پیام سپاهان
رئیس اداره محیط زیست آران و بیدگل:
7 درصد زمینهای آران و بیدگل را مناطق خشک کویری تشکیل داده است
جمعه 6 ارديبهشت 1398 - 03:28:10
پیام سپاهان - آران و بیدگل- رئیس اداره محیط زیست آران و بیدگل گفت: از وسعت 605 هکتاری آران و بیدگل حدود هفت درصد را مناطق خشک کویری تشکیل داده، لذا مدیریت مصرف آب در این منطقه خشک لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر ، اللهیار دولت خواه پیش از ظهر پنج شنبه در همایش آب و توسعه پایدار اظهار داشت: از وسعت 605 هکتاری آران و بیدگل حدود هفت درصد را مناطق خشک کویری تشکیل داده است لذا لزوم مصرف و مدیریت آب در این منطقه خشک لازم و ضروری است.
وی افزود: میزان متوسط بارندگی در آران و بیدگل در سال‌های پر بارش حدود 120 میلی متر است در حالی که میزان تبخیر آب در این منطقه دو هزار و 600 میلی متر است.
در ادامه دبیر علمی همایش آب و توسعه پایدار با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مصرف بهینه آب، اظهار داشت:: ایران و از جمله شهرستان آران و بیدگل با قرار گرفتن در منطقه کویری با مشکلات خشکسالی و محدودیت منابع آبی روبه‌روست.
علی جعفر زاده افزود: برگزاری همایش این چنینی تحت عنوان مدیریت هوشمند مصرف آب برای آگاهی و اطلاع‌رسانی عموم مردم و فعالان بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و مصارف آب شرب خانگی ضرورت دارد.
وی تاکید کرد: عدم مدیریت هوشمند مصرف آب، آثار زیان‌بار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را برای جامعه به دنبال دارد.
دبیر علمی همایش آب و توسعه پایدار بیان داشت: ایجاد فروچاله و فرونشست در زمین، تخریب آبخوان و خشک‌شدن چاه‌ها، کاهش رودخانه‌ها، توسعه بیابان، شور شدن آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها و متروکه‌شدن قنوات مهم و با ارزش را از آثار سو مصرف و مدیریت هوشمند شهرستان آران و بیدگل است.
وی با اشاره به تغییر الگوی کشت کشاورزان شهرستان، به دلیل محدودیت منابع آبی گفت: با معرفی الگوهای کشت کم‌آب‌بَر به جای محصولات پرآب به کشاورزان می‌توان از کاهش درآمد و معیشت کشاورزان جلوگیری کرد.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95533/7-درصد-زمینهای-آران-و-بیدگل-را-مناطق-خشک-کویری-تشکیل-داده-است
بستن   چاپ