پیام سپاهان
پیامدهای ناشی از اضطراب امتحانات دانش آموزان را باید جدی گرفت
يکشنبه 15 ارديبهشت 1398 - 02:31:46
پیام سپاهان - اصفهان- بی توجهی به استرس ها و اضطراب دانش آموزان در زمان امتحانات که علاوه بر افت درسی و هوشی آنها به اعتقاد شماری از روانشناسان زمینه ساز اعتیاد به داروهای آرامبخش و روانگردان در آنها می شود، معضلی که باید از سوی والدین و برنامه ریزان و مدیران مدارس جدی گرفته شود.
به گزارش ایرنا، دلیل اصلی استرس و نگرانی همیشه مربوط به تنبلی یا درس نخواندن و نفهمیدن محتوای درس ها نیست بلکه این مهم نتیجه تاثیرات و تبعات دلهره و به هم ریختن روح و روان دانش آموزان است.
این مهم حتی در دانش آموزان فعال و درس خوان نیز بروز و آنها را در زمان امتحانات و حتی پس از آن افسرده، پریشان و مضطرب می کند که این حالات در آینده تحصیلی و شغلی آنها نیز بسیار تاثیرگذار است.
یکی از تاثیرات اضطراب و دلهره امتحانات فراموشی و پرت شدن حواس و تمرکز دانش آموز در زمان امتحان و حتی پس از آن است،
داشتن کمی اضطراب و دلهره در این ایام اگرچه امری طبیعی و معقـول است ولی دلهره و استرس بیش از حد به دلیل تاثیرات نامطلوب روحی و روانی بر آنان و در نهایت بر جامعه نیازمند بررسی و پیگیری جدی است.
در این رابطه بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان تاکید دارند که نباید استرس و اضطراب را یک حالت عادی و معمولی تلقی کرد و باید با ریشه یابی آن در زمان کودکی و نوجوانی و در محیط مدرسه مانع از گسترش آن به جامعه و در نهایت بیمارکردن اجتماع شویم.
**نقش والدین در ایجاد و یا کاهش استرس دانش آموزان موثر است
مشاوره تربیتی مدارس اصفهان گفت: منشا و عامل استرس و اضطراب در درجه نخست به رفتار والدین و خانواده در هنگام برخورد با مسائل مهم زندگی بر می گردد.
طاهره مهدوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رفتارهای نسنجیده و توام با نگرانی و اضطراب والدین و اعضای خانواده در انجام بسیاری از امور به ویژه مواقع حساس موجب می شود که فرزندان به تقلید این رفتار ناشایست بپردازند.
وی اظهارداشت: تبعات این استرس علاوه بر نگرانی و افت تحصیلی دانش آموزان از سوی دیگر موجب ایجاد مشکلات و بیماری های روحی و روانی در بین دانش آموزان می شود.
این روانشناس با بیان اینکه بی توجهی به کاهش استرس دانش آموزان در زمان امتحانات می تواند در آینده برای آنها بسیار مشکل ساز باشد ، گفت: دلهره و نگرانی های بیش از حد علاوه بر کاهش میزان درک و هوش، موجب گرایش به مصرف داروهای آرامبخش و یا روانگردان می شود.
وی با یادآوری اینکه علت تشویش و استرس بیش از اندازه برخی از دانش آموزان، استفاده نادرست آنها از نیروی ذهنی و هوش خودشان است که باید این مهم با برنامه ریزی در طول زمان تحصیل کاهش یابد.
**افراد مضطرب در کاهش بهره وری جامعه موثر هستند
یک استاد جامعه شناس در این زمینه گفت: اضطراب و استرس فقط به فرد زیان نمی رساند بلکه عوارض این استرس به محیط کار نیز سرایت می کند و این موضوع می تواند بهره وری یک مجموعه را تحت تاثیر قرار دهد.
فخری رضایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اضطراب و استرس محصول ناتوانی یک فرد و یا یک مجموعه نسبت به انجام اموری است که به آنها واگذار می شود و این مساله در دوران مدرسه موجب ناکارآمدی و افت تحصیلی دانش آموزان می شود.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خیلی از بیماری های شهروندان از استرس و اضطراب نشات می گیرد و می تواند صدمات روحی و روانی و در نتیجه خسارت درمان به کشور وارد کند.
این جامعه شناس با بیان اینکه از سوی دیگر وقتی فردی از کارآمدی و توانمندی لازم برای انجام یک فعالیت برخوردار باشد در آن محیط کمتر دچار استرس شود در نتیجه اضطراب به سایرین انتقال نمی یابد.
وی تاکید کرد: برای کاهش استرس در جامعه باید افراد ابتدا مهارت کنترل اضطراب را فراگیرند و در آموزش این مهارت باید در دستور کار دستگاه های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در آموزش و پرورش قرار بگیرد.
رضایی همچنین در خصوص اضطراب زمان امتحانات به ویژه در خردادماه تاکید کرد: سخت گیری های بیش از حد والدین و اولیای مدرسه در ایام امتحانات استرس دانش آموز را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: شناخت و هدایت استعدادها و باور فرزندان در پیشرفت تحصیلی شان بسیار مهم است.
به گفته این جامعه شناس بسیاری از دانش آموزان قبول دارند زمانی که دقیق تر و عمیق تر مطالعه می کنند اضطراب امتحان در آنها به حداقل کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه والدین و خانواده موظف هستند که به دانش آموزان یاد بدهند که هر چه درباره موضوعی بیشتر بدانند مهارت و اعتماد بیشتری نسبت به دانسته های خود پیدا می کنند گفت: داشتن اعتماد به نفس در زمان گذراندن امتحانات به منزله امید برای موفقیت است و این گروه از دانش آموزان با اتکا به تلاش و کوشش خود می توانند با آرامـش و آسـودگی سـر جلسـه امتحان بروند و آزمون شان را با کمترین دلهره و تشویش بدهند.
وی به خانواده ها توصیه کرد که خواسته ها و معیارهایی دور از توان و استعداد فرزندانشان برای آنها ترسیم نکننند زیرا همین امر آنها را نگران و مشوش کرده و در راه موفقیت آنها مانع ایجاد می کند.
این جامعه شناس تاکید کرد: هر گونه سخت گیری بی مورد و تنبیه دانش آموز به دلیل نگرفتن نمره های عالی، باعث تشدید اضطراب درونی دانش آموز از درس، مدرسه و امتحان می شود پس با این اقدامات و خواسته های نامناسب آینده فرزندان خود را نباید به تباهی بکشانیم.
دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان متشکل از 850 هزار دانش‌ آموز، بیش از 50 هزار معلم شاغل و 30 هزار بازنشسته و بیش از پنج هزار باب مدرسه است
/6026/6994

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96320/پیامدهای-ناشی-از-اضطراب-امتحانات--دانش-آموزان--را-باید-جدی-گرفت
بستن   چاپ