پیام سپاهان
چرا کنسرو ماهی گران شد؟
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 10:05:27
پیام سپاهان - نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران با تاکید بر اینکه صنعت کنسرو ماهی کشور وابسته به واردات است، گفت: در حال حاضر به دلیل مشکل در واردات ماهی و همچنین ورق قوطی تن، شاهد افزایش نرخ کنسرو ماهی هستیم.
مسعود بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص دلایل افزایش قیمت تن ماهی نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم ماهی تن بین 10 تا 12 هزار تومان بود، اما اکنون با افزایش 100 درصدی نرخ مواد اولیه تن، هر کیلوگرم ماهی بین 21 تا 22 هزار تومان فروخته می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود 80 درصد قیمت تمام شده کنسرو ماهی مربوط به ماهی است، افزود: همچنین قیمت قوطی تن ماهی با توجه به وارداتی بودن ورق قوطی، از 700 تومان در سال گذشته، امروز به بالای 1200 تومان افزایش یافته است.
مسئول پیشین کمیته صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه صنعت کنسرو ماهی کشور وابسته به واردات است، تصریح کرد: تنها در سایه تعاملات بین‌المللی، چرخه اقتصادی در مدار مراودات بین‌المللی خود قرار گیرد، اما اکنون به‌واسطه تحریم‌ها در واردات کالاهای اولیه دچار مشکل هستیم.
وی با بیان اینکه برای تأمین ماهی مورد نیاز تن، علاوه بر صید داخل ناچار به واردات هستیم، گفت: هرساله به دلیل پاسخگو نبودن میزان صید داخل، در برهه‌ای از زمان واردات ماهی انجام می‌شد، اما به واسطه مشکلات تحریم، اکنون واردات محدود شده است، همچنین به دلیل نوسانات ارزی، نرخ هر یک کیلوگرم ماهی وارداتی افزایش یافته است.
بختیاری با اشاره به اینکه به دنبال نوسانات نرخ ارز، احتمال افزایش دوباره نرخ ماهی تن وجود دارد، گفت: البته هفته گذشته جامعه صیادی متعهد شد تا نرخ ماهی تن از 19 هزار تومان افزایش نیابد، اما در شرایط کنونی باید دید تا چه زمان می‌توان به این تعهدات پایبند بود.
وی با بیان اینکه حداکثر تا 15 روز دیگر صید ماهی تن داخل تمام می‌شود و با پهلو گرفتن شناورها تا مهرماه، در عمل صیدی نخواهیم داشت، تصریح کرد: در این شرایط نیازمند واردات ماهی هستیم و مطابق آمار سازمان شیلات ایران، مصرف ماهی تن در کشور 180 هزار تن است که حداقل تا 50 تا 60 هزار تن آن از طریق واردات تأمین می‌شود.
نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران تأکید کرد: در حال حاضر به دلیل مشکل در واردات ماهی تن، قیمت ماهی صید داخل به‌صورت بی‌رویه افزایش یافته است، چراکه واردات، کنترل‌کننده قیمت‌ها در داخل است.
وی ادامه داد: پیش‌ازاین نیز واردات ماهی تن با ارز دولتی انجام می‌شد، اما امروز واردات با نرخ ارز نیما بین 8 تا 9 هزار تومان است و در عمل برای واردکننده نرخ ارز واردات بیش از 11 هزار تومان خواهد بود.
وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته تولیدکنندگان کنسرو ماهی با محوریت سندیکا صنایع کنسرو از افزایش قیمت محصولاتشان خودداری کردند، اظهار کرد: پارسال قیمت بسیاری از صنایع غذایی افزایش یافت اما نرخ کنسرو ماهی ثابت ماند.
بختیاری یادآور شد: سال گذشته سندیکا صنایع کنسرو کشور به این جمع‌بندی رسید که حتی در صورت زیان، اجازه خارج شدن این محصول از سبد خانوار را ندهند و نرخ کنسرو ماهی 180 گرمی از 9 هزار تومان افزایش نیافت، اما امروز شرایط به نحوی شده که اگر تولیدکننده به دنبال صرفه اقتصادی است، بهتر است تا تولید نداشته باشد و یا تعطیل کند.
وی تصریح کرد: به دنبال افزایش قیمت قوطی کنسرو و روغن، به‌طورقطع نرخ بقیه محصولات کنسروی نیز افزایش خواهد یافت.
نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران ‌با تأکید بر اینکه امروز در دنیا بحث خودکفایی چندان معنایی ندارد، تصریح کرد: در دنیا بر تجارت جهانی تأکید می‌شود و در سایه گردش اقتصادی می‌توان چرخ اقتصادی کشور را به خوبی چرخاند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات صنایع تن به دلیل نبود ماهی و مواد اولیه تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: بیش از 100 کارخانه کنسرو ماهی در کشور وجود دارد که حدود 10 کارخانه در استان اصفهان است، اما تمام کارخانه‌های اصفهان تقریباً غیرفعال هستند و یا ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند. 
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/96991/چرا-کنسرو-ماهی-گران-شد؟
بستن   چاپ