پیام سپاهان
ساعت21 امشب، بهترین زمان رصد بارش شهابی در آسمان اصفهان است
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 23:42:46
پیام سپاهان - اصفهان- مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: ساعت 21 تا 22 دوشنبه دوم اردیبهشت جاری بهترین زمان برای رصد بارش شهابی 'شلیاقی' در آسمان اصفهان است.
مهدی اسحاقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بارش که با توجه به قرار گرفتن کانون آن در صورت فلکی "چنگ روم"(شلیاقی)، به این نام مشهور است شامگاه دوم تا بامداد سوم اردیبهشت به اوج خود خواهد رسید.
بارش شهابی شلیاقی از بارش‌های شهابی سالیانه است که بطور معمول از 28 فروردین تا هشتم اردیبهشت اتفاق می‌افتد و امشب به اوج خود می‌رسد.
وی با بیان این که بارش شهابی امشب، بارش شهابی شلیاقی است، گفت: این نامگذاری به این دلیل است که کانون بارش ها و بیشترین تعداد شهاب ها از سمت صورت فلکی شلیاق شروع به حرکت می کنند.
مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اظهار داشت: این بارش بطور تقریبی به مدت 2 هفته قابل رویت است اما بیشترین تعداد و اوج آن، شامگاه دوم و بامداد سوم اردیبهشت خواهد بود.
وی اضافه کرد: ماه در این شب ها در اوج شدت نورانیت خود قرار دارد و با توجه به این که شدت نور شهاب ها، کم و شدت نور ماه زیاد است برای دیدن شهاب ها مزاحمت ایجاد می کند.
این کارشناس نجوم یکی از عواملی که شانس رصد بارش شهابی امشب را کاهش می دهد، نور مهتاب دانست و افزود: نور مهتاب در آسمان نیز مانع دید خوب بویژه در شهرها می شود.
وی با بیان این که بارش شهابی با چشم غیرمسلح هم قابل رویت است، تصریح کرد: امکان رویت شهاب ها در داخل شهر وجود ندارد اما خارج از شهر وضعیت بهتر است و بهترین زمان برای رویت در بازه زمانی 21 تا 22 امشب است.
اسحاقی خاطرنشان کرد: 2 پدیده دیگر بارش شهابی، پاییز و زمستان امسال رخ می دهد که بدلیل وجود نداشتن نور مهتاب و بیشتر بودن تعداد شهاب های قابل شمارش، شانس رویت آن بیشتر است.
بارش شهابی در هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می‌دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزند و در آسمان قابل مشاهده هستند.
7150/6027

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95290/ساعت21-امشب،-بهترین-زمان-رصد-بارش-شهابی-در-آسمان-اصفهان-است
بستن   چاپ