پیام سپاهان
وظیفه روزه‌ داران
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 - 7:27:06 AM
روزنامه کیمیای وطن
پیام سپاهان- ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا و ماهی است که برکات خدای متعال و درهای رحمتش به روی انسان ‌ها باز است و فرصتی مغتنم برای توبه و بازگشت و پاک‌ سازی جان ‌ها از خطا و گناه و اشتباه به شمار می ‌آید . در این زمانی که رحمت واسعه الهی جریان دارد، به کسانی که توفیق ورود به این میهمانی را پیدا می ‌کنند و به سفره خدا وارد می‌ شوند ، تبریک می ‌گوییم و درخواست دعای خیر داریم.
روزه، فرمان خدای متعال است که پیامبران ماقبل از پیامبر اسلام نیز به آن دستور داده شده بودند تا پیروانشان را به خوان الهی رهنمون شوند و این دستور که توفیقی بزرگ است به پیروان خاتم پیامبران نیز عنایت شد. پیامبر اکرم(ص) در جمعه آخر ماه معظم شعبان و در استقبال از ماه مبارک رمضان، خطبه ‌ای‌ ایراد فرمودند. در این خطبه پس از بیان ویژگی‌ های ماه مبارک رمضان و میهمانی خدا به مطالبی اشاره داشته ‌اند که وظایف ما در این ماه ضیافت الهی با الهام از این دستورات سازنده روشن می ‌شود . در مقدمه خطبه فرمودند:
«أیُّهَا النّاسُ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ، وَ أیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ، و لَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی، و ساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ. هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلی ضِیافَةِ اللّه ِ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ، و نَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ، و عَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ، و دُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ.»
« ای مردم، همانا ماه خدا همراه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خدا برترین ماه ‌هاست و روزهایش برترین روزها، شب‌ هایش برترین شب ‌ها و ساعاتش برترین ساعات است. ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت و از شایستگان کرامت الهی قرار داده شده‌ اید . نفس ‌هایتان در آن تسبیح است، خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن پذیرفته و دعایتان در آن مورد اجابت است.»
پس از این جملات ویژگی‌ های رمضان را بیان و به وظایف مؤمنان اشاره می‌ فرمایند؛ اولین دستور پیامبر خدا و در واقع اولین قدم مؤمنان و انسان ‌های روزه‌ دار در این ماه مبارک این است که از خداوند متعال بخواهند نیت صادق و قلب پاک و طاهر داشته باشند: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ»؛ از این جمله پرمعنی این نکته را برداشت می ‌کنیم که شرط ورود به ماه مبارک رمضان و توفیق پیداکردن در انجام دستورات پیامبر دو اصل مهم دارد که اولش نیت صادق و دومش قلب طاهر و پاک است؛ بنابراین اگر این دو وجود نداشته باشد، ورود به میهمانی خدا به معنای واقعی کلمه میسر نخواهد بود و کاری بس سخت است.
در ادامه خطبه فرمودند: « یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ »؛ دومین دستور رسول خدا(ص) و وظیفه مؤمنان روزه‌ دار این است که برای موفقیت در این امر الهی از درگاه الهی بخواهند توفیق روزه‌ گرفتن را پیدا کنند؛ بنابراین دعا و درخواست از خدای متعال کارساز خواهد بود. باید از خدا خواست توفیق روزه ‌ای را عنایت کند که نتیجه ‌اش تقوی و قرب خودش باشد، نه فقط گرسنگی و تشنگی بی ‌محتوا و نازل ‌ترین حالت روزه.
نکته دیگری که پیامبر(ص) فرمودند « تِلَاوَةِ کِتَابِهِ » است؛ مأنوس ‌بودن با قرآن و خواندن و تأمل در آن که باید توفیق آن را نیز از خدا بخواهیم. چنانچه خواندن قرآن در این ماه از ثوابی دوچندان برخوردار است و یک آیه معادل یک ختم قرآن غیر روزه‌ دار ثواب دارد. توجه به این نکته لازم است که نباید به رو خوانی قرآن اکتفا کرد؛ بلکه بهتر است به معانی کلمات و آیات الهی به طور عمیق توجه و در آن‌ ها تأمل داشت و در رفتار و کردار و گفتار و همه حالات به آن‌ ها در جای خود عمل نمود و آن ‌ها را به کار بست.
پیامبر عظیم‌ الشأن در ادامه این خطبه می ‌فرمایند: «وَ اذکُروا بِجوعِکُم و عَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَومِ القِیامَةِ و عَطَشَهُ»؛ با گرسنگی و تشنگی خود در این ماه مبارک، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد آورید که نتیجه ‌اش درک نیازمندان و کمک در حد ممکن به آنان است.
روزه باید دست دهنده و انفاق را به روزه ‌دار هدیه کند» « تصدّقوا علی فقرائکم و مساکینکم»؛ دیگر وظیفه مهم مؤمنان در این ماه مبارک این است که به فقرا، محرومان و درماندگان رسیدگی کنند. پس کمک‌ کردن مادی و معنوی و فکری و ... از وظایف مهم وارد شدگان به میهمانی خداست.
همچنین فرمودند: «وقروا کبارکم»، احترام به بزرگترها؛ «و ارحموا صغارکم»؛ ترحم‌کردن به کودکان؛ «وَ صِلوا ارحامکم»، صله رحم؛ «و احفظوا اَلسِنتکم» و حفظ زبان از گناهان، از وظایف روزه‌ داران است که باید به دقت به این موارد توجه کنند تا به نتیجه اصلی روزه که تقوا پیشگی و نزدیکی به خداست، دست یابند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96485/وظیفه-روزه‌-داران
بستن   چاپ