پیام سپاهان
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان:
ناچار به بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوس‌های شهری هستیم
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 13:28:42
پیام سپاهان - مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: امروز قیمت یک دستگاه اتوبوس معمولی 1.5 میلیارد تومان است، در حالی که هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس بی.آر.تی در سال 95 بالغ بر 650 میلیون تومان بود، در این شرایط ناچار به بازسازی ناوگان فرسوده هستیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، قدرت افتخاری امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته در حوزه‌های برنامه ریزی، مالی، فنی و ... شرکت اتوبوسرانی اصفهان ٤٠ درصد تغییرات مختلف داشتیم، اظهار کرد: این تغییرات جهت افزایش بهره وری و کارآمدی صورت گرفته و با توجه به نتایج نظرسنجی از مردم طی سال های ٩٦ و ٩٧ شاهد افزایش و بهبود رضایت مردم از حوزه حمل و نقل عمومی اتوبوس هستیم.
وی تاکید کرد: این تغییرات و برنامه ریزی ها با وجود تمام مشکلات در حوزه های مالی و اقتصادی این شرکت در افزایش شدید قیمت ها، خدمات نگهداری و همچنین افزایش هزینه پرنسل صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه افزود: روزانه ٥٥٠هزار مسافر در اصفهان از طریق ناوگان اتوبوسرانی جابجا می شوند و این حوزه سهم بالایی در جابجایی مسافران دارد.
وی تاکید کرد: با وجود افزایش عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به بالای ٩ و نیم سال، شاهد افزایش یک درصدی جابجایی مسافران از طریق ناوگان اتوبوس در سفرهای شهری هستیم.
افتخاری با بیان اینکه طی سال گذشته به دلیل فرسودگی ناوگان، دچار مشکلات فنی بودیم، اظهار کرد: با توجه به فرسودگی ناوگان در صورت خاموش شدن، احتمال روشن نشدن اتوبوس ها وجود داشت که اقدام به بازمهندسی خطوط کردیم.
وی افزود: با بازمهندسی بالغ بر ٤٠ درصد از ١٠٢ خط اتوبوسرانی اصفهان قبل از مهر ماه ٩٧، با هدف افزایش رضایتمندی مردم، افزایش بهره وری ناوگان، کاهش تعداد سوار و پیاده شدن مسافران و ... انجام شد و با حفظ همان ناوگان قبلی و خارج کردن بیش از 70 دستگاه اتوبوس فرسوده چند خط جدید به خطوط اتوبوسرانی اصفهان اضافه شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 10 خیابان به خیابان های تحت پوشش اتوبوسرانی اضافه شد و این موجب رضایتمندی مردم شد، اضافه کرد: در سال 97 مدت زمان انتظار مسافر به حدود 12 دقیقه رسید و امیدواریم در سال 98 به 10 دقیقه کاهش یابد.
وی در خصوص سامانه خط تندرو اتوبوسرانی اصفهان، گفت: در حال حاضر سامانه یک و دو اتوبوس تندرو با بالغ بر 100 دستگاه اتوبوس بیش از 105 هزار مسافر را در روز جابجا می کنیم که این آمار در کشور بی نظیر است و اکنون به ازای هر اتوبوس بی آر تی بیش از 1000 مسافر جابجا می شود.
افتخاری افزود: با کمک تحقیقات مراکز دانش بنیان در جهت افزایش بهره‌وری ناوگان، نزدیک به 200 دستگاه اتوبوس مجهز به فیلتری برای کاهش مصرف روغن، یک چهارم شده است و این در جهت کاهش آلاینده ها و مصرف سوخت تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه امروز قیمت یک دستگاه اتوبوس معمولی 1.5 میلیارد تومان است، گفت: در حالی که هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس بی آر تی در سال 95 بالغ بر 650 میلیون تومان بود در این شرایط ناچار به بازسازی ناوگان فرسوده هستیم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به اینکه در زمان حضورم در شرکت اتوبوسرانی، 430 دستگاه اتوبوس فرسوده در قلعه شور متوقف شده بود، تصریح کرد: عمر این اتوبوس ها بین پنج تا 10 سال بود که در حال حاضر یک سوم ناوگان اتوبوسرانی اصفهان بازسازی شده، همچنین سال گذشته 40 دستگاه اتوبوس بازسازی و تبدیل به اتوبوس های دیزل شده است. 
