پیام سپاهان
تابعیت به فرزندان زنان ایرانی بیانگر بهادادن به جایگاه زنان است
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 - 11:30:13 AM
ایرنا
پیام سپاهان- کلیات لایحه تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و همسر خارجی پس از یک دهه سرانجام در 22 اردیبهشت 1398 و در آستانه روزجهانی خانواده با 188رای موافق و 20 رای مخالف و سه رای ممتنع در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
رضا اسماعیلی  افزود: تصویب این لایحه در زمره مهم ترین مصوبه های مجلس در حوزه زندگی و عرصه های اجتماعی و فرهنگی در دهه اخیر است.
وی اظهارداشت. با تصویب این لایحه معضل چندین صد هزار خانواده که فرزند دخترشان دارای همسر خارجی بوده و با نگاه تحقیر آمیز برخی از خویشاوندان و بعضا جامعه در رنج بوده و درون خانواده اصلی با معضل اعتبار و هویت مواجه بودند کاهش یافته و همزیستی اجتماعی در جامعه متلاطم کنونی افزایش می یابد.
این جامعه شناس از مهم ترین پیامدهای تصویب این لایحه را تداوم اصالت و هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی فرزندان بسیاری از زنان ایران زمین است که دارای همسران خارجی هستند دانست.
وی خاطرنشان کرد: با تصویب این لایحه حقوق شهروندی فرزندان آنها در ابعاد سیاسی، اجتماعی، حقوقی و فرهنگی و آموزشی تضمین می شود.
اسماعیلی تصریح کرد: تصویب این لایحه را باید در جریده کارنامه بسیار مثبت دولت در مقوله اجتماعی ثبت کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: با وجود غلبه جمعیتی (حدود ٢میلیون نفر) تعداد زنان دارای شرایط ازدواج با مردان توانمند و واجد شرایط جهت ازدواج در ایران الگوی همسر گزینی از خارج از کشور در جامعه تقویت می شود.
وی تصریح کرد: تصویب این لایحه می تواند نوید بخش بازگشت موقت و دایم خانواده های مهاجر ایرانی باشد که خواهان تدوام پیوند با فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند.
به گفته اسماعیلی با تصویب این لایحه رنگین کمان خانواده ایرانی گسترده ترشده و در آینده شاهد افزایش مهاجرت به ایران بوده و متنوع شدن فرهنگ و جامعه ایران خواهیم بود.
این پژوهشگر و جامعه شناس بیان کرد : از منظر جامعه شناسی این اقدام را باید به فال نیک گرفت و گام مهمی در نزدیک تر شدن حاکمیت و مردم برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: تصویب نهایی این لایحه در گرو آرا مثبت فقها و حقوق دانان شورای نگهبان است که در صورت موافقت باید فصلی نو در فقه اجتماعی و زنان تلقی کرد، فصلی که بیانگر پر اهمیت تر شدن تغییرات اجتماعی بر تدوین قواعد حقوقی است.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96706/تابعیت-به-فرزندان-زنان-ایرانی-بیانگر-بهادادن-به-جایگاه-زنان-است
بستن   چاپ