پیام سپاهان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
فشار خون، هرسال، معادل جنگ هشت ساله قربانی می‌گیرد
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 19:06:57
پیام سپاهان - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با لزوم اقدام برای کاهش بیماری فشار خون در میان شهروندان گفت: باید آستین‌ها را بالا زد و فشار را از جامعه گرفت.
به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، کمال حیدری صبح امروز (شنبه) در نشست خبری و مطبوعاتی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی اصفهان، اظهار کرد: سالانه 10 میلیون نفر در جهان به دلیل فشار خون بالا می‌میرند که این آمار در ایران حدود 97 هزار نفر است؛ یعنی به اندازه کل جنگ هشت ساله ایران و عراق که اگر مورد رسیدگی واقع می‌شد شاید این افراد می‌توانستند بیشتر زندگی کنند.
وی افزود: در 25 سال گذشته میزان فشار خون در ایرانیان سه برابر شده است. بانوان بیشتر از آقایان به فشار خون مبتلا می‌شوند.60 درصد افراد مبتلا به این بیماری از آن اطلاع ندارند و این آمار در مناطق روستایی، کمتر می‌شود.
همچنین مهشید احمدیان- معاون بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تاسیس درگاهی برای ثبت فشار خون شهروندان خبر داد و گفت: فشار خون 120 روی 80 یا 12 روی 8 میلی متر جیوه، یا فشار اول و دوم در این درگاه اینترنتی ثبت می‌شود. فشار دوم 140 روی 90 که نام آن پیش فشار است که 30 درصد افراد جامعه که بالای 18 سال سن دارند به آن مبتلا هستند.
احمدیان خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع رسانی برای افراد دارای پیش فشار با ارزش است. برای جلوگیری از ابتلای آنها به فشار خون، کسانی که دارای پیش فشار هستند باید حداقل ماهی یک بار فشار خون خود را کنترل کنند و افراد عادی سالی یکبار باید اندازه گیری کند.
وی تاکید کرد: افراد مبتلا به پیش فشار باید از درمان درست پیروی کنند، در غیر این صورت طبق آمار وزیر بهداشت سالانه 100 هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند که این آمار جدا از افرادی است که در اثر این بیماری می‌میرند.
معاون بیماری‌های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: عوارض کلیوی، نارسایی‌های قلبی به دلیل فشار خون، سکته قلبی، سکته مغزی و غیره باعث می‌شود که فشار خون را یک قاتل خاموش بدانیم که هیچ علامتی ندارد. علائم آن تنها خونریزی از بینی و احساس فشار در قفسه سینه و سردرد شدید در زمانی که فشار به شدت بالا رفته است که اولین پیامد آن سکته است.
احمدیان گفت: متولدین 29 اسفند 68 به قبل می‌توانند وارد این سامانه شوند و این سامانه تمامی زنان باردار و بیماران کلیوی در هر سنی را مورد پوشش قرار می‌دهد. در این درگاه اینترنتی امکان تکرار نیست و پس از وارد کردن اطلاعات به این سامانه وضعیت فشار خون فرد به همراه توصیه‌های لازم به روی تلفن همراه او ارسال خواهد شد.
وی ادامه داد: تشخیص ابتلای فرد به بیماری فشار خون از طریق دو یا سه بار گرفتن فشار توسط پزشک صورت می‌گیرد و امکان تشخیص ابتلا در درگاه اینترنتی وجود ندارد. این سامانه فقط تعداد افرادی که به فشار خون مبتلا هستند را نشان می‌دهد.
احمدیان ادامه داد: برنامه ای با آدرس salamat.gov.ir طراحی شده که هر فردی که دستگاه فشارسنج داشته باشد می‌تواند اطلاعات مربوط به فشار خون خود را با وارد کردن کد ملی به این سیستم ثبت کند. از آنجایی که این برنامه با ثبت احوال هماهنگی دارد به محض وارد کردن کد ملی نام و اطلاعات شخص مشخص می‌شود و برنامه برای افراد مشخص می‌کند که فشار خونش در چه وضعیتی است.
همچنین پزشک دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: سه راه برای گرفتن فشار خون و ثبت کردن آن وجود دارد؛ نخست مراجعه به مراکز رسمی که در سطح شهر موجود است. دوم پایگاه‌های سیاری که در سطح شهر وجود دارد و سوم درگاه‌های اینترنتی که برای ثبت فشار خون طراحی شده است.
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97195/فشار-خون،-هرسال،-معادل-جنگ-هشت-ساله-قربانی-می‌گیرد
بستن   چاپ