وی اظهار کرد: بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوس با هزینه ای کمتر از 100 میلیون تومان انجام می شود و اکنون نیز در دو پروژه بزرگ قرار است 50 دستگاه اتوبوس دیزل بعد از بازسازی طی تابستان امسال به ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان اضافه شود، همچنین 100 دستگاه اتوبوس تا پایان امسال به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شود، این درحالیست که نزدیک به 25 دستگاه اتوبوس گازسوز نیز بازسازی و در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.
افتخاری تاکید کرد: با 50 دستگاه اتوبوس نو که در سال 96 به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه شد و همچنین خروج 70 دستگاه اتوبوس فرسوده در طرح بازسازی، تا حدودی کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی ما مرتفع شد.
وی یادآور شد: هزینه بازسازی اتوبوس های فرسوده حدود 200 میلیون تومان است که می توان حداقل پنج سال از این ناوگان استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: در حوزه نوسازی ناوگان در سال 96، تعداد 50 دستگاه اتوبوس اسکانیا از قراردادهای قبلی که هزینه های آن پرداخت نشده بود، منتقل و به ناوگان اضافه شد، همچنین امسال 25 دستگاه اتوبوس و 35 دستگاه مینی بوس به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان افزوده شد.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه های ما تزریق مینی بوس به ناوگان اتوبوس رانی است، اظهار کرد: متاسفانه مینی بوس‌های بین شهری عمری بالای 30 تا 40 سال دارند که از استانداری و فرمانداری خواستار نوسازی مینی بوس های حومه شهر هستیم، همچنین با توجه به اینکه در حوزه درون شهری بسیاری از معابر کم عرض و مسافر کم است در این مسیرها برنامه تزریق ناوگان مینی بوس را داریم.
افتخاری همچنین با بیان اینکه در حال حاضر اقدام به احداث پنج پایانه درون شهری اتوبوس در اصفهان کرده ایم، افزود: عملیات عمرانی سه پایانه آغاز شده و امیدواریم تا پایان تابستان وارد مدار شوند و این پایانه ها موجب می شود اتوبوس ها دیگر در کنار خیابان توقف نداشته باشند.
وی با بیان اینکه در گذشته عنوان می شود یک سوم هزینه هر سفر توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری و بقیه توسط مردم در قالب کرایه پرداخت می شود، اظهار کرد: متاسفانه در سال 91 و 92 هزینه یارانه دولت در بحث سفر و خرید، حذف شد و طی سال های گذشته بابت یارانه بلیت، پولی از دولت دریافت نکرده ایم، البته این موجب فشار به مردم نشده و سهم یک سومی مردم به یک چهارم رسیده و فشار اصلی بر روی شهرداری ها است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: با توجه به افزایش 20 درصدی کرایه ها در سال 98، متوسط کرایه دریافتی از مردم از 503 تومان به 620 تومان افزایش یافته است، همچنین در بحث کرایه ها در سال 98 تعداد متنوع کرایه ها از حدود 12 نوع به 6 نوع هزینه تغییر کرد. 
وی یادآور شد: هزینه سوار و پیاده شدن یک نفر در اتوبوس نزدیک به 2400 تومان است، اما اکنون حدود 620 تومان از مردم دریافت می شود.
کدخبرنگار: 13036
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97386/ناچار-به-بازسازی-ناوگان-فرسوده-اتوبوس‌های-شهری-هستیم
بستن   چاپ