پیام سپاهان
میزگرد' پیامدهای تغییر اقلیم 'در ایرنا برگزار شد
جمعه 27 ارديبهشت 1398 - 19:23:14
پیام سپاهان - اصفهان- میزگرد' پیامدهای تغییر اقلیم در ایران' روز دوشنبه با حضور چند تَن از مسوولان، استادان دانشگاه و کارشناسان در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این میزگرد، سعید سلطانی استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان، ناصر حاجیان عضو هیات علمی دانشگاه و مؤلف کتاب های مرتبط با زاینده رود، نوید حاج بابایی معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان، لیلا امینی رئیس مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی اصفهان، راضیه صبوحی کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، ستار چاوشی کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان و سید مسعود مصطفوی کارشناس اداره تحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان حضور داشتند.
این کارشناسان، معتقدند امروز تغییر اقلیم به عنوان مساله ای بسیار مهم و واقعیتی انکار نشدنی مطرح است که اگر مدیریت آب را جدی نگیریم شرایط سختی در انتظار آیندگان است.
آنان گفتند ایران جزو 10 کشوری است که تنوع حوادث و آسیب های انسانی و اقلیم متفاوتی دارد و در واقع به سمت تغییرات اقلیمی پیش می رود.
به اعتقاد این کارشناسان افزایش دما، افزایش تبخیر، تغییر الگوهای وزش باد، تغییر کیفیت آب و تغییر نوع بارش ها از نوع برفی به بارش های رگباری و به دنبال آن کاهش سطح آب های زیرزمینی و فرونشست زمین نمونه ای از تغییر اقلیم است.
آنان معتقدند انتشار گازهای گلخانه ای اصلی ترین علت تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است و برای کاهش تاثیرات آن بر محیط زیست و به طورکلی روند زندگی، ملزم به کاهش انتشار این گازها هستیم.
تغییر اقلیم (Climate change) به تغییر در توزیع آماری الگوهای اقلیمی یا آب و هوایی گفته می ‌شود که برای یک دوره طولانی دوام می ‌آورد و بنابر تعریف کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیمی سازمان ملل متحد (UNFCCC)، تغییر اقلیم به واقع تغییرات آب و هوایی می باشد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با فعالیت ‌های انسانی نسبت داشته و ساختار اتمسفر زمین را در سراسر جهان تغییر می‌دهد.
پیش تر هیات بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) در گزارشی هشدارآمیز در مورد اثرهای گرم شدن زمین، از سیاستگذاران و تصمیم سازان خواسته بود تا اقدام های مناسب و فوری جهت حفظ دمای جهان در سطحی کمتر از 1.5 درجه سانتی گراد تا سال 2030 در دستور کار قرار دهند.
گزارش تکمیلی این میزگرد روزهای آینده در خروجی ایرنا قرار می گیرد.
7150/6026

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96749/میزگرد'-پیامدهای-تغییر-اقلیم-'در-ایرنا-برگزار-شد
بستن   چاپ