پیام سپاهان
میزگرد'اهدای خون بانوان، واقعیت ها و چالش ها' در ایرنا برگزار شد
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 19:06:48
پیام سپاهان - اصفهان- میزگرد 'اهدای خون بانوان، واقعیت ها و چالش ها' روز شنبه با حضور جمعی از پزشکان و مسوولان در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این میزگرد، دکتر عبید زینلی مدیرکل انتقال خون استان اصفهان، دکتر زهره مسائلی رییس برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان، دکتر محمدرضا جابری مسوول پخش خون استان اصفهان و لطفعلی جعفری رییس روابط عمومی اداره کل انتقال خون اصفهان حضور داشتند.
این مسوولان بر این باورند که مباحث فرهنگی، باورهای غلط درخصوص ضعیف و کم خون بودن بانوان هستند و نداشتن آگاهی علت اصلی کم بودن میزان بانوان اهداکننده خون در ایران است.
آن ها معتقدند در جامعه ای که نیمی از آمار جمعیتی را بانوان تشکیل می دهند و میزان مشارکت این قشر جامعه در تمامی امور اجتماعی، علمی، فرهنگی، آموزشی و روز به روز در حال افزایش است باید در زمینه اهدای خون درصد مشارکت بانوان افزایش یابد.
این صاحبنظران می گویند در کشورهای اروپایی و نیز توسعه یافته، بانوان بیش از 50 درصد آمار اهدا کنندگان خون را به خود اختصاص می دهند و این درحالی است که ایران حداکثر 13 درصد و در اصفهان 3.5 درصد اهداکنندگان را بانوان تشکیل می دهند.
آن ها اعتقاد دارند بانوان نباید از مراجعه به مراکز انتقال خون نگرانی داشته باشند زیرا پیش از اهدای خون افراد داوطلب از لحاظ داشتن سلامتی و شرایط اهدای خون بررسی شده و درصورتی که اهدای خون برای آن ها خطرآفرین و یا سلامت خون آن ها محرز نشود از داوطلب خونی دریافت نمی شود.
این پزشکان می گویند بانوان در سنین باروری پس از اهدای خون 30 عدد قرص آهن برای جبران خون دریافت می کنند و نگرانی برای اهدای خون وجود ندارد زیرا حجم زیادی از خون از آب تشکیل شده و با مصرف مایعات پس از 24 تا 48 ساعت حجم خون دریافتی و پس از دو هفته گلبول های خون به فرد اهداکننده بازمی گردد.
آن ها همچنین می گویند آمار جوانان اهداکننده خون درحال کاهش است به طوری که میانگین بیشترین بازه سنی اهداکنندگان خون از 21 تا 25 سال در سال 87 به 31 تا 35 سال در سال 97 رسید و این امر را به دلیل رفتن به سمت پیری جمعیت و آگاهی ندادن به جوانان و فرهنگ سازی نکردن برای اهدای خون می دانند.
یک متخصص خون شناسی به این میزگرد دعوت شد که حضور نیافت.
تفصیل مطالب مطرح شده در این میزگرد متعاقباً منتشر می شود.
7135/6026

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97191/میزگرد'اهدای-خون-بانوان،-واقعیت-ها-و-چالش-ها'-در-ایرنا-برگزار-شد
بستن   چاپ