پیام سپاهان
مهر گزارش می دهد؛
ورود کشور چین به حوزه تولید گلاب/ضرورت حذف واسطه‌ها
جمعه 27 ارديبهشت 1398 - 20:57:13
پیام سپاهان - کاشان - منطقه کاشان با وجود 400 واحد سنتی مجوزدار یکی از قطب‌های تولید گلاب در جهان و همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر دنیاست اما ورود کشور چین به حوزه تولید گلاب نگران کننده شده است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها، هادی نجف زاده: باز اردیبهشت ماه فرا رسید و کاشان در عطر گل محمدی غرق شد و گلستان‌های این منطقه با عرضه گل محمدی خنده بر باغ داران کاشانی نشاند؛ این بهارِ اردیبهشتی همان قدر که فصل گل و گلاب است، به همان اندازه هم حال و هوای شاعرانه دارد.
بدون اغراق گلاب جزئی از میراث معنوی و فرهنگی مردمان ایران است و این روزها، موسم گل و گلاب و گلاب‌گیری در سرزمین هفت هزارساله ایران یعنی کاشان در حال انجام است؛ گلاب تحفه‌ای از سرزمین پارس است که آوازه‌اش در دنیا پیچیده است و به همان اندازه که حضوری فیزیکی در بازار ایران و جهان دارد، همان قدر نیز مورد توجه شاعران ایرانی از جمله مولوی بوده است.
دو شهر قمصر و نیاسر کاشان از اواسط اردیبهشت به مدت دو تا سه هفته میزبان مهمانانی هستند که برای حضور در مراسم گلاب‌گیری به این شهرها سفر می‌کنند چراکه این دو شهر پر از باغ‌های گل‎‌محمدی و جویبارهای زلالی هستند که لطف شهر را برای کسانی که پس از طی کویر به شهر رسیده‌اند دوچندان می‌کند.
کاشت گل‎محمدی در ایران قدمتی حدود هفت هزار ساله دارد و مراسم گلاب‌گیری آئینی هزار ساله است که در طول زمان تغییراتی بسیار جزئی داشته است اما باید دانست که گلاب قمصر که از نظر مرغوبیت بهترین گلاب جهان بشمار می‌رود، از نظر مذهبی نیز دارای ارج و قرب است به نوعی که برای معطر کردن فضاهای مذهبی به کار می‌رود و هر ساله در تاریخ 9 ذی‎الحجه خانه خدا توسط این گلاب ناب شسته می‌شود.
تقی حجازی، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان گلاب و عرقیات است که به مناسبت ایام گل و گلاب با او به گفت و گو نشستیم:
گلاب کاشان شهره جهانی دارد اما این روزها صادرات این محصول با مشکل مواجه شده است؛ برای رفع این مشکل چه راهکارهایی پیشنهاد می‌شود؟
رفع مشکلات در حوزه گلاب یکی از دغدغه‌های اصلی ما است و بر همین اساس چندین جلسه با مسئولان سازمان استاندارد برگزار کردیم و مقرر شد موضوع استانداردسازی گلاب مورد بازنگری قرار بگیرد اما نگاه یکسویه به استانداردِ گلاب اتفاق ناخوشایندی در حوزه تولید گلاب به وجود آورده است.
معیار غلظت گلاب باعث شده است تا راه برای بروز برخی تقلب‌ها در این حوزه باز شود و این موضوع باعث بدنام شدن گلاب کاشان و تحت‌الشعاع قرار دادن صادرات گلاب شده است؛ در همین راستا نیز با سازمان غذا و دارو مذاکراتی داشته‌ایم و خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شده است.
بخش جزئی صادرات گلاب و اسانس نیاز به واردات دارد اما بخش عمده آن سود خالص است و بر همین اساس تاکید داریم تا محصولی سالم تهیه و ارائه دهیم؛ بر همین اساس برای یک مزرعه به صورت پایلوت گواهی نامه‌های مربوط به محصولات ارگانیک را اخذ کردیم تا محصول ارگانیک گل محمدی را تولید کنیم.
