پیام سپاهان
تولید فرآورده های دامی استان اصفهان افزایش می یابد
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398 - 12:24:27
پیام سپاهان - سمیرم، اصفهان- مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تولید فرآورده های دامی و پروتئینی استان در سال جاری افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، شهرام موحد روز دوشنبه در نشستی با فرماندار سمیرم در فرمانداری این شهرستان افزود: افزایش بارش های بهار امسال و زمستان گذشته باعث تقویت مراتع شده ست که این موضوع به بیشتر شدن تولید فرآورده های دامی بویژه در منطقه سمیرم منجر خواهد شد.
وی با اشاره به استقرار عشایر و دامهایشان در هر چهار بخش سمیرم خاطرنشان کرد: ورود حدود400 تا 500 هزار دام عشایری به منطقه با توجه به شرایط بهتر آبی و مرتعی سبب بالارفتن میزان تولید گوشت قرمز با بهترین کیفیت می شود.
به گفته وی، وضعیت پوشش گیاهی سمیرم بسیار عالیست و دامداران محلی و روستایی نیز بهترین بهره برداری در این زمان و از این پوشش بکر را خواهند داشت.
موحد با اشاره به وجود 5 هزار دام سنگین،40 واحد آبزیان و40 واحد پرورش طیور و مرغ تخمگذار در این شهرستان گفت: علاوه براین، با توجه به شرایط خوب آب و هوایی زاگرس و پوشش خوب گیاهی منطقه، امسال تولید بهترین عسل کوهستان در کشور را در این خطه خواهیم داشت.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با برنامه ها، فعالیت های مستمر از جمله واکسیناسیون شبکه دامپزشکی در سمیرم و 23 شهرستان دیگر استان، سال گذشته و ابتدای سال جاری در هیچکدام از بخش های دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل، بیماری خاصی نداشتیم.
رییس شبکه دامپزشکی سمیرم نیز در این نشست با بیان اینکه این شهرستان در کانون اصلی استان های عشایری دارای اشتغال بالا در بخش دامداری و دامپروری واقع است، اظهار داشت: اضافه شدن دام عشایر در فصل های بهار و تابستان بر تعداد دام ها و تردد آنها می افزاید و ضرورت کنترل ورود و خروج دام را دوچندان می کند.
اردشیر ترزبان با تاکید بر اینکه جابجایی دام بدون گرفتن مجوز از شبکه دامپزشکی تخلف محسوب می شود، تصریح کرد: ورود و جابجایی دام از استان های همجوار در این ایام با دقت کنترل می شود.
وی همچنین یادآور شد: واکسیناسیون علیه بیماری هایی مانند شاربُن، آبله، تب برفکی و تب مالت هر سال بر روی450 تا500 هزار رأس دام عشایر و دامداری ها در همه شهرها، روستاها و جامعه عشایری سمیرم انجام می شود.
استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و 800 هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب های تولید فرآورده های دامی در کشور تبدیل کرده است.
استان اصفهان دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33کشتارگاه دام و بیش از10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است.
شهرستان سمیرم با 18 هزار هکتار باغ، 17 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی در 160 کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع است.
7147/6027

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96078/تولید-فرآورده-های-دامی-استان-اصفهان-افزایش-می-یابد
بستن   چاپ