پیام سپاهان
سد کوچری گلپایگان سرریز شد
جمعه 27 ارديبهشت 1398 - 19:23:00
پیام سپاهان - اصفهان- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: به دنبال بارش های مناسب در سال آبی جاری مخزن سد کوچری گلیایگان پر و برای نخستین بار سرریز شد.
حسن ساسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : سد کوچری با ظرفیت 212 میلیون متر مکعب روز گذشته با دبی 15 متر مکعب بر ثانیه سرریز شده است.
وی اظهارداشت : این سد در پایین دست گلپایگان احداث شده و برای تامین آب آشامیدنی قم و بخشی از استان مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد.
به گفته وی این سد برای نخستین بار سرریز کرد و حقابه های کشاورزی شهرستان گلپایگان از این سد تامین می شود.
سد کوچری از نوع سنگریزه ای با هسته رسی با حجم مخزن 212 میلیون متر مکعب است و در سال 1395 به طور رسمی آبگیری شد.
با توجه به خشکسالی های اخیر از ابتدای احداث سد تاکنون هیچگاه مخزن سد پر نشده بود که در پی بارش های مناسب در سال آبی جاری مخزن سد پر و برای نخستین بار آب از مخزن این سد با دبی 15مترمکعب بر ثانیه سرریز شد.
سیستم سرریز این سد از نوع آزاد است که در جناح راست مخزن قرار گرفته و ظرفیت تخلیه سیلاب تا یک هزار و 752 متر مکعب بر ثانیه را دارد.
سد کوچری بخشی از طرح بزرگ انتقال آب از سرشاخه های دز به شهر قم است که در نهایت آب 10 شهر و 100 روستای مسیر تامین می شود.
سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه 1395با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.
م/س6026/

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96740/سد-کوچری-گلپایگان-سرریز-شد
بستن   چاپ