پیام سپاهان
استاد یک درصد برتر ایران در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد:
توسعه جریان و انتقال حرارت نانوسیالات برای نخستین بار توسط محققان ایرانی
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 10:19:47
پیام سپاهان - توسعه یک روش مولکولی، ذره‌ای برای جریان و انتقال حرارت نانوسیالات در ابعاد میکرو و نانو، برای نخستین بار توسط محققان ایرانی انجام شد.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، روش‌های مختلفی برای پیدا کردن منابع تحقیقاتی وجود دارد، گوگل کار را برای محققان کمی ساده‌تر کرده است. گوگل اسکالر یا گوگل اسکولار (Google Scholar) یک موتور جستجو است که اختصاصا مطالب علمی و مقالات پژوهشی را جستجو می‌کند. چیزی که این موتور جستجو را از گوگل همیشگی ما جدا می‌سازد، این است که منابع و مطالب نتایج جستجو در گوگل اسکولار قابل استناد و قابل اعتماد هستند.
به تازگی تعدادی از پراستنادترین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به همراه میزان استناد مقالات آنان در 10 سال گذشته بر مبنای گزارش گوگل اسکالر معرفی شدند. در میان این اساتید، «آرش کریمی‌پور» دارای دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از اساتید یک درصد برتر ایران معرفی شده است.
وی که هم‌اکنون در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد با مرتبه علمی استادیار مشغول تدریس است، در زمینه‌های نانوسیال، جریان در مقیاس میکرو و نانو و انتقال حرارت پژوهش‌های متعددی داشته است. پراستنادترین مقاله او در حوزه نانوسیالات در سال 2014 به چاپ رسیده و تاکنون 159 بار در پژوهش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
آرش کریمی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان حوزه تخصصی خود را نانوسیالات معرفی می‌کند و می‌گوید: تاکنون در حوزه‌های جریان در ابعاد میکرو و نانو و روش‌های شبیه سازی جریان و انتقال حرارت سیال با روش‎های مولکولی و ذره‌ای و یا مباحث مربوط به انتقال حرارت تشعشعی و ساخت نانوسیالات تحقیقات مختلفی داشته‌ام.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در خصوص مقالات خود ادامه می‌دهد: تاکنون حدود 110 مقاله ISI منتشر شده داشته‌ام که اغلب در ژورنال‌هایی با ضریب اثرهای بالا (impact factor) چاپ شده‌اند. در پایگاه علمی اسکوپوس (Scopus) نیز بیش از 120 مقاله نمایه شده دارم. 
اچ ایندکس h-index شاخصی عددی است که می‌کوشد بهره‌وری و تأثیرگذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نمایش دهد. این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن آن مقالات توسط دیگران محاسبه می‌شود. دکتر آرش کریمی‌پور دارای اچ ایندکس 43 در نمایه اسکوپوس و گوگل اسکالر است که بالغ بر 4 هزار و 37878 سایتیشن برای مقالات وی در گوگل اسکالر ثبت شده است. 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در خصوص مقاله "ا نتقال حرارت جابجایی توام نانوسیال آب-مس در یک محفظه باریک شیبدار با درپوش متحرک به کمک روش شبکه بولتزمن" که به عنوان پراستنادترین مقاله او در حوزه نانوسیالات با تعداد ارجاع 159 بار معرفی شده است، می‌گوید: در این مقاله برای نخستین بار در دنیا توانستیم جریان و انتقال حرارت نانوسیال ترکیبی از آب و نانوذرات مس را به کمک روش ملکولی شبکه بولتزمن شبیه سازی کنیم.
وی در توضیح روش شبیه سازی شبکه بولتزمن توضیح داد: این روش یک روش محاسباتی آماری بر مبنای کنش و واکنش ذرات سیال و احتمال حضور این ذرات در فضاهای بین ملکولی است که توانایی کاربرد در ابعاد متریک، میکرو و یا حتی نانو را نیز دارد. معادلات مرسوم و کلاسیکی که امروزه برای شبیه سازی جریان استفاده می‌شوند برای کاربرد در صنایع میکرو و نانو (MEMS) مناسب نیستند. بنابراین با توجه با گسترش روزافزون کاربرد تجهیزات الکترومکانیکی در مقیاس‌های کوچک در راستای افزایش بازده و کاهش حجم، می‌توان به اهمیت توسعه روش‌های مبنا ذره ای نظیر روش شبکه بولتزمن پی برد. 
