پیام سپاهان
/پایان نامه/
تاثیر مکمل‌های ورزشی بر بهبود عملکرد والیبالیست‌ها
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 11:33:08 AM
ایسنا
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مصرف کوتاه مدت «بتاآلانین» بلافاصله پس از دوره‌های مکرر تمرینات شدید مانند تمرینات تناوبی و اینتروال در والیبال منجر به بهبود عملکرد و بالا رفتن توان هوازی، زمان واماندگی و کاهش اسیدلاکتیک می‌شود.
  مصطفی دلوجی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی ورزشی-تغذیه ورزش به بررسی "تأثیر مصرف کوتاه مدت مکمل بتاآلانین بر سطوح لاکتات، کراتین فسفو کیناز و شاخص خستگی در بازیکنان والیبال نخبه مرد" پرداخت. 
مطابق این تحقیق، مکمل‌های غذایی کمک‌های عمومی برای انواع ورزش‌های قهرمانی هستند. ورزشکاران رقابتی و تفریحی از مکمل‌های تغذیه‌ای برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند.
کمبود اطلاعات در این زمینه نیاز به تحقیق دارد که آیا مکمل بتاآلانین این پتانسیل را دارد که به بهبود بازیافت عضله پس از یک یک دوره تمرین شدید هوازی تا سر حد خستگی کمک کند و منجر به بهبود عملکرد ورزشکاران شود. بدون شک با توجه به کمبود اطلاعات در این زمینه به تحقیقات بیشتر برای بررسی این پتانسیل نیاز است. 
این تحقیق با هدف ارزیابی تأثیر مصرف کوتاه مدت بتاآلانین بر سطوح لاکتات، کراتین فسفو کیناز و شاخص خستگی در والیبالیست‌های نخبه انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع نیمه‌تجربی و طرح تحقیق حاضر از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود که به صورت دو سو کور اجرا شد.
در این تحقیق 30 بازیکن والیبال با دامنه سنی 29-21 سال به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب، سپس بر اساس نتایج آزمون حداکثر اکسیژن مصرفی به صورت تصادفی در دو گروه مکمل بتاآلانین (15 نفر) و دارونما (15 نفر) قرار گرفتند. 
گروه مکمل علاوه بر مصرف بتاآلانین به مدت چهار هفته به تمرینات بدنسازی والیبال پرداختند. متغیرهای مورد بررسی شامل توان هوازی، شاخص خستگی، سطوح لاکتات و کراتین فسفو کیناز قبل و بعد از مطالعه اندازه‌گیری شد.
نتایج نشان داد که مصرف اسیدهای آمینه بتاآلانین منجر به کاهش معناداری در میزان شاخص خستگی و لاکتات تولیدی و افزایش معناداری در کراتین فسفو کیناز و زمان درماندگی در گروه مکمل در مقایسه با گروه دارونما می شود. 
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مصرف کوتاه مدت بتاآلانین بلافاصله پس از دوره‌های مکرر تمرینات شدید مانند تمرینات تناوبی و اینتروال در والیبال منجر به بهبود عملکرد و بالا رفتن توان هوازی، زمان واماندگی و کاهش اسیدلاکتیک می‌شود. با این حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
  این پایان نامه به راهنمایی دکتر عباس صادقی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد دفاع شد.


http://www.sepahannews.ir/fa/News/97446/تاثیر-مکمل‌های-ورزشی-بر-بهبود-عملکرد-والیبالیست‌ها
بستن   چاپ