پیام سپاهان
سرنوشت نامشخص برندهای موبایل در ایران
يکشنبه 8 ارديبهشت 1398 - 15:18:32
پیام سپاهان - رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان گفت: در حال حاضر هر برند موبایلی که وارد می‌شود دارای سرنوشت نامشخص است و هیچ‌گونه خدمات پس‌ از فروش ندارد.
حسن میرشمشیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص وضعیت بازار موبایل و قیمت آن، اظهار کرد: با توجه به اینکه موبایل‌های موجود در بازار وارداتی هستند، قیمت آن با دلار ارتباط مستقیم دارد، یعنی با افزایش نرخ دلار، قیمت موبایل نیز افزایش می‌یابد.
وی با اعتقاد بر اینکه در صورت کاهش نرخ دلار، قیمت موبایل نیز کاهش می‌یابد، تصریح کرد: امکان ندارد فروشنده‌ای بتواند گوشی با قیمتی متفاوت با دلار در بازار به فروش برساند. موبایل کالایی است که در صورت فروش رفتن به سرعت باید برای جایگزین آن خرید کرد و قابلیت انبار شدن، ندارد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان گوشی موبایل شهر اصفهان با اشاره به نوسانات نرخ موبایل در بازار، گفت: نوسانات قیمت‌ موبایل طی چند روز اخیر به دلیل قطع رجیستری و سپس وصل شدن دوباره آن بود. گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شود به ‌نام مسافری است و هزینه‌های گمرکی آن به طور کامل، به نام مسافری پرداخت می‌شود، بنابراین اعمال عملیات رجیستری موجب قانونی شدن موبایل می‌شود.
وی با انتقاد از مشکلات موجود در رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، تأکید کرد: گوشی‌های رجیستری شده اکثر مواقع با سامانه همتا یا گمرک مشکل پیدا می‌کند. سامانه تنها یک شماره پاسخگو در تهران دارد و در شهرستان‌ها هیچ مرجع پاسخگویی به مردم ندارد و این مسئله کشور را درگیر کرده است.
میرشمشیری خطاب به مسئولان، گفت: مسئولان تنها نباید بازدارنده باشند، بلکه باید در بیشتر موارد کمک‌کننده باشند. سامانه‌ای که برای رجیستری یک موبایل حدود 700 هزار تومان هزینه دریافت می‌کند باید خدمات ارائه دهد، درصورتی‌که تنها یک شهر به این مشکلات رسیدگی می‌کند و 90 درصد اپراتور این شماره، هیچ اطلاعی از مشکل ندارد و تنها ثبت اطلاعات می‌کند و رسیدگی به آن شاید تا چهار ماه بعد طول بکشد.
وی افزود: قیمت رجیستری هنوز اضافه نشده و تا پایان اردیبهشت‌ماه نیز به همین روند ادامه پیدا می‌کند. 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان گوشی موبایل شهر اصفهان با بیان اینکه این صنف از نظر کاری بیشترین برخورد را با مردم دارد، افزود: مخاطب ما از رده سنی 5 تا 95 سال هستند، از این نظر نیز با مردم مشکلات زیادی پیدا می‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه تلفن همراه یک کالای مصرفی ضروری در زندگی مردم است، گفت: در شرایط کنونی که باید خدمات زیادی به مردم ارائه شود، متأسفانه هیچ‌گونه سرویس داده نمی‌شود.
میرشمشیری با بیان اینکه صنف ما مسئولیتی برای رسیدگی به مشکلات گمرک و رجیستری ندارد، تصریح کرد: ما یک واحد فروشنده هستیم که کالا را از عمده‌ فروش خریداری و به مردم می‌فروشیم، در حالی که اکنون واحدهای فروش موبایل در مسائل رجیستری، قاچاق کالا، سامانه همتا، پلیس فتا درگیر شده‌اند.
وی با اشاره به رقابت بسیار بالا در واحدهای فروش موبایل، گفت: به این دلیل امکان گران‌فروشی در این صنف بسیار کم است و در سال گذشته هیچ گزارش گران‌فروشی در تعزیرات نداشتیم و تمام گزارش‌ها به دلیل تداخل صنفی بوده است. 
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان گوشی موبایل و تلفن ثابت شهر اصفهان با بیان اینکه فروشندگان موبایل امروز متولی مشکلات وزارت صنعت، وزارت فناوری و اداره گمرک هستند، تصریح کرد: تمام مشکلات این سه وزارتخانه گریبان گیر ما شده است و 80 درصد شکایت‌های ما در رابطه با ارگان‌های بیرون از سیستم صنفی است.
وی با اعتقاد بر اینکه وزارت ارتباطات در هر شهر باید یک مرکز پاسخگویی برای ارائه سرویس به مردم داشته باشد، گفت: متأسفانه چنین مرکزی در هیچ شهری به‌غیراز تهران وجود ندارد. اصناف تلفن همراه هیچ مرجعی برای انتقال شکایت‌ها و مشکلات مردم ندارند که این موضوع برای همه دردسرساز شده است.
میرشمشیری گفت: تعداد زیادی از واحد‌های صنفی به دلیل اینکه هزینه و درآمدشان با یکدیگر برابری نمی‌کند، در حال تعطیل کردن هستند و اگر واردات بی‌رویه گوشی همچنان بدون نظارت ادامه یابد، سودآوری به شدت کاهش و درآمد موبایل فروشان اصفهان دچار افت شدید خواهد شد.
وی در خصوص فعالیت برندهای موبایل در ایران، اظهار کرد: برند سامسونگ فعالیت بسیار کم و جزئی در بازار ایران دارد. ال‌جی اصلاً حضور ندارد و فعالیت برند هوآوی بسیار ضعیف است، البته برند نوکیا نسبت به بقیه اوضاع بهتری دارد و فعالیت این برندها بیشتر در حوزه خدمات بوده و عرضه آنها تقریباً به صفر رسیده است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکنندگان گوشی موبایل شهر اصفهان با بیان اینکه دولت باید گوشی برای همه افراد با هر برندی فراهم کند، اظهار کرد: قبل از سال 95 هر فردی که دارای کارت بازرگانی بود اقدام به واردات می‌کرد و در ورودی مرز کشور مشخص می‌شد که آیا برای این برند موبایل در کشور خدمات وجود دارد یا خیر. سپس در صورت وجود خدمات، کالایی با خدمات پس‌از فروش وارد و به عرضه می‌شود، اما در حال حاضر هر برند موبایلی که وارد کشور می‌شود دارای سرنوشت نامشخص است و هیچ‌گونه خدمات پس‌ از فروش ندارد.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95841/سرنوشت-نامشخص-برندهای-موبایل-در-ایران
بستن   چاپ