پیام سپاهان
آیا تقویت یا سرکوب خاطرات راهی برای درمان اختلالات مغزی است؟
پنجشنبه 9 خرداد 1398 - 13:43:34
پیام سپاهان - یک تیم از محققان در تحقیقی جدید بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان دادند که حافظه قابل انعطاف است و اگر شما بدانید کدام مناطق هیپوکامپ مغز را تحریک کنید، می‌توانید درمان فرد مبتلا به PTSD، افسردگی و اضطراب را آغاز کنید.
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل "sciencedaily"، دانشمندان عصب شناسی دانشگاه بوستون، معتقدند که ساختار کوچک مغز می‌تواند کلیدی برای تکنیک‌های درمانی آینده در درمان افسردگی، اضطراب و سندرم استرس پس از ضایعه( PTSD) باشد و روزی به پزشکان اجازه می دهد که خاطرات مثبت را تقویت و خاطرات منفی را سرکوب کنند.
بنابر این گزارش، درون مغز، یک ساختار بادام شکل به نام هیپوکمپ برای ذخیره اطلاعات حسی و عاطفی اعم از خاطرات مثبت یا منفی وجود دارد. هیچ دو خاطره ای دقیقا یکسان نیستند و هر اطلاعاتی، درون یک ترکیب منحصر به فرد از سلول های مغز ذخیره می شود که شامل تمام اطلاعات محیطی و عاطفی مرتبط با آن حافظه است. هیپوکامپ، اگرچه کوچک است، اما شامل بسیاری از زیرمجموعه های مختلف است که همه در کنار هم کار می کنند تا عناصر یک خاطره خاص را بازخوانی کنند.
دانشمندان معتقدند که بسیاری از اختلالات روانپزشکی به ویژه سندرم استرس پس از ضایعه( PTSD)، بر اساس این ایده شکل می گیرد که پس از یک تجربه واقعا تهاجمی، فرد قادر به حرکت نیست، زیرا آن ها بارها و بارها ترس خود را دوباره به یاد می اوردند و می فهمند.
در این مطالعه ، چن و رامیرز، نویسندگان ارشد مقاله، نشان دادند که چگونه خاطرات منفی می تواند به صورت شدیدا عاطفی بارگذاری شوند. آنان با فعال سازی مصنوعی سلول های حافظه در قسمت پایین هیپوکامپ مغز متوجه شدند که خاطرات منفی می تواند دردناک تر شود. در مقابل، تحریک سلولهای حافظه در قسمت بالای هیپوکامپ، می تواند آسیب خاطرات بد را کاهش دهد.
آن ها با استفاده از یک تکنیک به نام optogenetics ، سلول های هیپوکامپ را زمانی که موش های نر خاطرات جدیدی از تجربیات مثبت، خنثی و منفی ایجاد می کردند بررسی کردند. مثلا یک تجربه مثبت می تواند قرار گرفتن در معرض موش ماده و در مقابل، یک تجربه منفی ایجاد یک نیروی الکتریکی خفیف به پاها باشد. سپس به بررسی سلول هایی که بخشی از فرایند حافظه است، پرداختند. در نهایت آن ها با استفاده از لیزر مجددا قادر به ایجاد تحریک مصنوعی این خاطرات خاص بودند.
مطالعات نشان می دهد که نقش قسمت های بالا و پایین هیپوکامپ چگونه متفاوت است. رامیرز می گوید: این تمایز، بحرانی است و پیشنهاد می کند سرکوب بیش فعالی در قسمت پایین هیپوکامپ، می تواند به طور بالقوه برای درمان PTSD و اختلالات اضطرابی مورد استفاده قرار گیرد و می تواند کلید پیشرفت مهارت های شناختی باشد.
چن می گوید: "این تحقیقات در مراحل اولیه است و ما برای اینکه بتوانیم بر روی انسان این مطالعه را انجام دهیم به زمان بسیار بیشتری نیاز داریم، اما هیچ چیز غیر ممکن نیست."
این تحقیق در مجله " Current Biology" به چاپ رسیده است.
کد خبرنگار:13037
انتهای پیام

http://www.sepahannews.ir/fa/News/97819/آیا-تقویت-یا-سرکوب-خاطرات-راهی-برای-درمان-اختلالات-مغزی-است؟
بستن   چاپ