پیام سپاهان
تولیدات عشایر اصفهان امسال 20 درصد افزایش می یابد
دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 - 7:14:39 AM
ایرنا
پیام سپاهان- مختار اسفندیاری روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: عشایر استان سالانه 10 هزار تن گوشت قرمز معادل 28 درصد نیاز منطقه، 55 هزار تن لبنیات، 300 تن عسل، 150 هزار تن سیب درختی تولید می کنند که با بهبود وضعیت منابع آبی و رشد علوفه در مراتع، می توان برای تولیدات بیشتر امیدوار بود.
وی خاطرنشان کرد: آنان سالانه بالغ بر 35 هزار متر مربع صنایع دستی انواع فرش، جاجیم، گلیم، کیف و محصولاتی از این دست تولید می کنند که با فروش آن در بازار بخشی از درآمدشان تامین می شود.
مدیرکل عشایر اصفهان خاطرنشان کرد: 24 هزار نفر عشایر ایل قشقایی 25 اردیبهشت به مناطق جنوبی اصفهان واقع در سمیرم، دهاقان و شهرضا وارد می شوند و پس از آن 27 هزار نفر عشایر ایل بختیاری اواخر همین ماه به مناطق غربی شامل چادگان، بویین میاندشت، فریدن، دامنه و فریدونشهر کوچ می کنند.
مدیرکل عشایر اصفهان تصریح کرد: تاریخ های یاد شده به طور تقریبی همان زمان هایی است که برای جلوگیری از تخریب و بازدهی مراتع منطقه و تولید علوفه بیشتر تعیین شده بود.
وی بیان کرد : حدود چهار هزار عشایر عرب جرقویه محمدآباد و نصرآباد واقع شرق اصفهان حضور دارند.
اسفندیاری تخریب راه های مواصلاتی عشایری در پی بارش های اخیر را چالشی برای آنان ذکر کرد و گفت: حدود 800 کیلومتر این راه ها در فروردین امسال از بین رفت که با هزینه ای بالغ بر 60 میلیارد ریال در حال مرمت و بازسازی آن هستیم.
 استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 300 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهد.
طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، 9هزار و 605 خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی ، بختیاری و عرب جرقویه هستند اما خانوار عشایر عرب جرقویه شیوه زندگی وکوچ شان با عشایر قشقایی وبختیاری بسیار متفاوت است.
عشایر قشقایی وبختیاری برای کوچ قشلاق به خارج از استان ومناطق جنوب به خصوص استان فارس می روند در حالی که عشایر عرب جرقویه فصل قشلاق به منطقه جرقویه کوچ می کنند ودر مراتع مشغول دامداری می شوند که مردان جدا از خانواده در مراتع دامداری وچوپانی می کنند و زنان به همراه فرزندان درمنطقه نصر آباد مستقر می شوند.
ایل عرب ساکن جرقویه حاصل مهاجرت عشایر در حدود 200 تا 300 سال قبل به این منطقه بوده است اما به زبان عربی تکلم نمی کنند.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96696/تولیدات-عشایر-اصفهان-امسال-20-درصد-افزایش-می-یابد
بستن   چاپ