پیام سپاهان
معاون وزیر:
حذف آلودگی های نوری منطقه کاشان از اولویت های وزارت نیرو است
شنبه 21 ارديبهشت 1398 - 08:21:16
پیام سپاهان - کاشان - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، حذف آلودگی های نوری در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را از اولویت های این وزارتخانه عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، همایون حائری شامگاه پنجشنبه در همایش طلیعه اختران کویر در آران و بیدگل گفت: شهرستان های کاشان و آران و بیدگل با وجود برخورداری از آسمان زیبا و چشم انداز زیبای ستارگان در شب می توانند به قطب دانش ستاره شناسی کشور تبدیل شوند.
وی دانش فیزیک و ستاره شناسی را پایه رشد فناوری در جهان دانست و افزود: حذف آلودگی های نوری در منطقه های کاشان و آران و بیدگل باید در اولویت قرار بگیرد که در این راستا وزارت نیرو برنامه هایی دارد.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بیان کرد: اگر بخواهیم گردشگران داخلی و خارجی را به واسطه ستاره شناسی در این منطقه کویری جذب کنیم، باید با فناوری روز، محیطی زیبا و دور از آلوگی های نوری فراهم کنیم.
وی به اعمال تعرفه کاهش برق در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل اشاره کرد و یادآور شد: با پیگیری ها و تلاش نماینده این شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی، این مهم که از خواسته های بحق مردم این منطقه بود، اجرایی شد.
حائری اضافه کرد: مردم ساکن این شهرستان ها باید در کنار بهره مندی از کاهش تعرفه برق، همچنان در مصرف صرفه جویی کنند تا برق به عنوان یکی از مهمترین منابع ملی و محرکه اقتصاد کشور با کمبود رو به رو نشود.
آلودگی نوری که در سال های گذشته در جهان و از جمله ایران افزایش یافته، به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می شود و پیامد ناخواسته استفاده از نور مصنوعی در طول شب و نوعی آلودگی هنگام هدررفت نور به دلیل روشنایی یا لامپ ها است.
این پدیده به کاهش حد قدر(کم نورترین ستاره ای که در آسمان محل رصد قابل مشاهده است) و دیده نشدن ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان منجر می شود و مانند انواع دیگر آلودگی ها به محیط زیست آسیب رسانده و بر پایه برخی پژوهش ها در زندگی جانوران، آبزیان، انسان و نسل های بعدی نیز اختلال ایجاد می کند.
رصدخانه دانشگاه کاشان واقع در ارتفاعات نیاسر، طرح های رصدخانه ملی قله گرگش واقع در نزدیکی شهر کامو و پارک گردشگری فضاپایه در نیاسر از توابع کاشان ظرفیت های مهم این منطقه در زمینه ستاره شناسی می باشد.
منطقه کویری مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از دیرباز یکی از مهمترین رصدگاه های کشور به شمار می رود که دوستداران ستاره شناسی و شگفتی های آسمان را از نقاط گوناگون به خود جلب می کند.
به گزارش ایرنا، همایش طلیعه اختران کویر به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی نجوم و در راستای معرفی ویژگی ها و آسمان پرستاره کویر، ترویج کسب و کارهای فضاپایه و شناساندن جذابیت ها و ناشناخته های دانش ستاره شناسی به میزبانی فرمانداری آران و بیدگل برگزار شد.
آران و بیدگل در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
7472/8123

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96666/حذف-آلودگی-های-نوری-منطقه-کاشان-از-اولویت-های-وزارت-نیرو-است
بستن   چاپ