پیام سپاهان
/پایان نامه/
جلوگیری از ناتوان شدن سریع بیماران ام.اس با کمک پیلاتس
يکشنبه 5 خرداد 1398 - 11:11:06
پیام سپاهان - نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که تمرینات منتخب پیلاتس باعث بهبود قابل ملاحظه‌ای در عوامل کیفوز، لوردوز، سربه جلو، قدرت دست، دامنه حرکتی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس می‌شود. بنابراین با بهبود این عوامل از طریق تمرینات پیلاتس می توان در تسهیل کارهای روزانه به آن‌ها کمک کرده و از ناتوان شدن روز افزون و سریع این بیماران جلوگیری کند. 
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، لیلا نجفی حیدری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش حرکات اصلاحی و آسیب شناسی در پایان‌نامه خود به بررسی "تاثیر 8 هفته برنامه تمرینی منتخب پیلاتس بر برخی ناهنجاری‌های وضعیتی، قدرت، دامنه حرکتی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به ام اس" پرداخت.
بیماری ام اس از جمله بیماری های شایع التهابی و تخریب کننده میلین سیستم عصبی مرکزی است. 
این تحقیق با هدف تعیین تاثیر 8 هفته برنامه تمرینی پیلاتس بر برخی ناهنجاری های وضعیتی، قدرت، دامنه حرکتی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به ام اس انجام گرفت. 
در این تحقیق تعداد 22 نفر به عنوان نمونه، با درجه ناتوانیEDSS 0 تا 5 در تحقیق نیمه تجربی شرکت کردند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. در ابتدای تحقیق، درجه کایفوز و لوردوز با خط کش منعطف، قدرت دست راست و چپ با دینامومتر دستی، دامنه حرکتی شانه برتر با گونیامتر و کیفیت زندگی با پرسش نامه MSQOL-54 ارزیابی شد. سپس گروه تجربی به مدت 8 هفته (هر هفته دو جلسه و هر جسه یک ساعت) تمرینات منتخب پیلاتس را زیر نظر مربی انجام دادند. گروه کنترل صرفا فعالیت های روزمره خود را انجام دادند.
بعد از 8 هفته از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده ها با استفاده از تحلیل آنووا برای اندازه گیری مکرر در سطح معناداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
نتایج تحقیق نشان داد که درجه کایفوز، لوردوز و سر به جلو گروه تجربی بعد از دو ماه تمرین پیلاتس به طور معناداری بهبود یافت. در خصوص قدرت دست راست و قدرت دست چپ تفاوت معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون مشاهده شد و دامنه حرکتی بیماران گروه تجربی در فاکتورهای فلکشن، اکستنشن و چرخش خارجی شانه برتر به طور معناداری افزایش یافت، اما در فاکتور چرخش داخلی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
به طور کلی می توان نتیجه گرفت که تمرینات منتخب پیلاتس باعث بهبود قابل ملاحظه‌ای در عوامل کیفوز، لوردوز، سربه جلو، قدرت دست، دامنه حرکتی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام اس شده است. بنابراین با بهبود این عوامل از طریق تمرینات پیلاتس می توان در تسهیل کار های روزانه به آن ها کمک کرده و از ناتوان شدن روز افزون و سریع این بیماران جلوگیری کند.
به گزارش ایسنا، این پایان نامه در دانشگاه اصفهان دفاع شد.
کدخبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97575/جلوگیری-از-ناتوان-شدن-سریع-بیماران-اماس-با-کمک-پیلاتس
بستن   چاپ