پیام سپاهان
آئین سنتی "مجمع گردانی" در متین آباد نطنز برگزار شد
دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 - 10:17:31 AM
ایسنا
پیام سپاهان- علی مشربی بادی اظهار کرد: آئین کهن و سنتی مجمع گردانی به مانند هر ساله، در روز نیمه شعبان در روستای متین آباد بخش امامزاده بادرود شهرستان نطنز برگزار شد.

وی افزود: همه‌ساله هم‌زمان با تولد امام زمان (عج) در روز نیمه شعبان این مراسم سنتی به نام آئین مجمع گردانی در روستای متین آباد با شور و حال خاصی و با حضور اهالی روستا و میهمانان انجام می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز گفت: زنان روستای متین آباد از صبح روز نیمه شعبان، چادر بر سر گذاشته و سینی‌های دایره شکل بزرگ پر از تنقلاتی مانند آجیل، شیرینی و کله قند آماده می‌کنند.

وی تصریح کرد: این سینی‌های بزرگ که در گویش محلی "مجمع" نام دارد، در کنار خوراکی‌های گوناگون با خنچه و سایر تزیینات آماده شده و سپس آن را بر سر گذاشته و در میان فریاد شادی و هلهله و نوای سازهای سنتی مانند دف در کوچه‌ها به حرکت در می‌آیند.

مشربی خاطرنشان کرد: مسیر راهپیمایی با مجمع‌ها از درِ خانه‌ها تا حسینیه روستای متین آباد است و زنان با رسیدن به محل، تمام مجمع‌ها را در حسینیه بر زمین می‌گذارند.

وی پیرامون نقش مردان و پذیرایی از میهمانان در این مراسم سنتی گفت: مردان نیز در این آیین حضور می‌یابند و پذیرایی از میهمانان و مردم در خانه‌ها و مسیر راهپیمایی با انواع نذری و آش هم امری مرسوم است.

 این آیین سنتی که مشابهت‌هایی به سینی گردانی حضرت قاسم (ع) در ماه محرم دارد، به عنوان یکی از میراث معنوی شهرستان نطنز سال 95 با شماره 1202 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95255/آئین-سنتی-"مجمع-گردانی"-در-متین-آباد-نطنز-برگزار-شد
بستن   چاپ