پیام سپاهان
ورزش بهترین راه برای کاهش انزوای بیماران خاص است
يکشنبه 15 ارديبهشت 1398 - 04:09:12
پیام سپاهان - اصفهان - رییس هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا اصفهان گفت: برای کاهش انزوای بیماران خاص و پیوند اعضا، ورزش و فعالیت های بدنی حتی در حد کم، بهترین راهکار است.
قاسمعلی رحیمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به دلیل اینکه بیماری خاص در طول عمر با فرد مبتلا همراه است، این امر سبب مشکلات روحی روانی از جمله انزوا و افسردگی در فرد می شود اما ورزش حتی در حد کم می تواند از این آسیب ها جلوگیری کند.
وی با بیان این که حفظ روحیه فرد و سعی در حضور او در اجتماع اهمیت دارد، تصریح کرد: در این زمینه باید با تشویق به ورزش، امید را در دل بیمار تزریق و توصیه های ورزشی را بطور جدی دنبال کرد.
رییس هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا استان با تاکید بر اینکه بیماری پایان راه نیست، خاطرنشان کرد: ورزش چه در بعد همگانی و چه قهرمانی سبب کم شدن آفات بیماری می شود و سیر درمانی را تسهیل می بخشد.
رحیمی به عقد تفاهمنامه ها با سازمان های مرتبط برای افزایش سرانه ورزش در بین این بیماران اشاره کرد و گفت: در قالب این تفاهمنامه ها، مربیان و زمین های ورزشی برای انواع رشته های ورزشی اختصاص می یابد.
وی گرانی و یا نایاب بودن برخی داروها را چالشی برای بیماران خاص دانست و گفت: موضوع یادشده بر کارکرد ورزشکاران این هیات تاثیر می گذارد، از سوی دیگر بالا بودن مخارج برای بسیاری از خانواده های این افراد مشکلی جدیست به همین دلیل کمتر به ورزش بها می دهند.
وی اضافه کرد: در این خطه 600 هزار بیمار مبتلا به دیابت زندگی می کنند و همین تعداد مستعد ابتلا به این بیماری هستند که متاسفانه از این لحاظ در رتبه نخست کشور قرار داریم اما از این شمار، تنها عده ای به ورزش روی می آورند.
رییس هیات ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا استان با اشاره به اهمیت الگوسازی و قهرمان پروری برای تشویق بیشتر به ورزش خاطرنشان کرد: این هیات حدود 2 هزار ورزشکار بیمه شده دارد که 260 نفر از آنان را ورزشکاران حرفه ای تشکیل می دهند.
رحیمی به حضور 25 ورزشکار اصفهانی بیماری خاص و پیوند اعضا در اردوهای رشته های مختلف تیم ملی اشاره و تصریح کرد: از این تعداد هشت ورزشکار به همراه 48 ورزشکار از سایر استان ها به مسابقات جهانی 2019 انگلیس که مرداد برگزار خواهد، اعزام می شوند.
فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا سال 1378 تاسیس شد و ورزش بیماران پیوند اعضا، همودیالیزی، هموفیلی، دیابتی، تالاسمی و ام اس را تحت پوشش خود گرفت، هر چند جمعیت هدف این فدراسیون در حال حاضر قریب یک میلیون نفر است، اما بر اساس آمارهای ارائه شده 12 درصد از جمعیت کشور از این بیماریها رنج می برند که با توسعه ورزش همگانی می توان گام مهمی در کاهش آن برداشت.
6020/6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96329/ورزش-بهترین-راه-برای-کاهش-انزوای-بیماران-خاص-است
بستن   چاپ