پیام سپاهان
/پایان نامه/
کنترل خسارت زلزله با کمک طراحی لرزه‌ای سازه‌های بتنی مسلح
چهارشنبه 8 خرداد 1398 - 11:41:53 AM
ایسنا
پیام سپاهان - در یک تحقیق جدید روشی برای طراحی لرزه‌ای سازه‌های بتنی مسلح ارائه شد که این طرح می‌تواند خسارت در سازه را به هنگام زلزله کنترل کند. 
  وفا مرسلی دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی عمران گرایش مهندسی سازه دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در پایان نامه خود به " طراحی لرزه‌ای سازه‌های بتنی مسلح بر مبنای خسارت" پرداخت.
بر اساس این تحقیق، یکی از روش‌های طراحی لرزه‌ای، طراحی بر مبنای نیرو است که مبنای بسیاری از آیین نامه‌ها است. در این روش پارامتر مقاومت به عنوان معیار طراحی در نظر گرفته می‌شود، در حالی که نیاز است از معیارهای دیگر مانند تغییر مکان و خسارت به عنوان ملاک‌های طراحی لرزه ای استفاده کرد. 
در روش‌های کنونی طراحی، معمولاً اعضای مشابه سازه طوری طراحی می شود که ظرفیت شکل پذیری یکسانی داشته باشند، اما در عمل تنها تعداد محدودی از آنها به هنگام زلزله وارد ناحیه غیر خطی شده و از ظرفیت پلاستیک آنها استفاده می‌شود. 
در بسیاری از زلزله ها طبقات تحتانی سازه‌ها بیشتر از سایر طبقات در معرض خسارت قرار دارند، همچنین به هنگام زلزله توزیع خسارت در ارتفاع سازه اکثرا غیر یکنواخت است که باعث عدم استفاده بهینه از ظرفیت پلاستیک اعضا در برخی طبقات می‌شود. 
در این تحقیق یک روش جدید بر مبنای شاخص خسارت پارک و انگ برای طراحی سازه‌های خمشی فولادی ارایه می‌شود که می تواند خسارت در سازه را به هنگام زلزله کنترل کند. برای انجام تحلیل دینامیکی غیر خطی از نرم افزار OpenSEES و برای محاسبه خسارت از کد نوشته شده با نرم افزار MATLAB استفاده شد.
برای ارزیابی عملکرد این روش، سازه‌های 3، 6 و 9 طبقه با روش پیشنهادی و همچنین سازه 6 طبقه برای مقایسه با دو روش دیگر طراحی و تحت چند زلزله قرار داده شدند. 
نتایج این تحقیق حاکی از این است که روش پیشنهادی به خوبی قادر است ضعف طبقات تحتانی را رفع کرده و همچنین مقدار خسارت در اعضا، طبقات و کل سازه کنترل کند. 
  این پایان نامه با راهنمایی دکتر فرهاد بهنام فر در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان دفاع شد.
 

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97695/کنترل-خسارت-زلزله-با-کمک-طراحی-لرزه‌ای-سازه‌های-بتنی-مسلح
بستن   چاپ