پیام سپاهان
مراتع سمیرم آماده چرای500 هزار رأس دام است
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 - 04:17:31
پیام سپاهان - سمیرم، اصفهان- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: مراتع این شهرستان ییلاقی آماده چرای 500 هزار رأس دام است.
عزت الله مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد دام در 350 هزار هکتار مرتع و حدود یکصد هزار هکتار جنگل پراکنده خواهند شد.
وی بیان داشت: این رقم(500 هزار راس)، ظرفیت مراتع و طبیعت منطقه است و اگر بیشتر از این تعداد، دام وارد مراتع ییلاقی شود مازاد بر پروانه چرا بوده و غیرقانونی است.
به گفته وی، طرح شمارش دام و کنترل پروانه چرای عشایر و دامداران بزودی آغاز می شود و هر دامدار یا خانوار عشایری که دارای دام مازاد باشد متخلف، محسوب و قاطعانه با آنها برخورد می شود.
مرادی یادآور شد: خشکسالی سال های گذشته، مشکلات اقتصادی برای مرتعداران و عشایر ایجاد کرده بود که با وجود ضعیف بودن پوشش گیاهی، بعید به نظر می رسید دام مازادی داشته باشند.
وی ادامه داد: با این حال، شرایط خوب بارش ها، بالارفتن قیمت گوشت و سرسبزی طبیعت در بهار امسال ممکن است باعث شود برخی تعداد دام بیشتری وارد ییلاق کنند که اداره منابع طبیعی بصورت قاطع با آنها برخورد می کند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم با یادآوری اینکه افزون بر نیمی از مراتع درجه یک استان اصفهان در شهرستان سمیرم قرار دارد، اظهار داشت: این مهم با توجه به بارندگی های بی سابقه یک دهه اخیر، تولید علوفه در طبیعت را افزایش داده است.
وی افزود: برخی عوامل همچون سرمای هوا و بارش باران در فصل بهار باعث اجرای بهتر و مناسبتر طرح کنترل کوچ شده، به گونه ای که هنوز بخش زیادی از عشایر وارد منطقه نشده اند.
مرادی ادامه داد: عشایری هم که وارد ییلاق شده اند، بیشتر در حاشیه روستاها مستقر و با تریلی به منطقه کوچ کرده اند که در صورت تخلف و بهره برداری از مراتع، با آنها نیز برخورد می شود.
وی در باره کوچ زودهنگام برخی خانوارهای عشایری اظهار داشت: عشایر هر سال چند ماهی در ییلاق و چند ماهی را در قشلاق سپری می کنند و حدود 40 تا 45 روز را نیز باید پیاده و همراه با دام هایشان، در مسیر حرکت کوچ باشند.
رییس اداره منابع طبیعی سمیرم با بیان اینکه در سال های اخیر بخش زیادی از مراتع میان بند و ایلراه ها، واگذار، تخریب یا تصرف شده است، تصریح کرد: همین مساله عامل کوچ ماشینی عشایر شده و مشکلات زیادی برای آنها، پوشش گیاهی و اداره منابع طبیعی ایجاد کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد: امسال بعد از سال ها، تقویم بهاره کوچ در 25 اردیبهشت رعایت شود و عشایر در این تاریخ وارد مراتع و محل های استقرار خود شوند.
به گفته مرادی،مرزهای عشایری زمان کهریز، قبر کیخا و چهارراه و سادات آباد، مرزهای تجمع عشایر و استقرار پاسگاه های یگان حفاظت منابع طبیعی است که همچنان قرُق را بسته نگه داشته اند.
بر همین اساس، سال 95 در نهم اردیبهشت،سال 96 در 12 اردیبهشت و سال گذشته در اقدامی بی سابقه در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، عشایر وارد مراتع منطقه ییلاقی سمیرم شدند.
افزون بر چهار هزار و 700 خانوار عشایری از چهار طایفه دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی ایل بزرگ قشقایی به ییلاق کوچ می کنند.
شهرستان سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی با 150 روستا و آبادی، شش شهر و چهار بخش و افزون بر یکصد هزار نفر جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با 455 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در160کیلومتری جنوب اصفهان و 164 کیلومتری شمال یاسوج واقع است.
/6027/7147

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96503/مراتع-سمیرم-آماده-چرای500-هزار-رأس-دام-است
بستن   چاپ