دانشمند یک درصد برتر ایران ادامه می‌دهد: در این مقاله به کمک این روش، حرکت ذرات نانوسیال مفروض را دنبال کرده و سپس نتایج حاصل را به ابعاد متریک منتقل کردیم. این روند در نهایت منجر به شبیه سازی جریان و انتقال حرارت سیال شد.
کریمی‌پور با بیان اینکه در این مقاله از معادلات کلاسیک ناویر-استوکس استفاده نشده است، تصریح می‌کند: در آن زمان، ما برای نخستین بار در یک محفظه، معادله بولتزمن را برای نانوسیالات تطبیق و سپس به کمک کد کامپیوتری تهیه شده، اجرا کردیم. این امر یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال محققین سراسر دنیا از مقاله مذکور و تعداد ارجاعات زیاد به آن شد و می‌توان آنرا فتح بابی در این زمینه از علم دانست. 
استاد گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در توضیح نتیجه این مقاله می‌گوید: این یافته دو بعد داشت، یکی بعد کاربردی و بعد دیگری از نظر علمی است. در این یافته از نظر کاربردی ثابت کردیم که نانو سیالات در انتقال انرژی حرارتی نقش موثری ایفا می‌کنند و از نظر علمی نیز این مقاله یک گام پیشرو در زمینه شبیه سازی جریان‌های چندفازی در ابعاد میکرو و نانو و توسعه توانایی روش شبکه بولتزمن است. 
عضو هیات علمی دآنشگاه آزاد اسلامی نجف آباد به روش شبکه بولتزمن اشاره می‌کند و می‌گوید: در این مقاله توانایی روش بولتزمن که تقریبا یک روش شبیه سازی جدید است را ارتقاء دادیم. نکته مهم در استفاده از این روش این است که با استفاده از معادلات فیزیک کلاسیک نمی‌توانیم پیش بینی درستی از بسیاری از نانو سیالات در ابعاد میکرو و نانو داشته باشیم. اما اگر از حرکت مولکول‌ها و روش‌های مبنا ذره‌ای استفاده کنیم، فارغ از اینکه در چه ابعادی باشیم، می‌توان با دقت مطلوبی به موفقیت رسید.
دانشمند یک درصد برتر ایران صاحب چندین جلد کتاب است که تالیف اولین کتاب در مورد روش شبکه بولتزمن به زبان فارسی، از آن جمله آن ها است. همچنین وی تا کنون 21 مقاله ISI درسال 2019 منتشر کرده که یکی از شاخص‌ترین مقالات با همکاری اساتید دانشگاه رم ایتالیا (ساپینتزا) با عنوان "یک مطالعه موردی در جهت توسعه عملکرد روش شبکه بولتزمن: اثرات جاذبه بر سرعت لغزشی و پروفایل دمای جریان هوا در داخل یک میکروکانال تحت شرط مرزی گرمایی ثابت" در ژورنال علمی معتبر International Journal of Heat and Mass Transfer به چاپ رسیده است.
کریمی‌پور در توضیح این مقاله می‌گوید: در پژوهش مذکور معادلات حاکم بر روش شبکه بولتزمن در جهت شبیه سازی جریان و انتقال حرارت سیال در داخل یک میکروکانال که دیوارهای آن تحت گرمایش ثابتی باشند، برای اولین بار این طرح در دنیا تصحیح و ارائه شد . همچنین در نهایت اثر جاذبه بر لغزش ذرات سیال واقع بر دیوار میکروکانال نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل می‌تواند به نحو مطلوبی در ساخت و کاربرد تجهیزات الکترومکانیکی با ابعاد کوچک، مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبرنگار: 13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97221/توسعه-جریان-و-انتقال-حرارت-نانوسیالات-برای-نخستین-بار-توسط-محققان-ایرانی
بستن   چاپ