پیام سپاهان
150 میلیون مترمکعب سیلاب در بندهای خاکی اصفهان استحصال شد
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 - 11:03:42 AM
ایرنا
پیام سپاهان- محمدحسین شاملی  افزود : طرح های آبخیزداری در نزدیک به یک میلیون 800 هکتار از اراضی ملی استان اجرا شده که نقش موثری در پیشگیری از خسارت سیل و فرسایش خاک داشته است.
وی بیان کرد: این طرح ها در کنترل سیلاب های امسال بسیار موثر بود و فرسایش خاک را به حداقل رساند و همچنین از گل آلود شدن آب سدها جلوگیری کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به نگهداری سیلاب ها در بندهای خاکی، تصریح کرد: نگهداری آب در این بندها باعث نفوذ آن به زمین و تقویت سفره های زیر زمینی شد و مردم از این اتفاق رضایت داشتند.
وی بیان کرد : افزایش رضایتمندی و شناخت جایگاه طرح های آبخیزداری مردم و مسئولان محلی را به اجرای چنین طرح هایی آبخیزداری ترغیب کرد که اعتبارات محلی به این طرح ها امسال اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: این اداره کل چهار برابر میزان اختصاص اعتبار محلی برای اجرای طرح های آبخیزداری، بودجه به آن منطقه اختصاص می دهد که این موضوع به انجام فعالیت های عمرانی بیشتر در این عرصه خواهد شد.
 آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌ های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
بر اساس آمار موجود از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشور حدود 25 میلیون هکتار مستعد عملیات آبخیزداری است.
استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با 24 شهرستان، مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد از این مساحت را معادل 9.8 میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود 403 هزار هکتار جنگل معادل (4 درصد) ، 6 میلیون هکتار مرتع معادل (64 درصد ) و 3 میلیون هکتار بیابان معادل ( 32 درصد) در بر گرفته است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96560/150-میلیون-مترمکعب-سیلاب-در-بندهای-خاکی-اصفهان-استحصال-شد
بستن   چاپ