنترل سیستم روشنایی، مدیریت مصرف آب، کنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آنها، مدیریت میزان مصرف کاغذ و اقلام مصرفی و فرهنگ‌سازی و توسعه مدیریت انرژی، شاخص‌های مدیریت سبز هستند.
منفرد پیام دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز "اندیشه سبز، دانشگاه سبز وجامعه سبز" اعلام کرد. 
به گزارش ایسنا، "دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز" با حضور دانشمندان و دانشجویان ملی و بین المللی این حوزه، 10 و 11 اردیبهشت در دانشگاه اصفهان برگزار می شود. نخستین دوره همایش دانشگاه سبز به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 96 برگزار شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95126/سامانه-ارزیابی-مدیریت-سبز-دانشگاه‌های-کشور-رونمایی-می‌شود
بستن   چاپ