پیام سپاهان
بررسی اشعار سعدی در زمینه ازدواج، خانواده و فرزند پروری
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 23:42:58
پیام سپاهان - سعدی از میان دیگر هم‌طرازان خود نسبت به مسائل خانوادگی، اجتماعی، نگرش‌ها و ارزش‌های مذهبی توجهی ویژه‌تر داشته است.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، سحر خانجانی وشکی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی در دانشگاه اصفهان در پایان نامه خود به "تحلیل محتوای گلستان و بوستان سعدی در زمینه ازدواج، خانواده و فرزند پروری" پرداخت.
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای گلستان و بوستان سعدی در زمینه مهارت‌های انتخاب همسر (ازدواج) و پیش از ازدواج، مهارت‌های خانواده و مهارت‌های فرزندپروری است. پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا و به صورت کیفی است. گلستان و بوستان سعدی، به وسیله چک‌لیست محقق‌ساخته مهارت‌های انتخاب همسر (ازدواج) و پیش از ازدواج، مهارت‌های خانواده و مهارت‌های فرزندپروری مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. سپس اطلاعات حاصل، به وسیله شاخص آماری فراوانی، مورد تحلیل قرار گرفت. 
نتایج پژوهش نشان داد که گلستان و بوستان سعدی در مجموع 720 مرتبه به مهارت‌های انتخاب همسر (ازدواج) و پیش از ازدواج، مهارت‌های خانواده و مهارت‌های فرزندپروری توجه کرده اند. گلستان و بوستان سعدی در زمینه ازدواج مهارت‌هایی از جمله، ارجحیت و ارزشمندی باطن نسبت به ظاهر در انتخاب همسر، عدم تفاوت سنی فاحش در ازدواج، مذمت عشق توأم با هوی و هوس، ازدواج با هم‌کفو را مدنظر قرار داده است.
در زمینه زندگی زناشویی و خانوادگی مهارت‌هایی از جمله، سنجیده سخن گفتن، پرحرفی نکردن، صحبت کردن در فرصت مناسب، فضیلت سکوت، اهمیت ارتباط غیرکلامی نسبت به ارتباط کلامی، مهار خشم، مهر و محبت، صبر و شکیبایی، تکانشی عمل نکردن، بخشش و چشم‌پوشی، انتقادپذیری و خوش‌اخلاقی توجه دارند.
در زمینه فرزندپروری مهارت‌هایی از جمله، مهر و محبت به فرزند، مذمت نازپرورده بودن، توصیه فرزندان به یادگیری حرفه و شغل، ارزش آموزش مسائل دینی به فرزندان، دقت در آداب و معاشرت فرزندان با دیگران و رعایت حداعتدال در نرم خویی و تندخویی با فرزند را مورد توجه قرار داده‌اند.
با بررسی سه مقوله ازدواج، خانواده و فرزندپروری در گلستان و بوستان سعدی، مشاهده شد که سعدی در اکثر اشعار خود مهارت‌های مربوط به ازدواج، خانواده و فرزندپروری را ذکر کرده است.
مهارت‌های مربوط به ازدواج، خانواده و فرزندپروری درکتاب‌های گلستان و بوستان سعدی با حلاوتی خاص به رشته نظم و نثر درآمده است و این نشان‌دهنده آن است که سعدی از میان دیگر هم‌طرازان خود نسبت به مسائل خانوادگی، اجتماعی، نگرش‌ها و ارزش‌های مذهبی توجهی ویژه داشته است. به همین دلیل می‌توان از تحلیل محتوای گلستان و بوستان سعدی، برای ترویج مهارت‌های انتخاب همسر (ازدواج) و پیش ازدواج، مهارت‌های زندگی زناشویی و خانوادگی و مهارت‌های فرزندپروری در جامعه و فرهنگ اسلامی استفاده کرد.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی دکتر مریم فاتحی زاده در دانشگاه اصفهان دفاع شد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95300/بررسی-اشعار-سعدی-در-زمینه-ازدواج،-خانواده-و-فرزند-پروری
بستن   چاپ