آن چیزی که انجمن هدف قرار داده است، موضوع مدیریت صحیح و اصولی بازرگانی در حوزه گلاب است که در این ارتباط همکاری خوبی توسط واحدهای کوچک و بزرگ صورت گرفته است و امیدواریم با این همکاری به نتایج خویی دست پیدا کنیم.
چه تعداد واحد در تهیه و تولید گلاب و اسانس در کاشان مشغول به فعالیت هستند؟
امروزه استان‌های دیگر نیز به تولید گلاب و اسانس ورود پیدا کرده‌اند و این موضوع می‌تواند رقابتی سالم میان تولیدکنندگان به وجود آورد اما نکته مهم آن است که در صادرات گلاب به صورت تصاعدی رشد داشته‌ایم که این مهم به ما متذکر می‌شود که به حوزه صادرات توجهی بیش از پیش داشته باشیم.
امروزه تولیدکنندگان کاشانی در سایر نقاط کشور و حتی دنیا فعالیت می‌کنند و نسبت به توسعه این حوزه نقش بسزایی دارند و این اقدام خوبی است که طی دو سال اخیر از شهرستان کاشان آغاز شده است.
مهم‌ترین دغدغه شما در حوزه کاشت گل محمدی چیست؟
قیمت تمام شده محصول گلاب نسبت به سایر نقاط بالاتر است و بر همین اساس لازم است مسئولان حساسیت بیشتری به خرج بدهند چرا که درآمد کشاورزان این حوزه پایین است و یکی از مهمترین دغدغه این قشر موضوع بیمه است اما متأسفانه سازمان بیمه اقدام شایسته‌ای در این حوزه انجام نداده است.
طرح‌های گوناگونی در جهت برداشت هر چه بیشتر محصول از باغات گل محمدی ارائه شده است و بر همین اساس انتظار می‌رود با حمایت از این طرح برداشت این محصول نیز افزایش یابد کما آنکه تا به امروز کاشان در تولید گلاب رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
ایران با کدام کشورها در تولید گلاب رقابت دارد؟
ایران در تولید گلاب با کشورهای بلغارستان و ترکیه در حال رقابت است اما با توجه به شرایط فعلی بهترین کار توسعه صادرات در حوزه تولید گلاب است و بر همین اساس لازم است تا مسئولان با حمایت همه جانبه در توسعه هر چه بیشتر صادرات گلاب از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
در کاشان 30 کارخانه و 400 واحد سنتی مجوز دار و به همین تعداد بی مجوز تولید گلاب وجود دارد؛ کاشان نیز حتی محصول تولیدی گلاب در سایر نقاط را نیز مدیریت می‌کند که این مهم نشان دهنده نقش تأثیرگذار کاشان در این صنعت است و بر همین اساس تعدادی به صورت مستقیم و تعدادی نیز به صورت غیرمستقیم در این حرفه در کاشان مشغول به کار هستند.
سخن آخر؟
ما باید از جایگاه شعاری در حمایت از تولید و صادرات محصولات ایرانی خارج شویم و این واقعیت را بپذیریم که با تقویت این حرفه تمامی افراد مرتبط در این حوزه سود می‌برند؛ مدتی است حتی چین نیز در حوزه تولید گلاب ورود پیدا کرده است و سرمایه گذاری قابل توجهی در این ارتباط انجام داده است؛ بر این اساس باید حواس خود را کاملاً جمع کنیم و با حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم محصولات در راستای تقویت و رونق بخشی حوزه تولید و صادرات این محصول مهم ایرانی تلاش خود را به کار ببندیم.

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96928/ورود-کشور-چین-به-حوزه-تولید-گلاب-ضرورت-حذف-واسطه‌ها
بستن   چاپ