پیام سپاهان
بازنگری رسانه‌ای و تقویت روزنامه نگاری محلی نیاز دنیای معاصر
چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 - 7:28:58 AM
مهر
پیام سپاهان- بوی بهار قرآن در اردیبهشت نصف جهان پیچیده است، نسیم خنکی از زاینده رود می‌وزد و در ساعات پایانی منتهی به یکی از روزهای زیبای ماه رمضان، در خیابان اردیبهشت ضیافتی برای اهالی رسانه و علوم ارتباطات به پا شده است؛ صاحبان قلم و دانش آموختگان فائزه تقی پور صندلی‌های «شهر کتاب اصفهان» را پر کرده‌اند، هر که به او وامدار است به دیدارش آمده تا پای حرف‌هایش بنشیند و در جلسه‌ای صمیمی از اثر جدیدش «بازنگری روزنامه نگاری معاصر» رونمایی شود.

فائزه تقی پور بعدازظهر نسبتاً گرم سه شنبه اردیبهشتی با ابراهیم ماهیان، مجری و گوینده باسابقه کشورمان و علاقه مندان رسانه و روزنامه نگاری به گفت و گویی صمیمانه نشست.

وی در این نشست در ابتدا به معرفی کامل خود پرداخت و با بیان اینکه 40 سال دارم و در خانواده‌ای فرهنگی، بازاری به دنیا آمدم، اظهار داشت: مادرم فرهنگی بازنشسته است و پدرم آهن فروش. فرزند سوم خانواده‌ام؛ از آنجا که پدر و مادرم متوجه می‌شوند اسم دختر شهید مفتح فائزه است مرا فائزه نامیدند که به معنای پیروزی و موفقیت است.

وی افزود: من رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری خوانده‌ام؛ در دوره دکترا با همسرم آشنا شدم که همواره مشوق اصلی من در زندگی بوده است و حاصل ازدواج ما پسری چهار سال و نیمه است.

انتخاب رشته دانشگاهی مسیر زندگی‌ام را تغییر داد

نویسنده کتاب «بازنگری روزنامه نگاری معاصر» با بیان اینکه انتخاب رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری مسیر زندگی من را تغییر داد، بیان داشت: در دوران کارشناسی با استادان برجسته و در محیطی علمی و فعال، نگاه جدیدی نسبت به رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری به دست آوردم که یکی از بهترین دوران‌های تحصیلی من بود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به شروع فعالیت تدریسی در هنرستان سوره اصفهان گفت: در 27 سالگی برای تدریس در هنرستان سوره اصفهان مشغول به کار شدم، دوره غنی و پرباری بود که خاطرات و تجربه کاری مهمی برایم رقم خورد و از سال 89 در هیأت علمی دانشگاه خوراسگان مشغول به تدریس هستم.

«سواد رسانه‌ای و پیشگیری از جرم» به اهمیت عملکرد رسانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد

تقی پور که در کارنامه حرفه‌ای خود صاحب 9 اثر است در ادامه به معرفی برخی از کتاب‌هایش پرداخت و گفت: کتاب «سواد رسانه‌ای و پیشگیری از جرم» با همکاری دکتر سعید صادقی مدیر کل اسبق بهزیستی استان اصفهان نگاشته شد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصاحبه و پیمایش‌های تحقیقاتی بر روی مجرمان به نقش مهم «رسانه» رسیدیم، عامل مؤثری که می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی ممانعت کند، تاکید کرد: افزایش سطح سواد رسانه‌ای باعث می‌شود تا فرد بتواند با استفاده از بهینه از رسانه دچار رفتارهای پرخطر اجتماعی نشود.

پرداخت به تئاتر و سینما در ایران و جهان با «رویکرد رسانه‌ای»

این پژوهشگر عرصه علوم ارتباطات و روزنامه نگاری با معرفی کتاب «تئاتر و سینما در ایران و جهان» تصریح کرد: با سفارش دکتر ساسان سپنتا کتابی در این زمینه کتابی تهیه کردم که با «رویکرد رسانه‌ای» به تئاتر و سینما در ایران و جهان بپردازد.

وی افزود: برای تهیه این کتاب چهار سال به جمع‌آوری داده و اطلاعات پرداختم و کتاب با داوری از هیأت علمی دانشگاه خوراسگان، برای تدریس در مقاطع کارشناسی و دکترا در نظر گرفته شده است.

مدرس دوره‌های روزنامه نگاری با اشاره به طراحی روی جلد آثار توسط همسرش گفت: در سال 82 که دانشجو بودم با ورود فضای وب در زندگی اجتماعی این موضوع که دنیای مجازی عملکرد رسانه را تغییر خواهد داد، مطرح شد.

وی افزود: در پنج فصل کتاب «بازنگری روزنامه‌های معاصر» با رویکرد اینکه دیگر مخاطبان روزنامه‌ها در جستجوی اخبار نیستند و اطلاعات مورد نیاز را در فضای مجازی پیدا می‌کنند و باید اطلاعات مورد نیاز مخاطبان تهیه شود، دست به قلم شدم.

پرداخت به موضوع روزنامه نگاری محیط زیست و مهاجرت

تقی پور با اشاره به فصل چهارم آخرین اثرش ابراز داشت: در فصل چهارم کتاب «بازنگری روزنامه‌های معاصر» که مورد علاقه‌ام است به روزنامه نگاری محیط زیست و مهاجرت پرداخته شده است، در این فصل به چند مدل روزنامه نگاری اشاره شده که در روزنامه نگاری داخلی هنوز بر روی آن کار نشده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران به روزنامه نگاری محلی و بومی بها داده نمی‌شود، اظهار داشت: تا زمانی که آرمان صاحبان رسانه‌های محلی این باشد که رسانه‌هایشان سراسری شود وضعیت روزنامه نگاری مطلوب نخواهد شد.

استان اصفهان رتبه چهارم روزنامه نگاری کشور را دارد

تقی پور افزود: رتبه روزنامه نگاری استان اصفهان در کشور بعد از تهران، خراسان و شیراز در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در کتاب «بازنگری روزنامه‌های معاصر» سعی شده مطالب بر اساس تجربیات بومی سازی شود بیان داشت: گاهی مطالبی که از ادبیات غرب ترجمه می‌شود بسیار خوب است اما پاسخ گوی نیاز ما نیست؛ بنابراین سعی شده که مطالب این کتاب پاسخ گوی نیاز مخاطب اصلی را بشناسد و در جهت رفع آن برآید.

روزنامه نگار باید دیده‌بان جامعه باشد

تقی پور اظهار داشت: اگر روزنامه نگار با وظایف و حقوق خویش آشنا باشد و با تولید محتوای صحیح دیده‌بان جامعه شود و در مسیر چارچوب قانون گام بر دارد می‌تواند در جامعه به بهترین شکل مؤثر واقع شود.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/96719/بازنگری-رسانه‌ای-و-تقویت-روزنامه-نگاری-محلی-نیاز-دنیای-معاصر
بستن   چاپ