پیام سپاهان
گرانی پیاز تا مردادماه ادامه دارد/نبود نظارت، عامل افزایش نرخ نوبرانه‌ها
يکشنبه 8 ارديبهشت 1398 - 15:18:50
پیام سپاهان - «آلوچه سبز کیلویی 500 هزار تومان!» اگرچه بسیار دور از ذهن و باورنکردنی است، اما واقعیت دارد. آلوچه سبز، میوه نوبرانه فصل بهار که طرفداران زیادی میان میوه‌خورها دارد، روی گاری میوه فروش‌های دوره‌گرد تهران، کیلویی 500 هزار تومان قیمت‌گذاری و فروخته شده است!
با نزدیک شدن به دومین ماه بهار، موضوع میوه‌های نوبرانه و قیمت‌ گزاف آنها که از سوی برخی فروشندگان تعیین می‌شود، در کانون توجه بیشتری قرار می‌گیرد. این درحالیست که سبزیجات و صیفی‌جات هم از قافله گرانی‌ها عقب نمانده و همپای دیگر میوه‌ها حرکت می‌کنند. چنانچه افزایش چند برابری قیمت پیاز از ابتدای سال جاری بازار را با شوک روبرو کرده است و این محصول خوراکی درحال حاضر در اصفهان با نرخی حدود 13 هزار تومان خریداری می‌شود.
نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، درباره این وضعیت، اظهار کرد: اتحادیه میوه اصفهان نظارت و کنترل دقیقی بر قیمت میوه‌های نوبرانه دارد و تاکنون موردی مبنی بر فروش این محصولات با قیمت گزاف مشاهده نشده است.
مغازه‌داران اصفهان در انتظار تعیین قیمت نوبرانه‌ها
علی مهرکش افزود: تمام قیمت‌های میوه‌های نوبرانه با هماهنگی اتحادیه وارد بازار می‌شود. حدود 10 روز است که مغازه‌داران منتظر تعیین نرخ میوه‌های نوبرانه هستند و به دلیل اینکه می‌خواهیم میوه مرغوب با قیمت مناسب وارد بازار شود، هنوز اقدام به این کار نکرده‌ایم.
وی تأکید کرد: مثلاً آلوچه‌ای که از سرپل ذهاب می‌آید به دلیل پیوندی بودن تلخ و نامرغوب است و اگر بچه‌ای آن را بخورد تا چند روز باید دل درد تحمل کند. بنابراین صبر می‌کنیم تا بهترین آلوچه ایران از آباده وارد اصفهان شود و پس hc تعیین قیمت در بازار عرضه شود.
نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان از تعیین قیمت چغاله زردآلو و آلوچه مرغوب کاشان در اصفهان خبر داد و گفت: روز گذشته چغاله زردآلو در میدان میوه و تره‌بار بین 30 تا 40 هزار تومان و آلوچه مرغوب کاشان کیلویی 25 تا 30 هزار تومان قیمت‌گذاری شد، اما اینکه مغازه‌داری از تهران باری آورده و به قیمت دلخواه خود می‌فروشد در حیطه اختیار این اتحادیه نیست.
وی افزود: از آنجایی که در برخی شهرها مدیریت نادرستی در این زمینه وجود دارد و بازرسی‌ها به صورت دقیق انجام نمی‌شود، مواردی مثل اینکه آلوچه سبز در تهران و روی گاری دوره‌گردها کیلویی 500 هزار تومان فروخته شده، مشاهده می‌شود و یا اینکه آلوسبز را به جای آلوچه به مردم می‌فروشند.
تاثیر صادرات بر گرانی محصولات کشاورزی
مهرکش درباره سیل اخیر و از بین رفتن بخش زیادی از محصولات کشاورزی و تأثیر آن بر قیمت‌ها در بازار، اظهار کرد: عمده آسیب سیل به صیفی‌جات، محصولات جالیزی‌ و برگی‌جات مربوط می‌شود، مثلاً امسال پیاز دزفول به کلی از بین رفت و چه بسا گرانی پیاز تا مرداد ماه ادامه داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه صادرات، تأثیر بسیار بیشتری بر گرانی‌های اخیر داشته است، گفت: صادرات به‌خودی‌خود دارای اشکال نیست، اما باید تحت یک مدیریت و نظارت دقیق، بر مبنای میزان کشت و میزان مصرف داخلی انجام شود، نه اینکه وقتی در داخل کشور نیاز مردم تأمین نشده، دست به صادرات محصول بزنیم.
نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان تأکید کرد: درحال حاضر صادرات تا حدود 90 درصد بر افزایش قیمت‌ها دخالت دارد. تفاوت ارز فاحش است و نمی‌توانیم با دلار 13 هزار تومانی، قیمت‌ها را کنترل کنیم.
فروش سبزیجات ایران در ترکیه
وی تصریح کرد: مثلاً وقتی می‌خواهیم قیمت پیاز را در اصفهان کیلویی 9 هزار تومان تعیین کنیم، می‌بینیم خریدار خارجی آن را سرِ زمین، 9 هزار تومان خریداری می‌کند که این موجب می‌شود نتوانیم محصول را از کشاورز با قیمت کمتری خریداری کنیم.
مهرکش ادامه داد: شنیده شده امسال سبزی‌فروش‌ها در بسیاری از شهرهای ترکیه، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه، فلفل دلمه‌ای و بادمجان ایرانی می‌فروختند. 
وی درباره وضعیت محصول گوجه‌فرنگی در بازار، اظهار کرد: گوجه به دلیل اینکه از ماندگاری کمتری برخوردار است امکان صادرات کمتری برای آن فراهم است، اما به دلیل اینکه نظارت دقیقی در گمرک وجود ندارد، صادرکنندگان مثلاً اگر 20 تن بار اعلام کرده‌اند، 16 تن آن را پیاز و 4 تن قسمت بالایی بار را گوجه قرار می‌دهند.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95852/گرانی-پیاز-تا-مردادماه-ادامه-دارد-نبود-نظارت،-عامل-افزایش-نرخ-نوبرانه‌ها
بستن   چاپ