پیام سپاهان
/به بهانه زادروز پدر سینمای ناطق ایران/
سپنتا؛ مردی در شهر خویش غریب
شنبه 4 خرداد 1398 - 13:16:14
پیام سپاهان - معمار پیشکسوت اصفهان می‌گوید: اصفهان، از سپنتا محروم است.
به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، چهارم خردادماه زادروز عبدالحسین شیرازی مشهور به سپنتاست. مردی که از سال 1286 تا 1348در این دنیا زیست، هنر را در حوزه‌های مختلفی دنبال کرد و بر قله سینمای ناطق ایران نشست. شگفتا که این‌همه، باعث نشده غبار بی‌توجهی از نام، خانه، آثار و مزار او پاک شود. 
آنچه در این مقال می‌خوانید، شرح گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با محمود درویش، معمار و شهرساز پیشکسوت اصفهانی درباره سپنتاست:
*سپنتا را از بچگی می‌شناختم. دوست نزدیک پدرم بود و با آن‌ها رفت‌وآمد خانوادگی داشتیم. مردی استثنایی که هم محقق بود، هم بازیگر، هم طنزپرداز، هم نقاش، هم روزنامه‌نگار، هم فیلم‌ساز و هم فیلم‌نامه‌نویس و علاوه بر همه این‌ها، یک انسان واقعی بود؛ مهربان و دست‌ودل‌باز.
*متأسفانه از عبدالحسین سپنتا، هیچ‌وقت آن‌طور که باید و شاید قدردانی نشده. خانه او در خیابان شیخ بهایی، متروکه افتاده و چشم‌انتظار است که آن را به شکلی شایسته بازسازی کنند. چندبعدی بودن شخصیت آقای سپنتا باعث می‌شود خانه او ظرفیت تبدیل‌شدن به کانون نویسندگان و روزنامه‌نگاران یا موزه سینما را داشته باشد. 
*سپنتا، همراه با مادر و دایی خود به اصفهان آمده بود. دایی او بعد از مرگ در شاهزاده ابراهیم به خاک سپرده شد اما سپنتا، تکه زمینی را در آب 250 خرید و دایی خود را آنجا دفن کرد. مزار مادرش همان‌جاست، پیکر خودش هم فروردین سال 1348 در همین محل آرام گرفت. مقبره او به‌هیچ‌وجه در شأن شخصیت او طراحی و اجرا نشده بود، اما همان هم خراب شده! امیدوارم روزی شاهد باشیم نماد شایسته‌ای در همین زمین برای مزار او طراحی‌شده، پیش از آنکه همه آثارش محو شود. 
*سپنتا چهره‌ای ملی است و آثار قابل‌توجهی از او در موزه باغ فردوس تهران نگهداری می‌شود اما در اصفهان که محل زندگی و فوت او بوده هنوز هم غریب است. شاید بهتر باشد بگویم اصفهان از سپنتا محروم است و این وظیفه شهر، مدیران شهری و فرهنگ دوستان است که به ‌جای مخفی کردن، برای معرفی این شخصیت تلاش کنند و غبار بی‌توجهی را از نامش بشویند.
کد خبرنگار: 13038
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97549/سپنتا؛-مردی-در-شهر-خویش-غریب
بستن   چاپ