پیام سپاهان
ترافیک شدید عامل افزایش ابتلا به آسم
يکشنبه 8 ارديبهشت 1398 - 15:20:56
پیام سپاهان - نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افزایش ترافیک روند ابتلای میلیون‌ها نفر به آسم را در سراسر جهان تشدید می‌کند.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از وبسایت"zmescience " یک مطالعه جدید گزارش می‌دهد که آلودگی ناشی از ترافیک باعث می‌شود سالیانه حدود چهار میلیون مورد آسم در کودکان در سرتاسر جهان رخ دهد.
این تیم تحقیقاتی با بررسی 125 شهر در سراسر جهان، میزان اکسید نیتروژن موجود در هوا(NO2) و همچنین نحوه ارتباط آن با موارد جدید آسم کودکان را بررسی کردند. این مطالعه براساس داده‌های سال‌های 2010 تا 2015، برآورد می کند که چهارمیلیون کودک هر ساله در سراسر جهان به علت NO2 موجود در هوا که بیشتر ناشی از اگزوز خودروها است، به بیماری آسم مبتلا می‌شوند و 64 درصد موارد جدید این بیماری در مناطق شهری رخ می‌دهد.
محققان میزان گاز موجود در اغلب نقاط دنیا را بررسی کردند. محدوده مطالعاتی از میزان 6 درصد در "اورلو نیجریه" تا 48 درصد "شانگهای چین" را در برمی گیرد. نقش NO2 در تشدید موارد جدید ابتلا به آسم کودکان بیش از 20 درصد در 92 کشور توسعه یافته و در حال توسعه جهان اعلام شده است. 
کاهش آلودگی هوا منجر به کاهش ابتلا به آسم می‌شود
"سوزان آننبرگ" استاد بهداشت محیط زیست و بهداشت حرفه ای Milken Institute SPH و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: " دسترسی به حمل و نقل پاک تر،مانند حمل و نقل عمومی الکتریکی و تردد با دوچرخه و پیاده روی، نه تنها منجر به کاهش NO2 می شود، بلکه باعث کاهش آسم، افزایش آمادگی جسمانی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز خواهد شد."
آسم یک بیماری مزمن است که منجر به التهاب راههای هوایی ریه می شود و گاهی اوقات تنفس را غیرممکن می کند. براساس تخمین محققان، 235 میلیون نفر در سراسر جهان در حال حاضر مبتلا به آسم هستند که شدت این بیماری متفاوت است. چین با ثبت 760 هزار مورد آسم در هر سال بالاترین میزان ابتلای آسم را به خود اختصاص داده است. سپس هند با ابتلای 350 هزار مورد آسم سالانه و ایالات متحده آمریکا با ثبت 240 هزار مورد آسم در سال در رده های بعدی قرار دارند. 
این مطالعه برای نخستین بار به بررسی نحوه برخورد دی اکسید نیتروژن منتشر شده در ترافیک در تشدید آسم می پردازد. آننبرگ توضیح می دهد که این کار در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه های NO2 در نزدیکی جاده های شلوغ ایجاد می شود. این تیم تحقیقاتی مجموعه داده‌های جهانی از غلظت NO2موجود در هوا، توزیع جمعیت و میزان بروز آسم را با شواهد اپیدمیولوژیک مربوط به آلودگی NO2 حاصل از ترافیک همراه با توسعه آسم در کودکان بررسی کردند. 
هشت شهر در چین با بیشترین میزان NO2 بالاترین نرخ ابتلا به آسم کودکان را به خود اختصاص داده اند. سپس مسکو روسیه و سئول کره جنوبی، هر دو با میزان 40 درصد در رده بعدی ابتلای بیشتر به آسم قرار دارند. در ایالات متحده، پنج شهر با بیشترین آسیب به ترتیب با درصد آلودگی اطفال شامل لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو، لاس وگاس و میلواکی است. محققان معتقدند که به طور کلی، شهرهایی با غلظت NO2 بالا سطح انتشار گازهای گلخانه ای بالاتری نیز دارند. 
این مقاله در مجله " Lancet Planetary Health" منتشر شده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95924/ترافیک-شدید-عامل-افزایش-ابتلا-به-آسم
بستن   چاپ