پیام سپاهان
احیای هنر پارچه‌بافی در اردستان
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 - 10:16:40 AM
ایسنا
پیام سپاهان- مهدی مشهدی اظهار کرد: در ادامه روند ترویج صنایع‌دستی در شهرستان اردستان رشته صنعت پارچه‌بافی که در منطقه وجود داشته و به فراموشی سپرده شده را احیا کنیم.

وی افزود: این هنر دست بافت یادگار دوره صفویه پس از 10 سال که از رونق افتاده بود، اکنون در شهرهای زواره و اردستان با ورود خیران احیا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان چادرشب بافی را صنعتی اصیل و سنتی با سابقه‌ای بس طولانی معرفی کرد و گفت: این هنر قدیمی که به چادر شب بافی شهرت دارد اکنون با خرید و نصب دو دستگاه پارچه بافی توسط خیران و با سرمایه 200میلیون ریال در شهرهای تاریخی اردستان و زواره رونق گرفت.

مشهدی اضافه کرد: به دلیل اینکه در گذشته روابط به صورت کالا به کالا بوده و در منطقه اکثر مردم به شغل دامپروری مشغول بودند، از پشم حیوانات برای تولید این پارچه و چادر استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به نوع مواد اولیه‌ای كه برای چادر شب مصرف می‌شود از جنس نخ پنبه‌ای نخ و یسكوز، مواد رنگی و نشاسته است، گفت: با راه‌اندازی این رشته از صنایع دستی در حال حاضر زمینه اشتغال 6 نفر مهیا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان از آماده شدن 12 پرونده ثبت میراث ناملموس در شهرستان خبر داد و گفت: رشته‌های قالیبافی در شهر مهاباد، سبدبافی، آهنگری زواره، بازی دیو لشکر اردستان، مراسم سنتی برات و نان رونقی از جمله رشته‌هایی است که آماده ثبت ناملموس است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/95991/احیای-هنر-پارچه‌بافی-در-اردستان
بستن   چاپ